Dette er Norges mest eksklusive treningssenter

Ferdig vaskede treningsklær, egen trener og sunn mat etter trening. Prislapp: Over 100000 kroner.

313 kilo skal løftes med beinpress. Styrke er en viktig del av treningen frem mot sykkelløpet Lillehammer-Oslo, som er målet for Inge Bartnes. Medeier på Jobbsprek, Frode Raunehaug, føler nøye med og presser maks ut av Bartnes. 

Saken oppdateres.

Inge Bartnes (44) trener ved Norges mest eksklusive treningssenter.

– At jeg slipper å ta med treningsbagen hit er bare prikken over i-en. Kvaliteten på treningen betyr mest, men det er hele pakken som førte til at jeg begynte her i august, sier Bartnes.

Vi er i lokalene til Studio Jobbsprek på Aker Brygge, det mest eksklusive treningssenteret i Norge. Når Bartnes kommer på trening står personlig trener og medeier Frode Raunehaug klar i resepsjonen. Bartnes finner skapet sitt. Der ligger alt han trenger til treningsøkten. Tonen er uformell.

– Det var litt hektisk i morges, jeg glemte å stryke bokseren din, ler Raunehaug.

Er han for sein, har han Raunehaug kjapt på mobilen.

– Har det gått et kvarter har han allerede ringt meg, sier Bartnes.

Lokalene er lekre, men ved første øyekast er det ikke annet enn en gasspeis og en lysekrone som skiller dette treningsstudioet fra andre.

Smal nisje

Medlemskapet for en all-inclusive-kunde koster 8800 kroner i måneden, til sammen over 100000 kroner i året.

– Vi budsjetterte med ti all-inclusive-kunder. Så langt har dette vært en kjempesuksess. Det er ikke sikkert vi kunne ha drevet et slikt sted i en mindre by i Norge. Men etter et år ser vi at det øker på med kunder, sier Pål Hauge, en av tre eiere av Studio Jobbsprek.

Advokat Inge Bartnes (44) er en av dem som har valgt et all-inclusive medlemskap. Inkludert er blant annet to økter i uken med personlig trener, tett oppfølging med kroppsanalyse, kostholdsveiledning, test av maks O{-2} -opptak og sunn mat etter trening. Treningsklær som er innkjøpt av Jobbsprek etter kundenes ønske, ligger klare og nyvasket i skapet når de kommer.

– Folk skal komme og gå i dressen. Alt de trenger er å ta med seg er en nøkkel til skapet sitt, sier Hauge.

Tredelt marked

Lavprissentrene går i dag offensivt inn på treningsmarkedet for å konkurrere på pris. Samtidig er det noen kunder som vil ha noe annet. Små og eksklusive treningssentre melder om suksess.

– Dette er en smal nisje i Norge. Det krever en betalingsvillig gruppe, men den finnes. De som har prøvd å starte opp lignende i mindre byer har ikke klart dette, sier direktør Anne Thidemann i Virke Trening, som er bransjeorganisasjonen for treningssentrene,

I dag deles treningssenterbransjen inn i tre grupper: Executive, fullsortiment og lavpris. Jobbsprek er en del av executive-segmentet. De startet opp i desember 2010. Bak står sogningene Pål Hauge og Frode Raunehaug sammen med sunnmøringen Hild-Elin Hjelmeland.

LES OGSÅ: Frykter konkurser



De gjorde grundige undersøkelser på hva som tilbys i denne nisjen før de startet opp. Blant annet var de i Stockholm der mannen til kronprinsesse Victoria, Daniel Westling, driver et eksklusivt treningssenter. I tillegg kjenner de treningsbransjen godt etter mange år som personlige trenere og instruktører.

– Ikke for å brife

I dag er mellom 20 og 30 personer all-inclusive medlemmer på Aker Brygge. Mellom 200–250 personer er tilknyttet dem gjennom klippekort.

– Terskelen for å trene blir veldig lav når treningssenteret ligger like ved jobben min på Aker Brygge. Og grunnen til at jeg trener her er kvalitet. Jeg har trent med personlig trener før, men her opplever jeg at kvaliteten på treningen er langt bedre, sier Bartnes.

Raunehaug legger på 313 kilo når Bartnes skal ta beinpress.

– Dette er skittungt. Jeg har vondt helt opp i halsen, sier Bartnes.

Vi er ikke interessert i å drive et sted hvor folk skal brife med medlemskortet. Det viktige for oss er å levere god kvalitet og få frem det beste i hver kunde. Vi bruker ikke penger på annonsering. Hadde vi trengt det, hadde vi gjort en dårlig jobb, sier Hauge.

Målet til Inge Bartnes er 19 mil lange Lillehammer- Oslo på sykkel. Han skal sette ny pers på 4.40. Utenom styrke- og bevegelighetstreningen hos Jobbsprek trener han kondisjon på sykkel tre ganger i uken.

Går motsatt vei

– Mange mente at dette var galskap. Vi gikk motsatt vei av alle treningssentrene som fokuserer på lav pris. Men vi har alle vært lenge i bransjen og kjenner den. Vi syntes ikke det var galskap å starte opp dette.

Skal du betale for en personlig trener med lang erfaring og ha timer to ganger i uken, så koster det fort 70000–80000 kroner i året. Da er ikke prisforskjellen så stor likevel, sier Hild-Elin Hjelmeland.

– Det er alltid et marked for kvalitet. Hvor mye en bruker på trening er også en prioriteringssak, sier Bartnes.

En europeisk undersøkelse viser at Skandinavia er annerledes enn resten av Europa. Flere skandinaver har medlemskap på fullsortiment-sentre. I Europa eller er det flere som velger lavprissentre.

– Vi hadde trodd at lavprissentre skulle ha ta en større del av markedet de siste to-tre årene. Det kan skyldes at fullsortiment-segmentet har fått godt feste før lavpriskjedene kom på markedet. Det kan også komme av at lønnsnivået her hjemme er så høyt at man kan betale dette medlemskapet uten at det tar en for stor del av budsjettet, sier Thidemann.

Inge Bartnes får kyndig veiledning av personlig trener og medeier Frode Raunehaug. 

Inge Bartnes får kyndig veiledning av personlig trener og medeier Frode Raunehaug. 

Når Inge Bartnes kommer på trening, er treningstøyet hans ferdig vasket og pent på plass i eget skap. 

Når Inge Bartnes kommer på trening, er treningstøyet hans ferdig vasket og pent på plass i eget skap. 

Proteindrikk og banan etter en hard treningsøkt står klart når Inge Bartnes er ferdig med å trene. 

Proteindrikk og banan etter en hard treningsøkt står klart når Inge Bartnes er ferdig med å trene. 

- Vi budsjetterte med ti all-inclusive-kunder. Så langt har dette vært en kjempesuksess. Det er ikke sikkert at vi kunne ha drevet et slikt sted i en mindre by, sier medinnehaver Pål Hauge. 

- Vi budsjetterte med ti all-inclusive-kunder. Så langt har dette vært en kjempesuksess. Det er ikke sikkert at vi kunne ha drevet et slikt sted i en mindre by, sier medinnehaver Pål Hauge. 

På forsiden nå