Det har skapt debatt i det sykkelglade landet.

– En slik kontrakt bør ikke være hemmelig, spesielt ikke når det handler om bruk av offentlige penger, sier Rasmus K. Storm ved Idrættens analyseinstitut til VG.

Han er ikke alene. En lang rekke danske politikere har også vært kritiske til hemmeligholdet.

Det rigges til fest i Danmark denne helgen. Rådhusplassen er full av folk som er kledd i gult, eller rødt og hvitt. Forventningene er enorme til det som skal skje.

Tour de France starter med en tempoetappe i sentrum av København, før rittet fortsetter til Fyn i morgen. Deretter venter målgang på Jylland, på grensen til Tyskland, på søndag.

Men festen har en pris.

Da Danmark ble tildelt tre Tour-etapper i 2019 var det sentrale budsjettet på 125 millioner kroner. Men da den danske avisen Politiken innhentet budsjettene fra samtlige 13 kommuner som får Tour-besøk, samt politiets budsjett på 32 millioner kroner, så steg prislappen til 250 millioner kroner.

– Det blir helt sikkert dyrere enn det. Man kan raskt lande på 350 millioner kroner (sum omregnet til norske kroner av VG). Det er mye penger, påpeker Rasmus K. Storm.

Det danske selskapet Grand Depart Copenhagen I/S er eid av av staten og fem kommuner. Selskapet står som arrangør for de tre Tour-etappene i Danmark.

Selskapet forsvarer pengebruken denne helgen, og omtaler Tour de France som en av verdens største sportsbegivenheter og “et fantastisk godt utstillingsvindu”

«Mange millioner TV-seere fra hele verden vil følge med når feltet sykler gjennom flotte landskamp, byer og mange ikoniske steder. Samtidig skal vi underbygge den positive fortellingen om Danmark som et av verdens beste og mest grønne sykkelland», skriver en talsperson for Grand Depart Copenhagen Denmark i en e-post til VG.

Selskapet tror Tour de France vil inspirere og skape positiv oppmerksomhet om sykkelsporten og sykling generelt.

IDRETTSANALYTIKER: Rasmus K. Storm. Foto: Anders K Christiansen

Det er det private franske selskapet Amaury Sport Organisation (ASO) som eier Tour de France, og som har inngått en avtale med Grand Depart Copenhagen om å arrangere tre etapper i Danmark denne sommeren.

Hvor mange millioner ASO får i retur, og hva slags rettigheter selskapet får, er altså hemmelig. Men Politiken har fått tak i kontrakter mellom selskapet og tidligere vertsbyer. Der påtar vertsbyene seg all økonomisk risiko, og frasier seg i praksis alle rettigheter til sponsoravtaler.

– Det er en forretningsmodell som ligner veldig på IOC sin. ASO vinner, ASO tar gevinsten, sier Rasmus K. Storm.

Politiken har vært i kontakt med både riks- og lokalpolitikere som reagerer på at innholdet i kontrakten de har inngått med ASO ikke kan deles med offentligheten.

Kun et fåtall av politikerne i de 13 Tour-kommunene har fått se avtalen. Og de har fått beskjed om at den er hemmelig, og ikke må deles med offentligheten.

PYNTES TIL FEST: København har pyntet til Tour de France-fest på kreativt vis. Foto: ANNEGRET HILSE / Reuters

Arrangøren i København lover nå at innholdet i ASO-avtalen skal bli kjent når regnskapet skal publiseres i etterkant av Tour de France.

«Det skyldes kommersielle årsaker, som man forpliktet seg til å overholde da kontrakten i sin tid ble inngått. ASO er i løpende forhandlinger om Tour-start, og ønsker ikke at størrelsen på avgiften blir offentliggjort. Sagt på en annen måte: Hvis man skulle ha Tour de France til Danmark, så krevde ASO fortrolighet rundt avtalen», skriver Grand Depart Copenhagen Denmark til VG.

I København er Sophie Hæstorp Andersen borgermester, samt styreleder i Tour-organisasjonen.

– Det franske firmaet krevde at avtalen skulle være fortrolig. Ville jeg foretrukket offentliggjøring av avtalen allerede den gangen den ble inngått? Ja, det ville jeg helt sikkert. Ville Danmark fått Tour-starten om ikke forhandlerne hadde akseptert hemmelighold om avtalen? Nei, det hadde vi ikke. Fortrolighet er prisen man må betale for å kunne bringe en verdensbegivenhet hit, og skape en felles folke- og sykkelfest på tvers av Danmark, sier hun til Politiken.