AVSLØRING: Johannes Høsflot Klæbo brukte vloggen sin til å presentere kjæresten Pernille Døsvik. AVSLØRING: Johannes Høsflot Klæbo brukte vloggen sin til å presentere kjæresten Pernille Døsvik. Foto: SKJERMDUMP MED TILLATELSE FRA KLÆBOS VLOG

Etter 17 mill. visninger: Klæbo sier vlogg-stopp

Johannes Høsflot Klæbos ukentlige vlogg har hatt 17,4 millioner visninger siden starten i 2017. Nå sier langrennsløperen og hans lillebror Ola stopp.

Med Johannes som stjerne og Ola bak kamera har brødrene siden 10. januar 2017 produsert mer enn 200 vlogger – videoblogger – om en langrennsstjernes liv.

– Alt har sin tid. Nå har Ola og jeg levert ukentlige vlogger hver mandag kl. 19.00 siden 2017, med unntak av noen få uker hvor vloggen har kommet ut tirsdag eller onsdag. Nå er det på tide med en endring, fastslår Johannes Høsflot Klæbo i en melding til VG.

– Vi kommer til å fortsette med YouTube-kanalen, men i 2021 starter vi et nytt kapittel med produksjon av litt annet innhold, fortsetter han.

– Vi ønsker å kunne lage andre type videoer av litt høyere kvalitet, nå som vi ikke skal ut med en ny vlogg hver uke, sier Ola Høsflot Klæbo.

Johannes Høsflot Klæbo, som fortsatt ikke har bestemt seg for om han skal gå verdenscuprennene i Lahti og Falun før VM, er en av de norske toppidrettsutøvere som har vært mest bevisst på å ha en egen mediekanal. I august lanserte også Therese Johaug sin egen YouTube-kanal.

Nå ønsker altså Klæbo-brødrene å ta et nytt steg i medieutviklingen:

– Det skal bli litt godt å ikke ha en vlog hengende over seg hver eneste mandag. Nå gleder jeg meg til å kunne produsere litt annet innhold enn spise, sove og trene – en hverdag fra Johannes liv som toppidrettsutøver, smiler Ola Høsflot Klæbo.

Klæbos YouTube-kanal har 111.000 abonnenter og har altså hatt mer enn 17 millioner visninger.

Klæbo avslørte kjæresten Pernille Døsvik først på YouTube-kanalen. Det var også der han første gang fortalte om sin store tabbe da han skulle på bowling med kompisene – og endte med brudd i en finger etter å ha prøvd seg på en «bokse-automat».

LILLEBROR: Ola Høsflot Klæbo (t.v.) følger broren nærmest overalt. Her er det to fotografert i Kulåsparken i Sarpsborg. Foto: Terje Pedersen / NTB

– Å ha sin egen vlogg er en måte å ha kontroll over din egen merkevare. Da har du full kontroll – i motsetning til når det går gjennom de vanlige mediene, sier Trond Albert Skjelbred, kommunikasjonsekspert og partner i Apriil PR.

– Når du har en klar tanke bak den profilen du bygger opp og hvis det er ekte, så bruker du også mindre energi – i motsetning til når du spiller en rolle. Etter som Johannes Høsflot Klæbo også skal trene vanvittig mye, er det viktig at en vlogg ikke tapper for mye energi.

– Er det riktig av ham å gi seg nå?

– Det er noe han først og fremst må føle på selv, men det må være litt stress å levere hver mandag. Nå kan han i stedet tenke kvalitet og innhold. Og kvalitet og innhold trumfer alt.

KOMMUNIKASJONSEKSPERT: Trond Albert Skjelbred i Apriil PR. Foto: Paul Bernhard

– Drillo sa en gang at de fleste har mer enn nok med å levere idrett på dette nivået. Noen få, som Mini og Jan Åge Fjørtoft, hadde også energi til å være klovner. Og Johannes Høsflot Klæbo har tydeligvis hatt energi til å underholde 111.000 abonnenter hver mandag, sier Skjelbred.