Red Bull kan redusere Northug-avtalen

Red Bull er tydelige på at det kan bli aktuelt å redusere omfanget av sponsoravtalen med Petter Northug. Skistjernens far mener det kan påvirke Northugs VM-innsats.

Saken oppdateres.

I det nesten halvannen time lange møtet på Ullevål stadion i går, klarte ikke John Northug og Red Bull å komme til enighet med Norges Skiforbund. Striden dreier seg om Petter Northugs mulighet til å profilere sponsoren i verdenscuprenn, da først og fremst gjennom en drikkeflaske med Red Bull-logo.

Partene varslet et nytt møte i neste uke, hvor de håper å løse striden. John Northug sier til Adresseavisen at Red Bull-avtalen er viktig for Petter Northugs motivasjon og mener et redusert omfang i avtalen vil være uheldig, også med tanke på sønnens prestasjoner i skisporet, deriblant VM på hjemmebane om snaue fem måneder.

Viktig motivasjonsfaktor

-Red Bull er en veldig viktig motivasjonsfaktor for Petter. Det handler om at han liker å profilere produktet. Det har høy status og gjør noe med ham som utøver. Når du har en slik aktør med deg, er det en spennende motivasjonsfaktor. Det gir deg anerkjennelse. Det er langt mer enn det økonomiske som betyr noe, sier John Northug.

Svært få norske utøvere har en avtale med den østerrikske leskedrikkprodusenten, som kun er ute etter de aller beste. Rundt 500 utøvere i verden er i stallen til Red Bull. I tillegg til ekstremsportutøvere er det bare Aksel Lund Svindal og Petter Northug som blir sponset av selskapet med den røde oksen på logoen her til lands.

På bakgrunn av det sier John Northug det vil være uheldig hvis Red Bull går lei av de stadige konfliktene med skiforbundet og reduserer omfanget av avtalen.

Store summer på spill

Sportssjef Åge Skinstad ville i går verken si ja eller nei til om det er noen mulighet for Northug å profilere Red Bull-logoen i verdenscupkonkurranser.

Både han, John Northug og Red Bulls kommunikasjonssjef Kristian Kjelman poengterer at dialogen er god og at det er stor vilje til å finne løsninger. Samtidig bekrefter Kjelman at det er aktuelt med avtaleendringer om partene ikke kommer til enighet.

Adresseavisen er kjent med at Northug i så fall risikerer å miste flere hundre tusen kroner per sesong fra sin viktigste private sponsor. Etter at han forlenget kontrakten med Red Bull i høst, får han mellom en og to millioner kroner i året fra Red Bull.

-Vi vil på ingen måte bekrefte beløp, men det kan bli aktuelt å redusere omfanget av avtalen, svarer Kjelman.

Refser sponsoreksperter

Han forteller også at det er et bærende punkt i avtalen mellom Northug og sponsoren at han profilerer Red Bull i verdenscupsammenheng.

John Northug trekker frem sønnens holdning da diskusjonen var som heftigst i forbindelse med Red Bull-avtalen på Beitostølen i november i fjor. Samtidig refser han dem som uttalte seg som eksperter på sponsing.

-Petter sto last og brast ved avtalen i fjor på Beitostølen. Da jeg pratet med ham, mens det stormet som verst, svarte Petter at han var ferdig med sponsorforhandlingene. På Beitostølen i fjor kom uttalelsene fra dem som mener å vite sannheten om sponsing. Det er interessant å se hvor feil de kan ta. Denne avtalen passer perfekt for Petter og det bør de som forteller sannheten om sponsing lære mer om.



 
På forsiden nå