Skiforbundet droppet laget til Skarstein i ny millionavtale

Birgit Skarstein og paralaget i langrenn er ikke med i den nye millionavtalen som Norges Skiforbund nylig tegnet med Sparebank 1.

Johannes Høsflot Klæbo og Birgit Skarstein ble fotografert sammen under NM på Gåsbu i 2018 da Sparebank 1 inngikk en avtale med norsk langrenn som også omfattet paralangrenn. Johannes Høsflot Klæbo og Birgit Skarstein ble fotografert sammen under NM på Gåsbu i 2018 da Sparebank 1 inngikk en avtale med norsk langrenn som også omfattet paralangrenn. Foto: Lise Åserud, NTB scanpix

Skarstein har ikke signert for skiforbundet ennå siden hun satser på roing i Paralympics i Tokyo neste år, men den profilerte trønderen er sterkt ønsket med i neste langrennssesong også.

– Det ligger mye identitet og følelse av fellesskap i det å ha en felles hovedsponsor. Jeg tror jo at parautøverne blant annet kunne ha bidratt med relevant erfaring rundt omstilling og løsningsorientert arbeid, sier Skarstein om skiforbundets sponsorvalg.

Knut Nystad i Stiftelsen VI er overrasket over at para er skilt ut.

– Jeg håper både skiforbundet og banken har en god forklaring på denne typen strategi, sier Nystad.

Nystad får nyheten om at bankens sponsormillioner ikke gjelder paralaget gjennom Adresseavisen. I praksis betyr den nye avtalen at paralaget, som per i dag har fire utøvere i langrenn, står uten hovedsponsor ti måneder før para-VM på hjemmebane.

– Å ha ulike sponsorer innen langrenn er med å tegne et bilde av ett todelt lag. Jeg er overrasket over at de velger å ikke ta med para i avtalen, sier Knut Nystad.

I desember 2018 var det medielansering av historiens første para-VM vinter 2021 i Lillehammer/Hafjell. Bakerst fra v: Kristian Moen, Johannes Birkelund, Tom Tvedt (daværende idrettspresident), Trine Skei Grande (daværende kulturminister), Birgit Skarstein, skipresident Erik Røste, Arne Horten, toppidrettssjef Tore Øvrebø, Knut Nystad (daglig leder Stiftelsen VI), Ole Keul og Bijora Sardarian. Nederst venstre: Ingvild Bretten Berg, Eiliv Furuli, Therese Johaug og Marit Bjørgen (begge ambassadører for Stiftelsen VI), Øyvind Eriksen, Markus Grasto Nilsson og Cato Zahl Pedersen. Ti måneder før mesterskapet står paralaget i langrenn uten hovedsponsor. I desember 2018 var det medielansering av historiens første para-VM vinter 2021 i Lillehammer/Hafjell. Bakerst fra v: Kristian Moen, Johannes Birkelund, Tom Tvedt (daværende idrettspresident), Trine Skei Grande (daværende kulturminister), Birgit Skarstein, skipresident Erik Røste, Arne Horten, toppidrettssjef Tore Øvrebø, Knut Nystad (daglig leder Stiftelsen VI), Ole Keul og Bijora Sardarian. Nederst venstre: Ingvild Bretten Berg, Eiliv Furuli, Therese Johaug og Marit Bjørgen (begge ambassadører for Stiftelsen VI), Øyvind Eriksen, Markus Grasto Nilsson og Cato Zahl Pedersen. Ti måneder før mesterskapet står paralaget i langrenn uten hovedsponsor. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Stiftelsens ambisjon er å gi personer med nedsatt funksjonsevne like muligheter til et fullverdig liv, blant annet gjennom deltakelse i idrett.

– Det ligger sikkert ikke vonde intensjoner bak dette, men det sender ikke riktig signal når man inngår en avtale som ikke inkluderer hele laget, sier Nystad.

Over 600 000 mennesker i Norge har nedsatt funksjonsevne i Norge.

Norsk idrett har ikke nøyaktige tall for paraidretten, men av cirka 2,1 millioner medlemskap er litt over 12000 knyttet til en parautøver.

– Jeg håper vi kommer dit en dag at dette laget er en like verdifull del av laget som de andre landslagene. Det handler om skape tilhørighet til samme lag, noe som tilsier at man burde – som utgangspunkt – ha samme hovedsponsor og logo i panna, sier Nystad.

På tirsdagens presentasjon av neste års landslag ble både paralaget og elitelagene til Norges funksjonsfriske utøvere presentert i den samme seansen.

Nystad er trygg på at Skiforbundet prøver å gjøre det rette for paralaget, men mener de, akkurat som andre i samfunnet, glemmer viktige detaljer.

– Sosiale medier er en viktig arena hvor det er relativt enkelt å framstå som ett lag. Her velger skiforbundet å operere med en egen konto for paraidretten med få følgere, og en egen konto for de andre skistjernene med mange følgere. Eksempler som dette er helt sikkert ikke unikt for skiforbundet. Det er dette vi ønsker å endre, sier Nystad.

Beholder grunnstipend

Langrennssjef Espen Bjervig i skiforbundet bekrefter at paralaget i langrenn ikke er en del av avtalen med Sparebanken. Han forteller at parautøverne beholder grunnstipendet som utgjør 10 000 kroner per måned som utøverne er på lag. Ordningen kom inn i avtalen mellom banken og skiforbundet i mai 2018.

Den nye toårsavtalen har en ramme på ti millioner kroner i året, og i den mister de funksjonsfriske langrennsstjernene sitt stipend mot retten til å skaffe seg en privat sponsor.

– Dette er den nye markedsstrategien som vi tror kan finansiere idretten best. Vi mener paralaget har en stor markedsverdi som vi får mest potensial ut av ved å få tak i en helt egen hovedsponsor. Vi tror paralaget kan få et løft inn mot para-VM på hjemmebane til vinteren, sier Bjervig.

Nå er langrennssjef Espen Bjervig på jakt etter en egen hovedsponsor for paralaget i langrenn. Nå er langrennssjef Espen Bjervig på jakt etter en egen hovedsponsor for paralaget i langrenn. Foto: Rune Petter Ness

Han viser til at begynte å selge egne avtaler på paralaget i fjor og har ingen plan om å endre strategi.

– Det er alltid styrker og svakheter i enhver strategi, men jeg mener fortsatt at det er en riktig strategi å få maksimalt potensial ut av paralagets markedsverdi da vi er avhengig av kommersielle inntekter for å drifte alle våre landslag, sier Bjervig.

Var en diskusjon

Sponsorsjef Stein Bugge i Sparebank 1 sier til Adresseavisen at det var skiforbundet som ville selge paralaget som egen merkevare.

– NSF ønsket å få på plass en egen hovedsponsor for laget ut ifra lagets attraktivitet, noe vi ble enige om under forhandlingene i februar. Dette var vurderinger som ble gjort før koronapandemien, sier Bugge.

Knut Nystad er spent på hvordan sponsorjakten vil gå nå som all idrett opplever store utfordringer som følge av koronaviruset.

– Jeg håper de har rett i at de får inn en sponsor som kommer inn og bidrar på samme, eller høyere nivå som Sparebank 1, sier Knut Nystad.