Admiral — alle som fulgte med på engelsk fotball på 1970- og 80-tallet vet hva det handler om: Fargerike drakter og nyskapende design, som mange klubber tok i bruk. Men hvor ble merket av, og hva slags betydning har Admiral hatt? Det besvarer den ferske dokumentaren «Get Shirty».

Startet med undertøy

Dokumentaren forteller at Admiral opprinnelig var et selskap i tekstilhovedstaden Leicester som laget undertøy. Det hadde de gjort helt siden 1914. Eier Bert Patrick mente imidlertid å ha funnet en ny nisje etter Englands VM-suksess på hjemmebane i 1966. — Da begynte vi å lage fotballtrøyer, for vi trodde at interessen ville ta av etter VM-gullet, sier Patrick i dokumentaren.

Kameruns drakter har også vært revolusjonerende. Les mer om det her: Draktene som endret fotballreglene

Admiral laget først og fremst drakter for skoler og lokale fotballag, men i en ganske liten skala. Firmaet holdt på slik i noen år, fram til et tilfeldig møte tidlig på 1970-tallet skulle endre draktdesign for alltid.

Velkjent logo for alle som fulgte med på engelsk fotball på 1970-tallet.

Etter at eier Patrick og direktør John Griffin hadde blitt kastet ut av et salgsmøte med et postordreselskap i Leeds, så de plutselig at A-laget til Leeds United trente like ved.

— Etter at de var ferdige med treningen, kontaktet vi Leeds-manager Don Revie. Vi presenterte oss, og han spurte hva vi kunne gjøre for ham. Vi sa vi kunne lage et nytt design for drakten deres. Han gikk med på å la oss designe en ny andredrakt, og da var vi i gang, sier Griffin i dokumentaren.

Leeds-draktene fra 1973/74 satte i gang revolusjonen rundt draktdesign.

Kjempesuksess

Leeds sin nye, gule andredrakt ble først brukt i 1973/74-sesongen, og det kan argumenteres med at dette var drakten som startet milliardindustrien med fotballdrakter. I tillegg til å være langt mer fargerik enn andre drakter på den tiden, kunne den også kjøpes i barnestørrelser i butikker over hele landet. Drakten ble en kjempesuksess. Skulle du ha en Leeds-drakt, måtte du ha en Admiral-drakt. Her så plutselig andre produsenter også et marked — og Admiral fikk etter hvert lov til å endre førstedrakten til Leeds.

Admiral laget de første årene supporterdrakter kun for barn.

Da Revie ble England-manager i 1974, var noe av det første han gjorde, å be Admiral om å lage en ny England-drakt. Puristene mente dette var «klovnedrakter», men historien viser at dette var drakter som var langt foran det meste annet på denne tiden. (Kanskje utenom stoffet, for polyesteren var ikke akkurat behagelig å ha på over lang tid).

Etter at Admiral hadde sikret England-kontrakten, sto klubbene omtrent i kø for å få seg Admiral-drakter. Du kunne se dem omtrent overalt, med sine friske farger og vågale design.

Graham Rix, til venstre, og Bryan Robson i aksjon mot Frankrikes Alain Giresse under VM i 1982. Foto: Scanpix

Den som var ansvarlig for designet, var unge Lindsay Jelley. I dokumentaren sier hun dette om jobben i Admiral:

— Det var modig av dem å bruke meg som designer av draktene. Jeg var akkurat ferdig med studiene mine som designer, og visste ikke noe om fotball. Jeg visste heller ikke noe om klubbenes historie, og tenkte kun på farger og former da jeg lagde draktene. Jeg prøvde bare å komme opp med noe nytt og friskt, det var det Admiral handlet om, sier Jelley.

— Vi ville gi individualitet til hver klubb, hver klubb skulle ha sitt særpreg. Vi ville at draktene skulle reflektere hvilken klubb det handlet om, og vi ville selvfølgelig at de skulle selge godt, sier daværende eier Bert Patrick i dokumentaren.

Premier Leagues andredrakter:

Den store interessen fra mange klubber var kanskje også grunnen til at selskapet etter hvert begynte å slite økonomisk — det klarte ikke å holde tritt med veksten. Samtidig kunne drakter lages mye billigere i Asia, mens Admiral hadde sine fabrikker i England og Irland. Det som til slutt veltet hele selskapet, var den nye fabrikken som det viste seg ble for dyr. I 1980 var eventyret over - i hvert fall i den skalaen det hadde vært.

Drakter også til voksne

Admiral fortsatte som merkevare under nye eiere, og i 1982 var selskapet tidlig ute med å tilby supporterdrakter i voksne størrelser. Det var Englands VM-drakter som ble lagt ut for salg, og da fant Admiral ut at også de over 18 år gjerne gikk med drakt på kamp for å støtte laget sitt. Nok et stort marked var åpnet opp, men det fikk først og fremst andre produsenter nyte godt av. Som Umbro, som overtok England-kontrakten.

Ian Wallace i Coventrys berømte brune andredrakt.

Merkevaren Admiral finnes fortsatt, men det er bare et fåtall av topplag som har draktene deres. I 2011 fikk Admiral Norge-kontor, med den tidligere håndballstjernen Glenn Solberg som daglig leder. Alle Admiral-drakter fra 1970-tallet er i dag samlerobjekter. Og den drakten enhver samler virkelig jakter på, er Coventrys brune andredrakt — den selges på nettet for rundt 5000 kroner (!) i dag.

John Devlin skriver draktbloggen True Colours. Han er også med i dokumentaren, og har dette å si om Admirals betydning:

— En kan ikke overvurdere hvor mye Admiral har hatt å si for utviklingen av fotballdrakter og hele industrien rundt drakter. De forandret hvordan fotball så ut med sine friske farger og design. Admiral slapp på en måte ut monsteret som heter draktdesign, og nå tjener klubbene store penger på dette markedet, sier Devlin.

HELE DOKUMENTAREN KAN DU SE HER:

HVA SYNES DU?