Real Madrid-president Florentino Pérez og Juventus-president Andrea Agnelli var to av dem som gikk i fronten for Super League. Den mektige fotballduoen er henholdsvis prosjektets president og visepresident.

– 40 prosent av ungdom mellom 15 og 24 år har ingen interesse av fotball, har Agnelli uttalt.

– Ungdom synes kampene er for lange, har Pérez sagt.

Tall VG har fått tilgang på for fotballsendingene viser at fotball fenger den eldre garde mest i Norge – ifølge TVOV Undersøkelsen, levert av Kantar.

Hos TV 2 er 83 prosent av seerne over 29 år, hos Eurosport/Discovery er 88 prosent av seerne over 29 år, mens hos Nent/Viaplay er 85 prosent over 29 år.

– Fotballen har utfordringer her som mange andre tradisjonelle idretter i forhold til attraktivitet i yngre målgrupper og rekruttering av brukere. Konkurransen om ungdommen er tøff – ikke bare for idrett, men også andre kulturaktiviteter bredt definert, sier Lasse Gimnes, kommunikasjonsrådgiver i GimCom.

For TV 2s fotballsendinger er 55 prosent av seerne over 50 år, mens for Discovery og Nent er 70 prosent over 50 år.

Til sammenligning skrev VG i vinter om seertallene for langrenn, som viste at åtte av ti som ser langrenn på TV er over 50 år.

Gimnes sier man ikke må se seg blind på alderssammensetningen, og tror det er mange som følger spillere og profiler uten å se fulle kamper.

MEKTIG: Juventus-president Andrea Agnelli har hatt stor makt i fotballen etter å ha vært leder for den europeiske klubbforeningen frem til Super League-bråket. Her med Cristiano Ronaldo. Foto: ALESSANDRO DI MARCO / ANSA

– Jeg vil tro at svært mange som har interesse for klubber og fotballprofiler svært sjelden ser 2 x 45 minutter med fotball. Også heltedyrkelse er en del av fotballinteressen – som ofte kan være litt uavhengig av selve opplevelsen i 90 minutter med kamp, sier Gimnes.

Han tror norsk fotball har større utfordringer med å nå unge seere enn internasjonal fotball på grunn av færre profiler og helter i norsk fotball.

– Jeg ser ingen krise for den internasjonale fotballen og yngre målgrupper, men jeg ser en utfordring – og den bør tas på alvor, sier Gimnes.

– Forstår du bekymringene til Real Madrid-Pérez og Juventus-Agnelli om at fotballen taper unge seere?

– Både ja og nei. De har utfordringer i form av at konkurransen om ungdommens oppmerksomhet blir tøffere og tøffere. Det er viktig at de tar dette på alvor. Men jeg ser ingen krisesituasjon slik Pérez og Agnelli gjør det. Her har vi kanskje en klassisk overdrivelse – nettopp for å realisere de interessene som Real og Juventus har i denne saken, svarer Gimnes.

– Pérez og Agnelli sine eventuelle påstander som at Super League var nødvendig for å sikre unge seere, er like underlig som en del av deres øvrige argumenter for prosjektet, mener Marianne Massaiu, TV-ekspert i Mediacom.

Massaiu trekker frem abstinensen som oppsto et år tilbake da coronapandemien satte stopper for omtrent all sport i verden. Den gang valgte TV 2 å forsøke seg med færøysk fotball.

– Det er helt riktig at unge seere ser mindre på lineært TV. Men som mange andre, ser de TV i større grad når det er attraktiv sport på skjermen. Det er en av flere grunner for at særlig fotballrettighetene har blitt så dyre som de har blitt. De ønsker å følge laget litt, gjerne sammen med foreldrene, og etter hvert med venneflokken. For kanalene har det blitt viktig i forhold til å skaffe seg lojale, betalende strømmeabonnenter, sier Massaiu.

Kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2 mener at fotball favner bredt, også de unge.

– Deler dere bekymringene til Agnelli og Pérez om at unge seere vil svikte fotballen?

– Utviklingen av selve idretten er det vel karer som Agnelli og Pérez som er nærmest til å svare for. Vår interesse ligger i å utvikle TV-produktet og fotballopplevelsen maksimalt. Gjør vi det godt og riktig er det ingen grunn til å frykte at både unge og gamle fortsatt kommer til å flokke seg rundt fotballen, svarer Rønningen.

Thomas Horni, pressesjef for NENT, er også positiv. Han forteller at Borussia Dortmund-kamper med Erling Braut Haaland har slått flere rekorder det siste året – uten at han kan dele dette i detalj.

– Vi opplever ikke at de unge seerne har forsvunnet fra fotballen. De unge er storforbrukere av strømming, og på Viaplay opplever vi sterk vekst når det kommer til våre fotballsendinger – det gjelder også i høyeste grad de yngre aldersgruppene, sier Horni.