Fra og med 2022 blir samtlige ti Formel 1-lag tvunget til å gi «rookies» flere muligheter. På to treninger i løpet av sesongen skal førere som aldri tidligere har kjørt Grand Prix-løp, få sjansen til å vise seg frem.
– Det er mindre testing i dag og få muligheter for unge førere til å få vist seg frem i Formel 1. Derfor er dette veldig viktig, sier Formel 1-kommentator og sportssjef i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen, til VG.
Treningene gir førerne en sjelden mulighet til å teste bilen på banen det skal kjøres løp på. Gulbrandsen mener regelendringen kan være godt nytt for Dennis Haugers muligheter til å teste en Formel 1-bil allerede neste sesong.
– Det er store sjanser for at det skjer, sier kommentatoren.
– Vi stiller oss fullt og helt bak regelendringen. Det er vanskelig for unge førere å få sjansen nå til dags, derfor er det vårt ansvar å gi de den muligheten, sier McLaren-sjef Andreas Seidl, ifølge racer.com.
Hauger har imponert stort denne sesongen, og markert seg som et av de store, fremadstormende motorsporttalentene. Nordmannen vant årets Formel 3-mesterskap, og nå står Formel 2 for tur.
18-åringen kjører for Prema Racing, men er signert av Red Bull. Det kan være en stor fordel om han skal få sjansen til å teste en Formel 1-bil neste år. De har nemlig to lag (Red Bull og Alpha Tauri) i Formel 1.
– Derfor vurderer jeg sjansene som relativt store. Det er en kjempefordel at han har muligheter hos to lag, med til sammen fire seter. Derfor er det bedre å være der enn hos noen andre, mener Gulbrandsen.
Slik knekte Dennis Hauger koden: – Nå kan jeg få bilen slik jeg vil
Haugers manager, Harald Huysmann, vil ikke spekulere på mulighetene for at Hauger får sjansen på trening neste sesong.
– Han er veldig opptatt av ikke å tenke på det. Det vil komme av seg selv, når tiden er moden og Red Bull vurderer det som riktig. Men det er viktig å få den erfaringen tidlig, og prøve seg i en Formel 1-bil tidlig i karrieren. Da kan man få følelsen av hvordan det er, sier Huysmann til VG.
Leder av Red Bulls juniorsatsing, Helmut Marko, har tidligere snakket varmt om Hauger. Ingen av Formel 1-lagene har diskutert offentlig hvilke unge førere de vil gi sjansen på trening neste sesong, men lagets høye herrer følger nøye med på nordmannens utvikling.
– Du må alltid prestere når du setter deg i bilen, det er ingen bønn. Du får bare så og så mange muligheter, sier Huysmann om presset som ligger på Hauger.
Sjefen til Dennis Hauger: – Han var en guttunge. Nå er han en mann.
Han må konkurrere om Red Bulls plasser mot andre førere i det østerrikske selskapets stall. Skulle Hauger få sjansen på det øverste nivået, kan det være en uvurderlig erfaring for Aurskog-gutten.
– Det er vel det største spranget på karrierestigen. Det er det største hoppet. Det er veldig mye multitasking i en Formel 1-bil. Det er et jagerfly langs bakken, sier Huysmann.
– På trening skal man ikke nødvendigvis vise seg frem på resultatlisten. Det kan hende at Hauger får én oppgave, for eksempel å hjelpe teamet med å finne riktig oppsett for løpet. Du må gjøre den jobben du får, forklarer Gulbrandsen.