Russell presset Verstappen hardt helt i starten, og det ble et sammenstøt mellom dem. TV-bildene etter målgang viser hull i siden på bilen til Verstappen, som gikk rett bort til Russell etter målgang.

– Vi må alle gi litt plass, sier Verstappen til Russell, som etter en liten krangel gikk vekk fra en oppgitt nederlender.

– Jeg skjønner ikke hvorfor du skal ta så stor risiko på den første runden, kjøre inn i meg og lage hull. Det gir ingen mening, sier Verstappen i arenaintervjuet vist på Viaplay.

– Det er trangt i disse svingene, fastslår Viaplay-ekspert Henning Isdal.

– Vi har ikke hørt noe om at dommerne skal se på hendelsen, sier hans kollega Atle Gulbrandsen.

– Hvis dommerne mener at dette er greit, så er det vel greit da, konkluderer Gulbrandsen.

– Det går fort, og det er ikke lett å beregne dette. Det er sånt som skjer på den første runden. Det er greit at Verstappen vil si fra, men også han må innse at det er ting som skjer i racing.

Red Bull-sjef Christian Horner sier til Viaplay:

– Max fikk et ganske stort hull i siden. Det kostet ham «downforce».

Dekket til Yuki Tsunoda falt av felgen - og rullet ute på banen. For AlphaTauri-førerer gikk det fra vondt til verre. Og det gjorde at en betydelig del av lørdagens 17 runder lange sprintløp gikk med sikkerhetsbil foran.

Charles Leclerc (25) vant to av de tre første løpene i 2022. 2023 har vært en eneste nedtur. Beste startspor i Baku lørdag skulle gi triumf for Ferrari-føreren.

Og Leclerc tok starten og lå i teten - men Sergio Pérez åpnet bakvingen og kjørte lett forbi på den åttende runden. Han viste hvor ekstrem fart Red Bull-bilen kan oppnå - og så seg siden aldri tilbake.

– Det er et bare steg i riktig retning for oss, sier Ferrari-sjef Frédéric Vasseur til Viaplay.

– Vi må bare bygge videre på dette.

Meksikaneren er blitt «Baku-ekspert» - og kan komme til å kjempe om seieren også i søndagens hovedløp.

Charles Leclerc i Baku lørdag. Foto: GIUSEPPE CACACE / AFP

Lørdagens konkurranse i Bakus gater ble ingen stor propaganda for sprintløp. Det skjedde svært lite underveis.

Sprintløp ble lansert som et prøveprosjekt i 2021 - med løp i Storbritannia, Italia og Brasil.

Også i 2022 var det tre sprintløp - Imola, Østerrike og São Paulo.

I 2023 er dette økt til seks; Aserbajdsjan, Belgia, Austin, Qatar, Østerrike og Brasil.