- Treningsbransjen gir dårlige råd

Medisinprofessor garanterer vektnedgang om du følger hans råd i stedet.

Personlig trener Line Seljelid (bak) ved Nr1 Fitness Lindås er uenig i at treningssenterbransjen ofte gir «dårlige råd og råd på sviktende grunnlag». - Bransjen har, spesielt de siste fem årene, gjennomgått en profesjonaliseringsprosess der fokuset på kompetanse og utdanning har stått i fokus, sier Seljelid. Her instruerer hun Silje Rosnes.   Foto: Terje Trobe

Saken oppdateres.

- Treningsbransjen gir dårlige råd

Medisinprofessor garanterer vektnedgang om du følger hans råd i stedet.

AV SILJE DYREGROV

Vi kjøper personlig trening for 400 millioner kroner årlig, og i media og på treningsnettsteder florerer det av treningsråd.

Nå advarer medisinprofessor Jan Hoff mot å bruke personlige trenere som kilde.

- Det er positivt at det finnes mange entusiaster i treningsbransjen som mener masse om trening. Men de fleste opplever jeg gir dårlige råd og råd på sviktende grunnlag, sier Hoff.

Han regnes som en av landets fremste treningseksperter, og sammen med kollega Jan Helgerud ved NTNU har han gjort en rekke studier på hvordan man presterer bedre innen utholdenhetsidrett.

Helgekurs

Hoff mener det er et paradoks at personlige trenere ofte staker ut kursen for vår personlige helse.

- Vi krever tre års utdanning for at noen skal få snakke med barna våre på skolen eller i barnehagen, eller gi oss råd i helsevesenet. Da synes jeg det er merkelig at det skal holde med helgekurs for at PT-ene skal gi råd om trening. Råd vi til og med betaler for. Det henger ikke på greip, sier Hoff.

I Norge er ikke personlig trener en beskyttet tittel. Dermed kan hvem som helst utgi seg for å være dette. En gjennomgang vi har gjort med de største treningssenterkjedene, viser likevel at de krever PT-utdannelse av sine personlige trenere. Mange vektlegger også erfaring og annen utdanning.

- Still større krav

- De fleste PT-ene på treningssentrene har jo langt mer utdannelse enn et helgekurs?

- Ja, jeg vet at det er riktig at noen har ting ved siden av. Men jeg hadde ønsket meg en viss sikkerhet i det. Hvis jeg møter en PT, så aner jeg ikke hvilken bakgrunn den har uten at jeg spør direkte, sier Hoff.

- Hva kan gjøres?

- De som ansetter og vi som forbrukere må sette større krav. Be om ordentlig dokumentasjon om at rådene har effekt og at den personlige treneren du bruker har god nok utdannelse. Media spiller også en rolle. De må ikke videreformidle råd som er dårlig fundert, sier han.

Det var Myworkout.no som omtalte temaet først.

Tren 4x4-intervaller

I jungelen av treningsråd, er det ett som går igjen - hvordan gå ned i vekt. Svaret er ofte lav intensitet over lang tid, mener Hoff.

- Det er ikke et særlig smart råd. Det beste er å trene lange intervaller på tre til åtte minutter hvor du puster tungt men ikke har ubehag. Da øker man sin fysiske arbeidskapasitet, noe som gjør at man forbrenner mer og klarer å gjøre mer i hverdagen, sier Hoff.

Han mener den mest effektive måten å trene på for å gå ned i vekt, er å kjøre 4x4 minuttersintervaller (se faktaboks).

- Gjør du dette to ganger i uken, i tillegg til to korte, tunge styrkeenheter med 4x4 repetisjoner (10 minutter hver) etter intervallene og en tur i marka med familien i helga, så vil du ha samme utholdenhet og styrke som en 20-åring til du er 70-80 år. Du vil også redusere risikoen for livsstilssykdommer og tidlig død, sier Hoff.

Snevert syn

Line Seljelid er ikke enig i at treningssenterbransjen ofte gir «dårlige råd og råd på sviktende grunnlag». Hun er utdannet personlig trener ved Norges idrettshøgskole og jobber som daglig leder ved Nr1 Fitness Lindås.

- Treningssenterbransjen har, spesielt de siste fem årene, gjennomgått en profesjonaliseringsprosess der fokuset på kompetanse og utdanning har stått i fokus. Når det er sagt er kvaliteten på de ulike utdanningstilbudene fortsatt varierende, mener Seljelid.

Hun oppfordrer derfor alle som vurderer å benytte seg av en PT, til å gjøre en referansesjekk.

- Be om dokumentasjon på utdanning, kursing og erfaring. Slik at du selv er trygg på valget av PT, sier Seljelid.

Hun oppfatter at Hoff fremmer et noe snevert syn på hvilke treningsformer som er de beste.

- Det er mange utrente personer, for eksempel, som ikke er klar for å gå rett på en 4x4 intervall. Når det gjelder tunge løft må vi også ta hensyn til ting som teknikk, kundens utgangspunkt, skader, vonde skuldre og rygger, lite bevegelighet etc., sier hun.

- Tull at de bare har helgekurs

Gründer og eier av Akademiet for Personlig Trening, Espen Arntzen, synes det er kritikkverdig at Hoff skjærer de fleste personlige trenerne over en kam. Han skjønner heller ikke hvorfor han trekker frem poenget med helgekurs.

- De fleste som jobber i markedet som PT i dag, har en utdannelse fra en av de større utdannelsesinstitusjonene i Norge. Da har man hatt flere hundre timer med undervisning der man gjennomgår anatomi og fysiologi, næringslære, treningslære og ulike metoder og medisinske problemstillinger. Det er bare tull at personlige trenere bare har helgekurs, sier Arntzen.

Han mener også at Hoff gjør narr av alle som bruker PT.

- Bransjen hadde aldri vært så stor om ikke folk hadde vært fornøyde. Hoff latterliggjør kundene, mener Arntzen.

Fakta/4x4-intervaller
  • Tren med en intensitet som gir 85-95 prosent av makspuls på slutten av fire minuttersdraget. Så tar du tre minutter med aktiv pause. Dette gjentar du tre ganger.
  • Øker oksygenopptaket og dermed fettforbrenningen i løpet av dagen.
  • 4x4-intervaller er effektivt fordi det tar ett til to minutter før full gjennomstrømning av blod til hjertet er oppnådd. For at kapasiteten skal utvides, må hjertet fylles helt med blod og dette må vedvare noen minutter.
  • Blir intervallene for korte, blir blodstrømmen mindre fordi de rundt fem kiloene med blod vi har i kroppen ikke kommer opp i skikkelig hastighet.
  • Blir intervallene for lange, faller intensiteten. Da avtar effekten.
Jan Hoff. 

Jan Hoff. 

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå