Etter at ryktene begynte å svirre om at John Arne Riise kunne være på veg tilbake til AaFK, eksploderte nærmest medieinteressen rundt ham. Og ikke minst rundt AaFK som klubb. Og det har ikke klubbens markedssjef Kjell J. Slinning noe imot.

TOMMELEN OPP: AaFKs markedssjef Kjell J. Slinning er strålende fornøyd med de siste mediatallene han har fått inn. Som viser at Riise-effekten er større enn noen i klubben hadde forestilt seg. Foto: Helge Skuseth

— Vi har nå fått de ferskeste tallene fra Sponsor Insight, som innhenter og bearbeider tallene for eliteserieklubbene når det gjelder mediaoppslag fra måned til måned. Og tallene er for vår del rett og slett enorme. Sammen med Rosenborg er vi den store vinneren så langt i 2016, mens vi tidligere holdt til å nedre halvdel av denne «tabellen», sier Slinning. - Og årsaken er John Arne Riise?

— Ikke bare ham, men det er overhode ingen tvil om at John Arne har sørget for at interessen for vår klubb har skutt noe voldsomt i været. Og dette kommer særlig våre samarbeidspartnere til gode. De får jo en helt annen eksponering av sitt budskap og sitt produkt enn det som har vært vanlig tidligere, fastslår Kjell Slinning.

LES OGSÅ:

Ensom i tet

I perioden januar-april 2016 har John Arne Riise ifølge nyhetsarkiv-søketjenesten Retriever hele 2735 oppslag i papir/web-aviser i Norge, og da er han ensom i tet. Eksempelvis har Real Madrids Martin Ødegaard «kun» 1981 oppslag i samme periode, mens Rosenborg-trener Kåre Ingebrigtsen må nøye seg med 1741 oppslag.

Også i TV-eksponering ligger AaFK helt i toppen, noe som er helt sensasjonelt i forhold til det klubben har vist sportslig denne sesongen. Hele 13 millioner visninger i TV-innslag med AaFK og/eller Riise har nordmenn vært innom i løpet av april måned, ifølge Gallups tall. Det er halvannen million «klikk» mer enn nr. to på lista, Rosenborg. Molde er på 7. plass, med sine drøye ni millioner treff. Mens vesle Sogndal er jumbo, selv om saftkokerne gjør det veldig bra rent sportslig.

Klubb for klubb

TV-lista for samtlige eliteserieklubber i april måned ser slik ut, i antall visninger:

AaFK: 13,0 millioner

Rosenborg: 11,5 millioner

Viking: 11,1 millioner

Brann: 10,9 millioner

Vålerenga: 10,0 millioner

Odd Grenland: 9,5 millioner

Molde: 9,2 millioner

Strømsgodset: 8,9 millioner

Lillestrøm: 8,5 millioner

FK Haugesund: 8,5 millioner

Start: 7,9 millioner

Bodø/Glimt: 7,9 millioner

Tromsø: 7,4 millioner

Stabæk: 7,1 millioner

Sarpsborg 08: 7,1 millioner

Sogndal: 6,6 millioner

Enorm effekt

— John Arne-effekten har vært enorm for oss. Vi merket også en oppgang i medieinteressen rundt salget av Leke James i vinter, men ikke i nærheten av det som skjedde da John Arne Riise begynte å nærme seg AaFK igjen. En slik reklame har en enorm verdi for oss som klubb, og ikke minst for våre samarbeidspartnere, sier AaFKs markedssjef.

- Og dere har hatt kjente spillere og trenere i klubben før også?

— Det har vi, men hverken salget av Anders Lindegaard til Man. United eller Hamed-Allahs scoringer og plutselige overgang til kinesisk fotball kan måle seg med dette. Det at John Arne returnerte til AaFK har utløst en offentlig interesse vi ikke kunne drømme om, fastslår AaFKs markedssjef.

- Så du håper at John Arne får ny langtidskontrakt i AaFK?

— He-he, klart det! Neida, jeg lar andre få jobbe med slike ting, så konsentrerer jeg meg om det jeg kan mest om. Men vi bruker John Arne mye ut mot næringslivet, alle vil ha en bit av ham, virker det som. Derfor må vi sørge for å skjerme ham også, han kan ikke stille opp på alt mulig. Da kan det gå ut over hans sportslige karriere, og det ønsker vi ikke. Han må få tid til å trene, til å hvile, inn i mellom alle «slagene».

Gullkalv

- Han er blitt en gullkalv for dere?

— På en måte må vi jo kunne si det. Han sørger for en enorm oppmerksomhet rundt AaFK som klubb, og det er utelukkende positivt. Også hans bror og lagkaptein Bjørn Helge Riise går foran som et lysende eksempel, det samme gjelder visekaptein Oddbjørn Lie. At vi har to brødrepar i stallen (Riise og Lie) er også noe for media, men som sagt er det John Arnes retur som tar kaka.

- Men kan dere bruke denne medieinteressen til noe positivt?

— Det er aldri dumt å bli mye eksponert i aviser, på nett og i TV og radio. Våre sponsorer synes selvsagt det er kjempespennende, og vi kan også få nye sponsorer med på laget når de ser at budskapet deres faktisk når ut via AaFK. Så dette synes vi bare er kjempekjekt, smiler Kjell J. Slinning.

— Og hele greia er jo litt «rar», egentlig. Vi sliter nær bunnen av tabellen, men likevel er vi på tabelltoppen når det gjelder medias interesse. Dette skjedde som sagt aldri før, så at John Arne Riise er hovedgrunnen er åpenbar. Og nå begynner han også å finne formen på bana, så da kan det ikke bli bedre, smiler markedssjefen.

Profiler er avgjørende

Lars Brockstedt Svendsen er partner i Sponsor Insight, som har utarbeidet denne «media-trackeren», og han er storlig imponert over den Riise-effekten som har kommet til syne etter at John Arne flyttet hjem til Norge.

— Vi ser at profiler er helt avgjørende for medieinteressen. Og nå kommer det altså hjem en tidligere verdensstjerne i fotball, som folk har sine meninger om. På godt og vondt. En type som John Arne Riise skaper engasjement, og det er utelukkende positivt. Da Rune Bratseth returnerte fra Tyskland, ble det slett ikke den samme ståhei som det vi opplever med Riise nå, selv om Bratseth også var stor stjerne utenlands. Jeg håper at klubbene er flinke til å bygge opp lokale profiler – ingenting selger bedre enn det, mener Brockstedt Svendsen.

- Et godt råd for hvordan AaFK kan utnytte den enorme interessen rundt John Arne Riise?

— De bør bruke ham i klubbregi, noe de sikkert allerede gjør. Og ikke minst kan de benytte ham i eksempelvis sosiale prosjekter i klubbregi, der han kan være en frontfigur. Mediatallene fra i år er udiskutable, John Arnes tilbakekomst har vært verdifullt for AaFK. Nå blir klubben lagt merke til i en helt annen grad enn tidligere.