Vurderer sovekapsler for å gjøre nattoget til førstevalget mellom norske byer

I flere tiår har fly utkonkurrert togene. Sovekapsler kan være løsningen.

Kan sovekapsler være noe i norske togvogner? Aktivist-halvtimen mener løsningen til Stena Line, som du ser på bildet, kan fungere. Stena Line tilbyr sovekapsler på fergen mellom Trelleborg og Rostock.  Foto: Stena Line

Saken oppdateres.

Togtilbudet ut av Norge er halvert siden 1990, men økt miljøbevissthet har gitt interrail en ny vår. Salget av interrail-billetter økte med 15 prosent i april i forhold til april 2018. Likevel murres det i de togreisendes rekker. Flere ønsker et bedre togtilbud.

– Vi mener det bør være flere rimelige og komfortable soveløsninger på nattoget, som gjør at enda flere kan sove mellom storbyene, sier Kristin Hildre Rørvik. Hun er talskvinne for Aktivist-halvtimen, en gruppe som beskriver seg selv som et initiativ som tar tak i miljøproblemer.

Nå har de tegnet et utkast til fremtidens nattog, som de har sendt til Jernbanedirektoratet.

Kristin Hildre Rørvik og Aktivist-halvtimen ønsker fortgang i forbedringen av det norske togtilbudet.  Foto: Privat

Sovekapsler og sovestoler

Slik ser Aktivist-halvtimen for seg at fremtidens nattog kan se ut.   Foto: Aktivist-halvtimen

Aktivist-halvtimen har sett på løsninger som brukes andre steder i verden, blant annet sovekapsler på nattbuss mellom Los Angeles og San Francisco. De viser også til Stena Line, som installerte såkalte «japanske sovekapsler» på fergen mellom Rostock og Trelleborg tidligere i år.

Slike sovekapsler, bedre utnyttet plass på sovevognene og stoler som er egnet til å sove i, mener de kan gjøre tog mer konkurransedyktige på pris.

I forslaget har de også sammenlignet reisetiden mellom fly og tog.

– På toget kan du faktisk få en god natt søvn, i stedet for å stå opp tidlig og mase med innsjekk, kontroll og venting. Det er genialt: Både enkeltpersonen og miljøet har mye å vinne på et bedre sovetilbud, sier Rørvik.

Sovekapslene er på to kvadratmeter og har plass til en person. Bagasjen kan oppbevares i låste skap på utsiden av sovekapselen. Køyene er utstyrt med madrasser og sengetøy, samt med aircondition, ladestasjon og WiFi.  Foto: Stena Line

Vurderer ulike løsninger

Og kanskje kan du booke en sovekapsel i fremtiden: Jernbanedirektoratet ser på flere løsninger for å utvide sovevogntilbudet: Liggestoler, seksmannskupeer, firemannskupeer og en-/tomannskupeer med og uten dusj og toalett. Svein Horrisland, kommunikasjonssjef i Jernbanedirektoratet, bekrefter at de også ser på sovekapsler.

Men hvilke løsninger de lander på, er foreløpig ikke klart.

I 2006 var disse sovevognene nyoppusset. Her vises de frem av daværende togsjef Rune Herfindal.  Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Jernbanedirektoratet jobber for tiden med en spørreundersøkelse blant reisende, og håper den skal gi dem svar på både hva folk ønsker av sovetilbud og betalingsvillighet.

Planen er å ha et nytt tilbud når de eksisterende vognene fases ut. Dette vil være om fem til åtte år.

– Hvorfor tar det så lang tid?

– For oss er det viktig å gjøre et grundig forarbeid for å vurdere markedet, kundenes behov og kartlegge ulike løsninger. Dernest skal investeringsbeslutningen tas, nye sovevogner bestilles og produseres. I sum er dette en tidkrevende prosess over flere år, sier Horrisland.

Rørvik i Aktivist-halvtimen mener at tilbudet bør forbedres lenge før den tid.

– Vi er ikke veldig kategoriske på akkurat hvordan man øker kapasiteten. Ambisjonen bør jo være å få et minst like godt nattogtilbud som vår søte bror i Sverige, skriver hun i en e-post.

På forsiden nå