I artikkelen fra 2011 ble Morgan Andersen beskyldt for medvirkning til mulig skatteunndragelse. Aftenposten beklager at vi brakte påstander vi ikke kunne føre sannhetsbevis for. I artikkelen fra 2011 ble Morgan Andersen beskyldt for medvirkning til mulig skatteunndragelse. Aftenposten beklager at vi brakte påstander vi ikke kunne føre sannhetsbevis for. Foto: NTB SCANPIX

Aftenposten beklager

Aftenposten publiserte 14. desember 2011 en artikkel med tittelen «— Ny millionutbetaling granskes».

14. desember 2011 publiserte Aftenposten både i papiravisen og på ap.no en artikkel der vi hevdet at Morgan Andersen, som daglig leder i Fredrikstad Fotballklubb, hadde inngått en avtale med fotballspilleren Abgar Barsom som innebar tilretteleggelse for grov skatteunndragelse.

Aftenposten hadde ikkeinnhentet Andersens kommentar på publiseringstidspunktet. Senere samme dag avviste Morgan Andersen beskyldningen. Hans imøtegåelse ble publisert påap.no samme dag, og den opprinnelige nettartikkelen ble samtidig justert. Andersens imøtegåelse ble dessuten publisert i papiravisen dagen etter.

Etter klage fra Andersen, ble Aftenposten i 2012 felt i Pressens Faglige Utvalg (PFU), for ikke å ha gitt Andersen rimelig mulighet til samtidig imøtegåelse ved publisering av den opprinnelige artikkelen, når kildegrunnlaget for beskyldningen ikke var bedre.Aftenposten publiserte PFUs avgjørelse den gang, både i papiravisen og på ap.no.

Morgan Andersen gikk senere til søksmål mot Aftenposten, med krav om 3,7 millioner kroner i erstatning, fordi han mente at Aftenpostens opprinnelige artikkel innebar en rettstridig ærekrenkelse av ham. I juni i år ble Aftenposten frifunnet i Høyesterett. Aftenposten erkjente at vi ikke kunne sannsynliggjøre at Andersen var den som hadde inngått den omstridte avtalen med Barsom, men anførte at Aftenpostens dekning av saken sett under ett, likevel ikke var rettsstridig. Dette var Høyesterett enig i.

Aftenpostenpresiserer likevel atvihverken da eller senere har kunnet sannsynliggjøre den påstanden som ble publisert14. desember 2011 og beklagerat beskyldningen kom på trykk slik den gjorde i den opprinnelige artikkelen.