Kort om saken

  • 12 ganger har kampen om å bli verdensmester stått mellom Ferrari og McLaren.

  • I år kan duellen gjenoppstå bak Mercedes og Red Bull Racing.

  • Emilia-Romagnas Grand Prix vises på V sport hele helgen.

De kom i mål som perler på en snor etter at pallplassene var fordelt under sesongåpningen i Bahrain for tre uker siden.

Først McLaren-fører Lando Norris, deretter Ferrari-fører Charles Leclerc.

Siden fulgte Daniel Ricciardo (McLaren) og Carlos Sainz jr. (Ferrari).

– Det er en klassisk duell, sier Atle Gulbrandsen til Aftenposten.

Sergio Pérez fra Red Bull Racing var den eneste som la seg mellom lagene i henholdsvis oransje og rødt. Han kjørte inn til 5.-plass.

– Det har vært en rivalisering. Det er for så vidt noen år siden nå, fordi McLaren ikke har vært et toppteam på en stund. De siste årene har heller ikke Ferrari vært det. Dette er en klassisk fight som vi kanskje savner litt, forklarer V sports Formel 1-kommentator.

For å finne opphavet til rivaliseringen, må vi gå tilbake i tid.

Poengstrid

Ser du et Formel 1-løp i dag, er det en enkel sak å få øye på de to oransje McLaren-bilene. Da Emerson Fittipaldi fra Brasil kjørte for McLaren i 1974, var derimot ikke bilen oransje. Den var hvit og rød.

To år tidligere hadde den da 25 år gamle Fittipaldi blitt den yngste verdensmesteren i Formel 1-historien. Da han i 1974 ble den første føreren som ble verdensmester med McLaren, var det med tre poengs margin til Clay Regazzoni. Sveitseren kjørte for Ferrari.

I 1976 sto kampen om VM-tittelen mellom McLaren-fører James Hunt (til venstre) og Ferrari-fører Niki Lauda. Det var briten Hunt som gikk seirende ut av duellen med østerrikeren, med ett poengs margin. Foto: Nuck Ut / AP

Ett år senere var rollene snudd. Da var det Ferrari-fører Niki Lauda som tok sin første VM-tittel, foran Fittipaldi fra McLaren. I 1976 slo det britiske laget tilbake. Igjen skjedde det på bekostning av Ferrari.

Syv ganger har en McLaren-fører blitt verdensmester foran en Ferrari-fører. Fem ganger har det vært omvendt. Tre ganger har disse duellene om VM-tittelen blitt avgjort med ett poeng. I alle de fire tiårene fra 1970 til 2010 har kampen om minst én VM-tittel stått mellom førere fra sportens to eldste og mest suksessrike lag.

– Ferrari aksepterer ikke en reprise av 2020

I år er det ikke VM-tittelen Ferrari og McLaren kommer til å kjempe om. Til det er Mercedes og Red Bull Racing tilsynelatende for gode.

Kampen om å bli best av de nest beste, er langt mer åpen.

– Jeg har stor tro på McLaren. De har byttet motorleverandør fra Renault til Mercedes. Det er til stor hjelp for dem, sier Gulbrandsen.

Han bemerker at begge lagene denne sesongen har to sterke fører, i form av henholdsvis Leclerc og Sainz, og Norris og Ricciardo.

Sainz kom til Ferrari fra McLaren før årets sesong. Ricciardo, som kjørte for Renault (nå Alpine) forrige sesong, erstattet spanjolen.

– Ferrari aksepterer ikke å være der de var i fjor. Sånn sett er det ikke utenkelig at det kan bli en kamp mellom Ferrari og McLaren om tredjeplassen i VM-sammendraget, mener kommentatoren.

Daniel Ricciardo i aksjon under Bahrain Grand Prix. Foto: HAMAD I MOHAMMED / REUTERS

2020 var et år Ferrari vil glemme. Etter at «Den steilende hesten» gikk som en rakett høsten 2019, gjennomførte Det internasjonale bilsportforbundet (FIA) en gransking av Ferrari-motoren. Den endte i et hemmelig forlik som kun FIA og Ferrari kjenner detaljene i.

Det eneste omverdenen kunne konstatere, var at den røde bilen kjørte betydelig saktere i 2020 enn den gjorde høsten 2019. Dermed var det ingen tvil om hva Ferrari måtte bruke denne vinteren på.

– De har først og fremst videreutviklet motoren. Det gjør at de er mye mer konkurransedyktige i år enn de var i fjor. Da manglet de kanskje 10–15 km/t i topphastighet. I tillegg fungerte også bilen dårlig aerodynamisk, kommenterte V sports Formel 1-ekspert Henning Isdal under fredagens første treningsrunde i Italia.

Spanjolen Carlos Sainz, som kjører sin første sesong for Ferrari etter overgangen fra McLaren, i aksjon under den første treningsrunden på banen i Imola, Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari. Foto: Guglielmo Mangiapane / Reuters

Nye biler i 2022

Fremskrittene Ferrari har gjort i løpet av vinteren, gjør at Charles Leclerc er optimistisk før Emilia-Romagnas Grand Prix i helgen.

– Jeg tror det å bli nummer tre i konstruktørmesterskapet er et realistisk mål for oss i år, sa han på torsdagens pressekonferanse.

– Den nye bilen er et betydelig steg i riktig retning. Vi så i Bahrain at vi har hatt større fremgang fra i fjor til i år sammenlignet med de andre lagene. Det er positivt, selv om vi fortsatt ikke kjemper om å vinne løp, som er det vi ønsker å gjøre, fortsatte monegaskeren.

Ferrari-fører Charles Leclerc under torsdagens pressekonferanse før helgens løp. Foto: AP

Han vedgår at laget som holder til en drøy times kjøring fra Imola, hvor helgens løp finner sted, også tenker på 2022. Da kommer det helt nye Formel 1-biler. Det betyr at alle starter med blanke ark.

– Jeg tror alle vet at vi har mye mer å tjene på å forberede oss på 2022, fordi de nye bilene kommer til å vare i mange år.

Kanskje er nye biler det som skal til for at tungvekterne Ferrari og McLaren igjen skal kjempe om det gjeveste trofeet i Formel 1.