– Jeg er stolt over at vi kan ta hjem Budweiser til alle supporterne som støttet oss, sier Lionel Messi – som for ordens skyld også har et betalt partnerskap med selskapet – til El Deportivo.

Det skapte reaksjoner da VM-arrangøren besluttet å fjerne ølservering på stadionene kun to dager før Qatar-VM ble sparket i gang, og en engelsk supportergjeng svarte «hæ, stemmer det?» da VG fortalte dem det for en drøy måned siden.

Øl-giganten brukte imidlertid ikke mange dagene på å bestemme hva de skulle gjøre med de store mengdene alkohol de ikke fikk selge.

– Vi ønsker å bringe denne feiringen fra VM til vinnerlandets fans. Vi vil være vertskap for den ultimate mesterskapsfeiringen for vinnerlandet. Flere detaljer vil bli annonsert når vi nærmer oss finalen, sa en talsperson for produsent Anheuser-Busch InBev i en uttalelse til CNN tidlig i mesterskapet.

NOK DRIKKEVARER: Slik så det ut på et lager i Qatar der Budweiseren ble oppbevart under mesterskapet. Foto: Budweiser

På finaledagen søndag skrev de dette på Twitter:

– Ny dag, ny tweet. Vinnernasjonen får Budweiseren. Hvem vil få dem?

VM-finalen endte med Argentinsk straffeseier etter en spinnvill fotballkamp mot Frankrike der det sto 3–3 etter ekstraomgangene.

Dermed var det de argentinske supporterne som kunne glede seg over gratis øl.

Ølen har allerede funnet veien til de argentinske byene Rosario og Córdoba, ifølge El Deportivo. Torsdag ankommer den hovedstaden Buenos Aires – der Argentinas parade ble avbrutt etter kaos tirsdag kveld.

Det skal angivelig ha vært rundt fire millioner mennesker i Buenos Aires’ gater under feiringen av VM-gullet tirsdag, som endte i et kaos som til slutt førte til at spillerne måtte forlate bussen og ble flydd bort i helikoptere.

I den siste oppdateringen til den argentinske storavisen La Nacion står det at 64 personer ble sendt til sykehus i Buenos Aires. De skriver også at 21 politibetjenter og brannmenn skal ha blitt skadet med steiner og flasker, og at ulike hendelser førte til 14 arrestasjoner.

Budweiser er blant FIFAs største sponsorer og har enerett på ølserveringen på steder knyttet til VM. Ifølge New York Times betaler de 75 millioner dollar (snaut 760 millioner kroner) til FIFA foran hvert VM.

Det er strenge alkoholregler i Qatar, men i VM var det muslimske landet ventet å gjøre unntak for tilreisende fotballsupportere. To dager før avspark kom imidlertid helomvendingen, og Qatar bestemte i samråd med FIFA at det kun skulle bli solgt alkoholfritt øl på mesterskapets åtte stadioner.