Anne Grete bruker maraton til å få tilbake kroppen

Fødte sitt tredje barn for tre måneder siden.

Anne Grete Hatlelid Skibenes la på seg 27 kilo i sitt første svangerskap. Det vil hun aldri gjøre igjen. Bergen City Marathon har vært et konkret mål å trene seg opp mot etter tredje fødsel. 

Saken oppdateres.

- Alle sa at ammingen skulle hjelpe på kiloene. Ikke tale om!

Anne Grete Hatlelid Skibenes forteller om tiden etter sitt første svangerskap. Hun hadde lagt på seg 27 kilo og skulle inn i brudekjolen.

- Kiloene ble svettet vekk - og det kostet! Men jeg skulle inn i den kjolen. Å kunne kose seg i svangerskapet skal ikke undervurderes, men for meg ble alt steintungt både under svangerskapet og etterpå. Aldri om jeg vil være i samme situasjon igjen, forteller 33-åringen fra Hjellestad.

Redningen ble å løpe. Etter et litt tilfeldig møte med Knarvikmilen, ble hun bitt av løps-basillen. Lørdag står hun på startstreken til Bergen City Marathon for fjerde gang. Målet er å gjennomføre på 1.50.00. Persen er 1.45.00

- De andre gangene har jeg løpt mye mer i forkant og stilt til start for å slå mine egne rekorder. Nå synes jeg det er bra at jeg i det hele tatt løper. Det er ikke så lenge siden jeg fikk henne, sier Skibenes og stryker Inger på 17 uker varsomt over kinnet. Det lille spedbarnet gurgler kjærlig tilbake.

Kan starte så raskt du føler for

- Å løpe maraton er helt klart en belastning på kroppen. For en mosjonist, ville jeg ikke anbefalt det. Samtidig er alt veldig individuelt. Mange faktorer spiller inn, blant annet hvor godt trent man er fra før og hvordan fødselen gikk. Og det er noe helt annet å løpe halvmaraton enn helmaraton, sier Ingrid Kristiansen.

Løpedronningen gjenopptok treningen kun fem dager etter sin første fødsel. Etter seks måneder vant hun Houston Marathon og satte pers med tiden 2.27.00. Den gangen var det sensasjonelt.

- Noen få kvinner kan prestere i sin idrett bare noen uker etter fødselen, mens de aller fleste vil trenge lenger tid på å bygge seg opp igjen, sier professor Kari Bø, rektor ved Norges Idretthøgskole.

Hun har forsket på temaet trening under og etter svangerskapet, og anbefaler å vente med hard fysisk aktivitet i seks uker etter fødselen.

- Når det gjelder hardtrening, må dette vurderes individuelt. Det er helt avhengig av type fødsel, om man har fått skader i bekkenbunnen eller har andre plager relatert til svangerskap og fødsel.  Men det er ingenting i veien for å starte tidligere hvis man har hatt en lett fødsel uten komplikasjoner, sier Bø.

Muskulatur som ikke er der

Anne Grete Hatlelid Skibenes kjenner at kroppen ikke er 19 år lenger, og at den har vært gjennom tre fødsler.

- Enkelte muskler er rett og slett ikke der lenger. Jeg er en sta person, men også jeg har måttet innse at kroppen ikke alltid henger med.

Bergen City Marathon vært et konkret mål å trene seg opp mot.

- Det er så mange som sier at de ikke forstår at jeg har tid eller ork, men det er i treningen jeg henter overskudd. Døgnet har 24 timer. Jeg synes ikke det er mye å bruke 1 – 1,5 time av dem til å trene. Dessuten er det en timeout der jeg kan fokusere kun på meg selv. Egentid, rett og slett.

Senere i år skal hun stille i «Skåla Opp» ,«Råskinnet» og løpe halvmaraton i Stockholm.

- Da har jeg kommet så langt at jeg nok begynner å tenke litt på tidene. Men Bergen City Marathon er det første målet. Tiden etter fødselen har gått så fort. Jeg tenkte at jeg skulle være dønn tilbake, men sånn er det ikke.

Poster bilder på Facebook

At hun er aktiv både med å løpe og trene på Barrys Bootcamp, går ikke upåaktet hen. 33-åringen tar det hele med et smil.

- Når jeg legger ut bilder på Facebook, tagger jeg de av og til med #inspirert eller #provosert. Folk må selv velge hva de ønsker å fokusere på. Noen trener mer, andre mindre. Jeg er i hvert fall ikke i tvil om hva det gir meg.

- Handler det om utseende eller konkurranseinstinkt?

- Det er ikke snakk om å bli verdensmester eller verdens tynneste. Motivasjonen bak treningen er ønsket om en sterk kropp, så vel som gleden ved å være ute og følelsen av mestring. For meg er et liv uten å presse meg selv både fysisk og psykisk et mindre rikt liv.

DETTE ER HELSEDIREKTORATETS RÅD OM TRENING ETTER FØDSEL
  • - Du kan starte opp med trening så raskt du føler for det, men vent med løp- og hoppaktiviteter til seks uker etter fødselen.
  • - På grunn av infeksjonsfare bør du vente med svømming/bading til blødningene er over, vanligvis etter fire -seks uker.
  • - Dersom du opplever urinlekkasjer under løping eller hopping, kan du i stedet for gå hurtig, sykle eller drive gymnastikk uten løp og hopp, til du har fått kontroll på bekkenbunnmuskulaturen.
  • - Tilpass aktiviteten etter din egen form, og øk mengden gradvis.
  • - Start gjerne med å få fysisk aktivitet gjennom daglige gjøremål, slik som trilleturer, gå til butikken, i trapper og gjennom husarbeid og lek med barn.
På forsiden nå