Da landslaget lanserte nye drakter, skjedde noe uventet: – Vi har aldri opplevd maken

De norske landslagsspillerne er så populære at publikum vil ha draktene deres.

Camilla Herrem liker også den nye landslagsdrakten. Camilla Herrem liker også den nye landslagsdrakten. Foto: Axel Heimken / TT / NTB Scanpix

HAMBURG: Fotballdrakter har vært en svært populær salgsvare i en årrekke. Det samme har imidlertid ikke alltid vært tilfelle for håndball.

Norges nye landslagsdrakter har imidlertid blitt en salgssuksess, forteller kommunikasjonsansvarlig Kirsten Birkeland i Norges Håndballforbund.

– Jeg får mange henvendelser fra utlandet også, sier Birkeland.

De nye draktene, som har mariusmønster, ble lansert for tre uker siden.

Fikk full klaff

Birkeland forteller at pågangen har vært større enn ventet.

– Vi har i alle fall aldri opplevd maken. Det er også mange som vil kjøpe keeperdraktene, sier hun.

Birkeland er for tiden i Hamburg, der alle venter spent på VM-finalen mellom Norge og Frankrike søndag.

På keeperdrakten, her på målvakt Katrine Lunde, har man gått bort fra tradisjonelt rødt, hvitt og blått. Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

På kamp i Marius-genser

Ifølge Geir Nordahl i Scantrade/Umbro hadde ikke selskapet tatt høyde for et slikt salg. Derfor har de måttet lage flere drakter fem-seks ganger nå.

Antall solgte drakter nærmer seg ti tusen.

Dessuten har mange tilskuere, også på Sotra under turneringen like før VM, funnet frem sine gamle Marius-gensere. Det samme ser man her i Hamburg, forteller Nordahl.

For motiver er «in», og da selskapet ringte for å høre med dem som sitter på rettighetene til dette mønstret, kom beskjeden om at det vanligvis ble sagt «nei».

Men det ble gjort et unntak for håndballjentene.

Drakten er i to utgaver, hvitt som her på Stine Bredal Oftedal, og i rødt. Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

Spillerne fikk også bestemme

Før Umbro valgte det nåværende designet, ble andre løsninger prøvd ut, minst fem-seks draktvarianter.

Men da også flere spillere på dame- og herresiden ble invitert med, for å være med å bestemme, var det ingen tvil.

– Vi har hatt landslagsdrakter ute på salg tidligere, men sammenlignet med det, føles dette som en eksplosjon, sier Nordahl.