Turlag mener reiselivet burde informere bedre om farer i norsk natur

Turnettsteder bruker bilder av folk som står eller hopper ytterst på Trolltunga som reklame.

AKROBATISK: På Visit Norways nettsider finnes det flere bilder av folk som står, hopper eller sitter ytterst på Trolltunga. FOTO: Skjermdump Visit Norway 

Saken oppdateres.

— Du kommuniserer noe som medfører stor fare, sier daglig leder i Bergen og Hordaland Turlag, Helene Ødven til bt.no.

Ødven sier at folk må forstå at de utsetter seg for fare ved å ferdes på Trolltunga.

— Reiselivet, inkludert Turforeningen, viser jo bilder av folk som sitter ytterst på Trolltunga. Det hviler et stort ansvar på dem som viser frem sånne bilder om å informere om faren, sier hun.

Bergen og HordalandTurlag er tilknyttet Den Norske Turistforening (DNT).

- Informerer reiselivet i dag godt nok når de viser frem slike bilder?

— Det gjør en vel i grunn ikke. Det er en risiko forbundet med å sitte der. Per i dag er det på eget ansvar, sier hun.

Hun understreker at hun ikke kjenner til situasjonen i forbindelse med at en 24 år gammel australskstudent falt i døden ved Trolltungalørdag.

Fått med deg denne?

— Kan være kjempefarlig

Ødven forteller at Bergen og Hordaland Turlag prøver å å få folk til å tenke seg om før de kommer frem og er i situasjonen.

— Noen steder kan være kjempefarlige hvis man ikke vet hva man holder på med, sier Ødven.

I LUFTA. – Mange utfordrer seg selv for å få tatt det ene fine bildet, sier Cecilie Staude, høyskolelektor ved Avdeling Institutt for markedsføring ved Handelhøyskolen BI. FOTO: Stig Tronvold (Brukt med tillatelse fra Visit Norway) 

Hun mener kunnskapen til folk som skal ferdes på slike steder må økes.— Alle må gå i seg selv. Vi må tenke gjennom arbeidet vi gjør på å informere i forkant. Det har vært en del eksempler på lignende situasjoner, og vi jobber kontinuerlig på å bli bedre på å informere folk i forkant av turen, sier hun.

- Lett å glemme

Ødven påpeker at det er lett å glemme at man er på et utsatt sted og tenke at ting er ufarlig når det er mye folk.

— Et eksempel på dette er skredområder, der folk ser skispor i snøen, og tenker at jeg også kan kjøre der, men det er ikke sikkert at du kan.

Ekspert: Mener flere tøyer strikken

Cecilie Staude, høyskolelektor ved Avdeling Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, sier at sosiale medier og deling av bilder blir en del av hverdagen for stadig flere, og at hun tror at vi i jakten på likes, kommentarer og delinger strekker oss lenger enn det vi gjorde før.

— Mange utfordrer seg selv for å få tatt det ene fine bildet. En del vil nok kanskje tøye strikken, og da kan utfallet bli tragisk, sier hun.

Hun påpeker at hun ikke kjenner omstendighetene rundt ulykken på Trolltunga på lørdag.

Usikker på smitteeffekt

Høyskolelektoren er usikker på hvilke smitteeffekt slike bilder kan ha.

— Om noen legger ut bilder av seg selv på Trolltunga, kan jo det i praksis påvirke andre til å ta samme type bilder, men vi har ingen dokumentasjon på at det er slik, sier hun.

Flere skilt

Ordfører i Odda, John Opdal, sier at det mandag har blitt holdt et møte med kommunen, politi, og Røde Kors, og at det vil bli satt opp flere skilt om risikoen man møter i fjellet, både ved Trolltunga, og ved Skjeggedal, der turen starter.

Den Norske Turistforening reklamerer for en tur til Trolltunga på sine sider. FOTO: Skjermdump DNT 

— Vi kommer ikke til å sette opp fysiske sperringer, sier han.Opdal opplyser også at kommunen i samarbeid med Telenor og Statkraft har som mål at det skal bli 4G-dekning i området innen påsken 2016. — Det må på plass. Det skal monteres en sender på en høy fjelltopp i nærområdet, som vil gi dekning innover mot Trolltunga, sier ordføreren.

- Vurderer bildene på ny

De bildene Visit Norway bruker fra Trolltunga bruker de i samarbeid med blant annet Fjord Norge, opplyser reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, som er ansvarlig for Visit Norway, Per-Arne Tuftin.

Han sier Visit Norway gjør en vurdering av alle bildene de bruker av steder det kan være farlig å ferdes.

Les også: Trolltunga og norsk natur fenger i utlandet. Antall turister fra USA til Norge har steget med 36 prosent på ett år.

SPEKTAKULÆRT: Bildene skal være spektakulære, men ikke over grensen, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, som er ansvarlig for Visit Norway, Per-Arne Tuftin. FOTO: Scott Sporleder/Fjord Norway (brukt med tilattelse fra Visit Norway) 

— Det har vært bilder vi ikke har brukt fordi vi har ment at de bildene har vært i over grensen i forhold til hva man kan godta. Senest i dag snakket vi om at vi skal ta en ny vurdering av bildebruken slik at vi passer på at de bildene vi bruker ikke oppfordrer til uaktsomhet.Tuftin viser til at Visit Norway samarbeider med blant annet Den Norske Turistforening, og har brosjyrer som inneholder forholdsregler man bør ta før man ferdes i naturen som deles ut på turistkontor.

— Vi vil bruke bilder som er spektakulære, men vi har likevel en bevisst bruk av de bildene.

BT har vært i kontakt med administrasjonen i DNT mandag kveld. De har så langt ikke besvart våre spørsmål.

Mer om turisme:

Lyst til å reise i norsk natur? Sjekk disse sakene:

Interessert i mer reiseinspirasjon? Sjekk ut profilen @reiseredaksjonen på instagram

På forsiden nå