Max Verstappen vil alltid vinne, men var likevel godt fornøyd der han sto med champagnen på podiet etter annenplass i Russland Grand Prix.

Og det selv om han var bak Lewis Hamilton. De to stjernene kjemper en innbitt kamp om årets VM-tittel i Formel 1. Hamilton vant løpet og leder nå mesterskapet med to poeng, men hans konkurrent unngikk et bananskall i Sotsji.

For der startet Verstappen helt nede på 20. plass. Bakerst. Dermed kunne Hamilton dratt voldsomt ifra, men solid kjøring av Verstappen og god strategi fra Red Bull-laget hans reduserte skaden til minst mulig margin.

Å kjøre forbi såpass mange er ikke lett i dagens Formel 1. Verstappens prestasjon var en bragd. Nå må Hamilton gjøre noe av det samme.

Med tanke på hvor tett det er mellom de to, kan det bli skjebnesvangert.

Red Bull-sjefens teori

I Formel 1 har man kun lov til å bytte motoren tre ganger i løpet av sesongen. Dersom man overstiger dette antallet, får man en straff. Denne medfører at man må starte bakerst i neste løp.

Det var dette som skjedde med Verstappen før løpet i Russland. Men der gikk det altså så bra som det kunne gjort for 24-åringen.

Spørsmålet er om Hamilton kan klare det samme. Han har allerede tatt en straff på ti plasseringer før søndagens løp i Tyrkia. Grunnen til at han ikke starter helt bakerst, er at laget kun byttet noen enkeltdeler av motoren. Ikke hele, slik Verstappen gjorde.

Hans lagkamerat i Mercedes, Valtteri Bottas, har mistet flere av sine motorer i løpet av sesongen. Én av Hamiltons har også knelt helt, mens nummer to og tre gjenstår for hans del. Men begge er godt slitt. Spørsmålet er om han må bytte enda flere deler i løpet av de seks løpene som gjenstår etter Tyrkia Grand Prix.

Hamilton har vunnet VM de fire siste årene. Han sikret seg mesterskapet med solid margin hver gang. I år ser det imidlertid ut til at Verstappen kan gi ham kamp til døren.

– Mercedes har pleid å ha det enkelt. De har brukt motorkreftene de første rundene, for så å kjøre motoren i «cruisefart». Det er ikke mulig lenger. Nå må de kjøre i en raskere modus. Da kommer problemene, har Red Bull-rådgiver Helmut Marko sagt til Auto Motor und Sport.

Den uttalelsen kan tolkes som at han mener Red Bulls egen suksess har vært avgjørende for at Mercedes har trøbbel med bilen.

Red Bull-rådgiver Helmut Marko tror eget lags konkurranseevne har ført til trøbbel for Mercedes-motorene denne sesongen. Foto: Loren Elliott, Reuters/NTB

Viktig

I søndagens løp står det igjen avgjørende poeng på spill for de to VM-rivalene. Selv tonet Hamilton ned det akutte behovet for et bytte.

– Jeg ser ikke for meg at vi må ta straffen akkurat nå, men det kan endre seg, sa han ifølge The Independent.

Drøyt et døgn etterpå ble det klart at noen deler av motoren måtte byttes.

Må de bytte igjen?

At Mercedes og Hamilton kun bytter delene de nå har gjort, istedenfor å bytte hele motoren, kan indikere to ting:

  1. At Mercedes mener at resten av motoren er i såpass god forfatning at han slipper å ta flere straffer resten av sesongen.

  2. Eller at det er gunstigere å fordele eventuelle straffer over for eksempel to løp, slik at han ikke starter helt bakerst som nummer 20 noen av gangene.

Hamilton-fansen håper nok at det første scenarioet er realiteten.

Hvis motoren skulle hangle som følge av ytterligere slitasje, må nok Mercedes ta grep. Da kan det enten gå for sakte med bilen, eller så kan Hamilton risikere å måtte bryte et løp. Det siste vil være svært kritisk i den nervepirrende duellen med Verstappen.

Se Tyrkia Grand Prix på V Sport 1 og Viaplay 14.00 søndag.