18. november 1972: NRK-kommentator Knut Th. Gleditsch lader opp til tippekampen på Selhurst Park mellom Crystal Palace og Leeds. Hjemme kunne TV-seerne gjøre seg klare til lørdagskos og kamp fra verdens tøffeste liga.

50 år senere ruller fortsatt den engelske fotballen over norske TV-skjermer. Men hverdagen er blitt en helt annen for TV-seerne. Fra høsten går rettighetene fra TV 2 til Nent, som eier Viasat-kanalene.

Kostnadene for Premier League på norsk TV har pekt én vei de siste 24 årene. Oppover. Rettighetene blir kjøpt for milliarder. Fotballfansen betaler prisen.

Hva skjedde?

– Vi kommer oss ikke unna at sportsrettigheter koster, men vår jobb er å sørge for at publikum får valuta for pengene, sier sportssjefen i TV 2, Vegard Jansen Hagen.

Den moderne fotballen har sine røtter i den engelske arbeiderklassen. Mange av dagens toppklubber har base i nettopp tradisjonelle arbeiderklassebyer. Blant dem finner vi Manchester City, Manchester United og Liverpool.

Men opp igjennom årene er idretten blitt en handelsvare med milliardomsetning, et godt stykke unna dens ydmyke røtter.

I 1999 kunne du se Ole Gunnar Solskjær og Manchester United vinne Premier League. Prisen var under 200 kroner måneden. Den gang var det franskeide Canal+ som hadde rettighetene. Foto: BILDBYRÅN

Uvanlig kost

Det engelske fotballeventyret på norsk TV startet med tippekampen på NRK i november 1969. Wolverhampton og Sunderland skulle stå for underholdningen. Den gang i svart og hvitt på Norges eneste fjernsynskanal. Wolves vant kampen 1–0.

Direktesendinger på TV var ikke vanlig kost, og tippekampen ble raskt en populær lørdagsaktivitet. Så populær at bare Dagsrevyen hadde høyere seertall.

I 1995 var det punktum for NRK, og TV 2 kjøpte rettighetene for en liten periode. Fotballglade nordmenn kunne likevel fortsette å nyte tippekampene helt gratis.

Men alle eventyr tar slutt.

I 1998 kom det en franskeid TV-kanal på banen og sikret seg rettighetene. Canal+ og Premier League var et faktum, og den engelske ligaen begynte å koste penger. Siden har priskarusellen gått og gått.

Rettigheter kommer, og rettigheter går

I 1998 startet det med den nette sum av 189 kroner i måneden for å se tippekampene på Canal+. Deres Premier League-epoke varte i 12 år før TV 2 på ny skulle forvalte rettighetene.

Nå har det gått 12 nye år, og den engelske ligaen er blitt en del av TV 2s identitet.

– Det har vært et privilegium. 12 fantastiske år, intet mindre. Det er litt vemodig at det snart er over, men vi er samtidig klare for nye utfordringer, forteller Hagen i TV 2.

Det er også under TV 2s vertskap at forbrukeren har fått kjenne på den sterkeste prisøkningen. Pakkeprisen for et fotballabonnement har vokst med høy fart.

  • I 2012 lå maksprisen for TV 2s strømmetjeneste på 229 kroner i måneden.

  • I 2016 kostet det 449 kroner.

  • I dag må du betale 699 kroner på TV 2 Play.

  • Vil du ha kanalene lineært på «gamlemåten», koster det deg 899 kroner.

Sammenligninger er vanskelig, siden tilbudet nok har endret seg. Hagen forsvarer prisøkningen med det utvidede sportstilbudet. I tillegg til Premier League har TV 2 vist Champions League, La Liga, EM-kvalifisering og Nations League i 2021/22-sesongen.

– Prisene speiler utviklingen i rettighetskostnader, og de øker fortsatt. Samtidig får seerne stadig mer og bedre redaksjonelt innhold og tilgang til et enormt antall kamper, forklarer sportssjefen i TV 2.

Canal+ tok i 1998 over rettighetene til å vise Premier League. Her er deres team den gangen: I midten med redaktør Alf Henning Fredstad, videre i Thor-Rune Haugen, ekspertkommentator Arne Larsen Økland, kommentator og reporter Kenneth Fredheim, ekspertkommentator Lars Tjærnås, Christian Paasche, kommentator og reporter Øyvind Alsaker. Foto: Ørn E. Borgen, NTB

Dedikert publikum

Fotballfansen sukker tungt når prisene for å se favorittlaget, øker. Men nordmenn fortsetter likevel med sine abonnementer.

Selv om prisene aldri har vært så høye som nå, er nordmenns betalingsvilje tilsynelatende stor. Fotballproduktene har heller aldri vært mer populære, forklarer Hagen.

– Fotball har et unikt grep om publikum. Det er et sterkt engasjement. Det oppleves som at fotball har en klar verdi, dermed utløses også betalingsviljen.

Hagen forteller at han er stolt av det TV 2 har levert de siste 12 årene, men tror engelsk fotball vil klare seg hos noen andre også.

– Premier League vil nok klare seg uten oss, for det finnes et dedikert publikum som vil følge rettighetene videre.

Premier League i ny drakt

Nok en gang skal TV-sendinger fra verdens dyreste fotballiga overrekkes til noen andre.

Fra høsten av er det Nordic Entertainment Group (Nent) som skal overta stafettpinnen. Rettighetene har de kjøpt til den svimlende summen av 20 milliarder kroner.

– Jeg tror de kommer til å løse det bra. Selv har vi hatt nok tid til å forsone oss med at vår Premier League-epoke snart er over og dermed har vi et sterkt fokus på de fotballrettighetene vi skal bygge i årene fremover, sier Jansen Hagen.

TV 2 har sikret seg rettighetene til norsk fotball de neste årene. Kanalen har også Champions League for menn.

Om fansen må grave enda dypere i lommene for å se Premier League hos de nye rettighetshaverne, er fortsatt ikke kjent. Sportssjefen i Nent, Kristian Oma, har tidligere sagt at de ønsker å ha det klart innen slutten av mai.