Verstappen ble plutselig stiv i blikket da han i intervjuet på banen etter søndagens Portugals Grand Prix fikk meldingen om at hans beste rundetid i løpet var strøket - og at han dermed mistet bonuspoeng i VM.

Det handler om det som på engelsk heter «track limits». Enkelt sagt grensen for hvor førerne kan kjøre på banen. I hvert fall hvis det gir dem en fordel. Enkelte steder på banen kan dette være aktuelt.

– Nå har vi tapt en seier, en beste rundetid og en beste startspor. Alle gode ting er tre. Jeg håper at det er slutt nå, sier en sint Helmut Marko til Sky, gjengitt av motorsport-total.com.

Østerrikske Marko synes det er «irriterende» og fortsetter:

– Noe må gjøres. Enten begrenser du med curbs eller med grus eller noe. Hvis du kjører ut, blir det automatisk en straff.

«Curbs» er den røde og hvite banekanten.

Det som irriterer Marko spesielt, er at Lando Norris kjørte forbi Red Bulls Sergio Pérez i sving 5 – etter å ha vært utenfor banen i sving 4.

– Han var over med alle fire hjulene, og det skjedde ingenting. Det er ikke racing om du sjonglerer med reglene på den måten.

Max Verstappen har altså tre ganger til nå i 2021 hatt trøbbel med «track limits»:

  • I Bahrain kjørte han forbi Lewis Hamilton og kunne ha vært på vei til seier. Men så fikk han ordre fra teamledelsen - som igjen hadde ordre fra juryen - om at han måtte la Hamilton kjøre forbi ham. Grunn: Verstappen hadde kjørt utenfor banegrensen da han skulle passere Hamilton.

  • I Portugal ble det først trøbbel på kvalifiseringen. Verstappen noterte bestetid og trodde han hadde sikret seg beste startspor, men tiden ble strøket fordi han hadde kjørt utenfor banen i den nevnte sving 4.

  • I selve løpet i Portugal skjønte Red Bull at seieren røk til Hamilton. Derfor hentet de Verstappen inn for dekkbytte, slik at han skulle notere beste rundetid og dermed få bonuspoeng i VM. Det klarte han. Men igjen ble tiden strøket fordi han hadde kjørt utenfor. Og Mercedes Valtteri Bottas fikk beste rundetid.

VM-TOER: Max Verstappen har én seier og to 2. plasser så langt i Formel 1-sesongen. Foto: XPB / XPB Images/PA Images

Viaplay-kommentator Atle Gulbrandsen vurderer det som skjer nå, slik til VG:

– Jeg er på generelt grunnlag ikke spesielt glad i «track limits», og liker gammeldagse baner med gress og grus utenfor asfalten bedre. Da slipper man alt maset om «track limits». Men også jeg innser at kravene til sikkerhet endrer seg, og da blir det flere og flere svinger med asfalt utenfor banen, og «track limits» må til. Men da er det viktig at dømmingen er konsekvent, og det er ikke alltid tilfelle, dessverre, mener Gulbrandsen.

Han mener at «track limits» er noe vi må leve i noen svinger, men at reglene da må være klarere.

Hvordan problemet kan løses? I roadracing-serien MotoGP har de begynt å bruke sensorer som avslører dette. Dermed blir det helt nøyaktig - ikke som i Formel 1, der juryen må studere TV-bilder nøye for å ta sin avgjørelse.

Her kan du se en av de mest kjente «utenfor-banen-forbikjøringer» i motorsportshistorien: Alex Zanardi mot Bryan Herta i Indycar-finalen i 1996 (ekstern lenke).