– Årets felt i Formel 2 er sterkt. Det er kanskje ti utøvere som kan kjempe om tittelen, sier Viaplay-kommentator Atle Gulbrandsen til VG foran sesongstarten i Bahrain 18. mars.

Mannen som har kommentert Formel 1 i Norge siden 1997, synes imidlertid ikke det er realistisk å tro at Hauger stikker av med tittelen i debutsesongen.

– Jeg tror det realistiske er at han kommer til å hevde seg i toppen, og jeg tror han kan vinne løp. Jeg tror ikke det er realistisk at han skal vinne mesterskapet, men at han vil være rundt femte- eller sjetteplass.

Kommentatoren tror 18-åringen fra Aurskog trenger to sesonger i Formel 2 før en eventuell billett til Formel 1.

Dennis Hauger, som vant Formel 3 i fjor, kjører for italienske Prema Racing. Det gjør han med den fem år eldre lagkameraten Jehan Daruvala fra India, som har to sesonger med Formel 2 i beltet fra før.

– Daruvala er en større favoritt i år, og han har vunnet løp i Formel 2 før. Han skal gjøre det bedre. Skulle han vinne i år så er det bra, men det skulle bare mangle siden dette er det tredje året hans.

DRØMMEN: Dennis Hauger avbildet med Red Bulls Formel 1-bil i Oslo i fjor. Foto: Hanna Kristin Hjardar / VG

Formel 3-vinner fra 2020 og fjorårets Formel 2-vinner, Oscar Piastri (20), vant begge mesterskapene som Prema Racing-fører – laget Hauger er en del av.

I 2022 skal Piastri være reserve for Formel 1-laget Alpine, som har førerne Esteban Ocon og Fernando Alonso. Gulbrandsen tror ikke Hauger blir noe reservefører dersom nordmannen skulle gå til topps i Formel 2 i år.

– Jeg tror hvis han vinner Formel 2, så kjører han Formel 1 neste år, i og med at han er Red Bull-junior.

Red Bull har to lag i Formel 1-sirkuset: Max Verstappen og Sergio Perez fra Red Bull Racing, mens Yuki Tsunoda og Pierre Gasly holder til i AlphaTauri.

Gulbrandsen mener det er «99 prosent sikkert» at Hauger kjører Formel 1 neste sesong, dersom han går til topps i Formel 2.

Stein Pettersen, også Formel 1-kommentator, vil ikke gå like langt som Gulbrandsen, men gir det likevel en god sjanse.

– Tror vi er på 50–50. Tsunoda må ha en bedre sesong enn i fjor, mens Gasly kanskje er litt for god for AlphaTauri, sier Pettersen.

– Det er lurt for alle nordmenn å ha litt is i magen. Det er nok et av de bedre feltene på mange år. Vi skal ikke forvente at Hauger dominerer på samme måte som i fjor, for dette er et ganske stort steg, mener Pettersen.

ALPHATAURI: Yuki Tsunoda er én av fire Red Bull-utøvere i Formel 1. Både Atle Gulbrandsen og Stein Pettersen mener han må levere betraktelig bedre for at Hauger ikke skal være en trussel for plassen til japaneren. Foto: XPB / Pa Photos

Gulbrandsen mener det er en del endringer som norske TV-seere kan forvente når Hauger går fra Formel 3 til Formel 2.

– Det går fortere i Formel 2, det er en tyngre bil, og det er en annen kjørestil enn han er vant til. Nå har han lært seg depotstopp, og det har han ikke hatt før (i tidligere løp). Viktig at sjåføren klarer det bra. Det er en kjempestor endring, man kan jo si på generelt grunnlag at Formel 2 er for å forbedre førerne til Formel 1, sier Gulbrandsen.

For å illustrere hvor raskere det er enn Formel 3, tok Gulbrandsen utgangspunkt i raskeste rundetid fra turneringenes forrige løp i Barcelona:

  • Formel 3, 2021: Raskeste tid i kvalifiseringen – 1:32.904

  • Formel 2, 2020: Raskeste tid i kvalifiseringen – 1:28.381

  • Formel 1, 2021: Raskeste tid i kvalifiseringen – 1:16.741

I Formel 2-sirkuset er alle bilene like – i motsetning til Formel 1 hvor bilen har mye å si for prestasjonen.

– På mange måter er det mer spennende enn Formel 1. Det er jevnere, mer ting som skjer, og flere som vinner løp. Det er ikke som Formel 1 der du må sitte i et av de beste teamene for å vinne.

I 2020-sesongen av Formel 2 som hadde 24 løp, var det 12 forskjellig førere som vant minst ett løp. Til sammenligning med Formel 1 samme sesong, var det kun fem utøvere som vant – på 17 løp.

Gulbrandsen og Pettersen er enige om at Hauger kan være med å hevde seg i flere løp – på baner som nordmannen har kjørt tidligere – men Gulbrandsen peker ut én utfordring for Hauger: Gateløp.

Nordmannen har aldri kjørt gateløp før, noe som det er tre av i årets sesong: Monaco, Aserbajdsjan og Saudi-Arabia.