Løper på lavkarbo

Sondre Nordstad Moen tror han blir bedre av å kutte i karbohydratene.

  Foto: ØYSTEIN LIE

Saken oppdateres.



Nordstad Moens trener Frank Evertsen mener behovet for karbohydrater er overvurdert av Olympiatoppen og Helsedirektoratet. Derfor ser de mer mot de andre to energikildene når måltidene på treningsleiren i Kenya skal inntas: Protein og fett.



- Karbohydrater er den viktigste energikilden ved høy og moderat intensitet. Å kutte ut hveteboller er én ting, men å begrense inntaket av fullkornspasta og grove kornblandinger kan være prestasjonshemmende i utholdenhetsidretter, kontrer Heidi Holmlund, klinisk ernæringsfysiolog ved Olympiatoppen.



Blåser i Olympiatoppen



- I løping fungerer ikke korn og Yt-produkter. Det er ingen vits i å ha med seg kalorier man ikke får brukt, mener Frank Evertsen.



- Om Olympiatoppen eller andre ikke vil snakke om det eller har skylapper, så får de stå for det. Jeg blåser i det, sier Frank Evertsen.



At mat, kosthold, slanking og sparing av sekunder er hyppig diskutert i løpsmiljøet, er ingen hemmelighet. Heller ikke at flere av landets fremste utøvere har slitt med spiseforstyrrelser. Akkurat det siste er noe Evertsen vil unngå skjer med hans elever.



- Løping dreier seg om å løpe fort, da må man se ut som de beste i verden. Men for å gjøre det, må man bruke rett metodikk, og det er det få som gjør. Derfor gjør vi en vri i forhold til Olympiatoppens kostholdsråd, sier namsosingen om sin måte å slanke utøvere på.



Tyngre på trening



Kostholdet Evertsen foreskriver til sine utøvere er inspirert av Dag Viljen Poleszynski. Han er blant annet kjent for å ha nulltoleranse for karbohydrater. Fullt så svart/hvitt er imidlertid ikke middagstallerkenen til Nordstad Moen blitt. Frank Evertsen medgir at noe karbo må man ha for å fungere.



Nordstad Moen selv er ikke redd for å si at han trenger å skrape vekk litt fett.



- At det lønner seg å være lett er ingen hemmelighet. Jeg har ett til to kilo igjen å gå ned. Vekta må balanseres opp mot prestasjonene, men lavkarbo er en enkel måte å gå ned noen kilo på, sier Sondre Nordstad Moen.



- Hvordan fungerer treningen når man har lite karbohydrater å forbrenne?



- Det går litt tyngre på trening i starten, det kan jo hvem som helst bare prøve selv. Før konkurranser spiser jeg karbohydrater, man må ha litt innabords for å prestere maks.



- Hva tror du Olympiatoppen mener om dette kostholdet?



- Jeg vet hva Olympiatoppen vil si, de holder på kornblandingen sin. De får stå på sitt, men jeg styrer dette selv og har et godt nok støtteapparat rundt meg.



Samtidig vil han understreke at han ikke er hysterisk opptatt av noe bestemt vektmål.



- Fokuset ligger på treningen og utvikling av motoren. Jeg veier meg ikke og måler heller ikke fettprosent, sier Nordstad Moen.



Tenker på OL



Akkurat nå er Sondre på et av sine etter hvert mange treningsopphold i Kenya. Om noen korte uker starter banesesongen. Bak seg har han en vinter med mye terskeltrening og mindre sykdom enn han har vært gjennom før. Han håper å kunne sette pers på «alt» i løpet av sesongen. Allerede er halvmaratondebuten unnagjort på 1.04. I juli kommer sesongens hovedmål, U23-EM i Ostrava i Tsjekkia.



- Kanskje jeg prøver meg på OL-kravet til London på maraton. Det er litt lettere enn på banedistansene, sier 20-åringen.



 
        
            (Foto: ØYSTEIN LIE)

  Foto: ØYSTEIN LIE

 
        
            (Foto: Glen Musk)

  Foto: Glen Musk

På forsiden nå