Utforsk Gili-øyene: Den bitte lille øygruppen kalles Indonesias Maldivene.

Det tar sin tid å komme dit. Men det er verdt reisen.

En vakker solnedgang på Gili-øyene.   Foto: Shutterstock

Saken oppdateres.

De tre bitte små, nesten trillrunde øyene i Indonesia, blir av mange sammenlignet med Maldivene.

Gili Trawangan, Gili Meno og Gili Air tåler sammenligningen. Øy-trioen utgjør en spennende destinasjon som dekker mange turistbehov. Alt fra stillhet til partyliv. Men som kanskje er aller best under vann.

Gili Meno-stranden på Lombok.  Foto: Jakob Fischer / Shutterstock / NTB scanpix

Flatt – og flotte farger

Øyene er små og nesten flate. Trawangans høyeste punkt er 13 meter. På de to andre er makshøyden kun et par meter. Øyene er omkranset av krystallklart vann, og har karakteristiske hvite strender.

Tempoet på Gili er det samme rolige som på Maldivene. Du får følelsen av å befinne deg i en annen verden. Dessuten er motorisert ferdsel forbudt, slik det er på store deler av Maldivene. På Gili-øyene finnes det ingen biler, ingen tuk-tuk-drosjer og ingen mopeder.

Tre fluelorter på kartet

Det er faktisk bare noen år siden Gili-øyene fikk sin første minibank. Før måtte turistene komme dit med lommen full av kontanter. (Og da mener vi lommen full. Tusen indonesiske rupier er verdt mindre enn en norsk krone).

Gili-paradiset tilhører det vidtrekkende Indonesia, verdens fjerde mest folkerike nasjon. En nasjon bestående av over 17.000 øyer.

Tre av dem ligger der som fluelorter på kartet, mellom mega-øyene Bali og Lombok. Eller mer korrekt: De ligger rett utenfor den nordvestre trippen av sistnevnte øy, i det som kalles Lombok-stredet.

Som tre paddehatter ligger Gili-øyene etter hverandre. Lengst ut ses Gili Trawangan, deretter Gili Meno og Gili Air. Høyeste punkt over havet: 14 meter.   Foto: TannerPhoto / Shutterstock / NTB scanpix

Greit å vite

Hest og vogn er Gili-øyenes taxi. Kort tur koster 25 kroner – rundtur ca. 75 kroner. Sykkel er det andre transportmiddelet. Det koster 20–30 kroner dagen å leie.

Ut og stjele sykler? Vårt råd: Ikke gjør det. Turister som stjeler sykler er faktisk blitt paradert langs veien med skilt rundt halsen som forkynner hva de har gjort. Det finnes ikke permanent politi på øyene; de kommer på tilkalling.

Ikke bli syk. Gili-øyene har heller ikke sykehus. Og kun én døgnåpen medisinsk klinikk – den ligger på Trawangan. Blir du dårlig nok, kan det være lurt å vurdere rask retur til Bali eller Lombok.

Et bra sted å følge livet på øyene, er Facebook-gruppen «The Gilis Gili Air, Gili Meno and Gili Trawangan».

En av de lokale prøver fiskelykken. Det er Gili Air som har flest fastboende, mange av dem pendler til jobb på Trawangan.   Foto: Gunnar Sohlberg Hagen

Nabofjell i fyr og flamme

Fra Gili-øyene ser du i klarvær ikke bare Lombok, men også Bali. Og det man først og fremst ser er vulkanfjellene Agung (Bali) og Rinjani (Lombok), som begge rager godt over 3000 meter i været. Og som gir Gili-øyene en viss ly. Øygruppen har blant annet mindre regn enn regionen for øvrig.

Høytragende Mount Rinjani – i seg selv en betydelig turistattraksjon – er aktiv, og det hadde utbrudd senest for tre år siden.

Turister på en restaurant på øya Gili Trawangan. I bakgrunnen ser du Gunung Agung-vulkanen på Bali.   Foto: Alexander Mazurkevich / Shutterstock / NTB scanpix

I august 2018 ble særlig Lombok og Mount Rinjani, men også Gili-øyene, rammet av en annen naturkatastrofe – et jordskjelv målt til 7.0 på Richters skala. Et tresifret antall liv gikk tapt, i hovedsak på Lombok.

Men Gili-øyene ble også rammet av ødeleggelser. Nesten alle innbyggere, utbyggere og turister ble evakuert i løpet av noen dramatiske dager, preget av en rekke etterskjelv.

Selv øygruppens 500 hester – teknisk sett ponnier som brukes som hestedrosjer – ble lempet i båter og fraktet i sikkerhet.

Ennå har ikke alle resorter, dykkefirmaer og barer gjenåpnet etter skjelvet. Men for alle praktiske formål er livet på Gili-øyene normalisert, og båttrafikken fra Bali går som normalt.

Dette kan du oppleve på de tre øyene.

Trawangan: Den største øya. Ordet trawangan er indonesisk for tunnel. Den hule-aktige tunnelen ble bygget under andre verdenskrig, av motstandsfolk i forbindelse med Japans okkupasjon. Øya er tre kilometer langs øst- og vestsiden, og to langs nord og sør.

Trawangan overtok turist-hegemoniet fra Gili Air grunnet enklere tilkomst til korallrev, atoller og andre steder for dykking og snorkling. Mange operatører tilbyr kurs og opplevelser. Gode muligheter for å oppleve hai, og ikke minst svømmende skilpadder.

Det finnes mer enn nok av barer. Men her er også familie- og voksen-turisme, og dessuten opp-skala resorter og spisesteder. Fantastiske strender på begge langsider, men roligere på den mindre utbygde vestkysten.

Meno: Minst av størrelse – to kilometer lang og én bred. Minst utbygd for turisme. Meno betyr da også «mindre». Det er noe Robinson Crusoe-aktig over Meno, som tiltrekker kjærestepar og enslige eventyrere. Fantastiske strender. En del resorter og spisesteder, men lite natteliv. Det vil si, natt-dykking er populært. Ved den undersjøiske Meno-veggen kan du oppleve svære selvlysende ål, du kan granske de fargerike og underholdende nakensneglene kalt «spanish dancer», og her ser du mini-blekkspruter og alskens krepsdyr.

Og apropos natt: Stjernetitting er populært på Meno, fordi nattemørket ikke forstyrres i særlig grad av kunstig lys. På dagtid kan du påtreffe frittsvømmende skilpadder og bløtkoraller av alle størrelser og farger.

Air: Motsatt av hva man skulle tro, er «air» det indonesiske ordet for «vann». Air har nemlig, som den eneste av øyene, en underjordisk ferskvannskilde. Beliggende nærmest Lombok, omtales Air som en mellomting av Meno og Trawangan.

Hit kommer ryggsekkturister for å slappe av, gjerne på lavbudsjett, etter å ha festet fra seg på Trawangan. Hit kommer også par og enslige, som ønsker å være litt mer sosiale, etter å ha dyrket tosomhet/ensomhet på Meno.

Dykking og snorkling er viktig også på Air. Øya har beholdt en grasrot-følelse og en landlig atmosfære som virker tiltrekkende – ikke bare på turister, men også på lokalbefolkningen: Air har flere fastboende enn Trawangan, til tross for at mange har jobben sin på sistnevnte øy.

Båt fra Bali

De fleste turistene kommer altså med båt fra Bali, 35 kilometer vest av Gili Trawangan. Selv om Lombok ligger mye nærmere. Dette kan tilskrives at Bali har en internasjonal flyplass og er mye større på turisme enn Lombok.

Noen operatører skryter på seg en overfart fra Bali på to timer. Du kan trygt regne med tre. Kanskje fire. Selv opplevde vi motorstopp og ble liggende og drive en time. Men velger du å reise til Gili-øyene, har du trolig god tid uansett.

Vannveien til Gili-øyene.   Foto: Maxim Blinkov / Shutterstock / NTB scanpix

Reisen dit og overnatting

Enveisbillett fra Oslo til Bali koster fra 3000 kroner og oppover. Enkleste reiserute er Norwegian til Bangkok. Deretter via enten Singapore eller Kuala Lumpur til Bali med diverse asiatiske flyselskaper.

Fra Bali tilbyr flere operatører overfarten til «The Gilis», tentativt tar ferden to timer. Ankommer du Bali etter kl. 12, er siste båt høyst sannsynlig gått for dagen.

Liker du ikke sjøreisen, kan du fly fra Bali til Lombok. Derfra er transporten mye kortere til Gili.

Overnatting finnes i alle kategorier. Selv fant vi roen på oppskala-resorten Tir Na Nog, ved stranden på østsiden av Gili Trawangan. Prisen blir fort en tusenlapp pr. natt i høysesongen. Men det finnes også fine resorter for 2–300 kroner og homestay/guesthouse for hundrelappen.

Øy-øyene

Å si «Gili-øyene» er for øvrig smør på flesk. Gili betyr nemlig øy, på det lokale språket sasak.

Solnedgangen nytes best på øyas vestkyst, som også er den minst turistifiserte delen av Gili Trawangan. Her slår man to fluer i ett smekk: vakker utsikt og lite folk.  Foto: Gunnar Sohlberg Hagen

De tre øyene fikk ikke permanent bosetning før på 1970-tallet. Man teller for øvrig ikke antall innbyggere, men antall fastboende familier. Ved siste telling hadde Gili Trawangan 361 familier, Gili Meno 172, og Gili Air 450.

Trawangan er den mest utviklede av Gili-øyene. Uten at det sier all verden. Riktignok er det mange resorter, restauranter og barer her – de aller fleste konsentrert på østsiden av øya. Men det at motorisert ferdsel er ikke-eksisterende, gjør noe med hele stemningen. Og lydbildet.

På Gili-øyene bruker man enten sykkel, hestedrosje eller apostlenes egne hester.

Øya rundt til fots eller pr. sykkel

Og apropos det siste: Alle tre gili'ene er ypperlige for trimturer til fots. Du kan gå rundt hver av disse øyene på halvannen til tre timer. Noen steder i tung sand, andre steder på sti eller småvei. Og blir du lei av å gå, så leier du sykkel.

Sykkelutleie er en sentral geskjeft på Gili. Kvaliteten varierer fra ikke så verst, til rukkel. På øyene er det uansett få, om noen, som stresser med å komme seg fra A til B.   Foto: Gunnar Sohlberg Hagen

Rundtur på Gili Trawangan kan anbefales – enten til fots, med hestedrosje eller pr. sykkel. På veien finner du pit-stops som dette: steder hvor du tar en drikkepause og nyter ettermiddagssolen.   Foto: Gunnar Sohlberg Hagen

Selv hadde vi fine opplevelser underveis på vårt private Tour de Trawangan. Vi anbefaler å starte et par timer før solnedgang. Å sykle øya rundt uten å stoppe, tar tre kvarter. Da må du imidlertid tråkke forbi steder du egentlig har lyst til å stoppe ved.

Men hvorfor stresse? Nyt heller synkende sol og en drink underveis.

På forsiden nå