Det melder The Mirror.

– Jeg kan bekrefte at Manchester-politiet kjenner til bildet og vi etterforsker, sier en talsperson for politiet til den britiske avisen.

Videoen flere britiske medier omtaler er av Erling Braut Haaland fra 15. mars – dagen etter Manchester Citys 7–0-seier over RB Leipzig i Champions League.

Den norske City-stjernen kjørte sin godt over tremillioners Rolls Royce. Hendelsen skal ha skjedd ved New Islington, like ved Etihad, hjemmearenaen til Manchester City.

Haaland scoret historiske fem mål i den kampen midt i mars.

På videoen, som er publisert av The Sun, kan man se at Haaland holdt rattet med den høyre hånden. Samtidig gikk blikket ned mot mobilen i den venstre hånden.

Daily Mail og Daily Express skriver at man i Storbritannia risikerer å få seks prikker på førerkortet i tillegg til en bot på 200 pund – tilsvarende omtrent 2500 kroner – hvis man blir tatt i mobilbruk mens man kjører bil.

Dersom hendelsen skjer mindre enn to år etter at man har tatt førerkortet kan det også bli inndratt.

I Norge er det også ulovlig å bruke håndholdt mobil under kjøring, og det straffes med bøter og prikker.

– Grunnen er enkel. Det kan være farlig å fikle med telefonen mens man kjører. Da flytter man blikket vekk fra trafikken og ned på telefonen. Da forflytter man seg mange meter i blinde, sier Trygg Trafikks pressesjef Christoffer Solstad Steen til VG.

– Uoppmerksomhet er en av de vanligste medvirkende årsakene til alvorlige ulykker i trafikken. Vårt råd er at alle legger vekk mobilen når man kjører. Dette gjelder uavhengig om man er fotballproff eller ikke, fortsetter Steen.

– Å holde mobilen mens man kjører er farlig. For noen som er så effektive med å score, er dette definitivt et selvmål, sier en talsperson i den britiske trafikkorganisasjonen AA til The Sun.

Haaland meldte forrige uke forfall til den pågående landslagssamlingen grunnet skade. Det er fortsatt usikkert om han rekker lørdagens storkamp i Premier League mot Liverpool.

Norge – uten Haaland – spilte 1–1 mot Georgia tirsdag kveld.