Med truger på beina blir naturen treningsstudio

– Ski er for noen, truger er for alle, sier Ingrid Kristiansen.

Saken oppdateres.

Opp mellom granene i Holmenkollen fyker løpedronningen rundt på truger. Minst en gang i uken velger hun truger i stedet for joggesko og ski. Da går og løper hun til hun blir godt svett mens hun nyter naturens ro. I tillegg leder hun trimgrupper med truger på beina to ganger i uken.

– Før jeg begynte å trene med truger for 4–5 år siden, var jeg veldig skeptisk til dette. Men jeg ble nysgjerrige. Jeg syntes det så spennende ut.

Lavterskeltilbud

En av Norges største langdistanseløpere gjennom tidene driver nå eget selskap, der målet er å få folk ut i naturen med tilhørende frisk luft og lys.

– I dag virker det som om det ikke er godt nok å komme seg ut og være i bevegelse. Men det er undervurdert! Mange tror ikke de har trent på ordentlig før de har vært på et helsestudio, sier Kristiansen.

Damen som brenner for å få folk i gang med bevegelse, mener truger er midt i blinken. Hun hevder truger senker terskelen for å kunne være ute og røre på seg i naturen.

– Hvis man ikke har vokst opp med ski på beina, er terskelen for å ta dem på seg høy. Det viser seg jo at bare 15 prosent av den norske befolkningen går jevnlig på ski. Se den damen som går der borte, sier Ingrid og peker på en kvinne som går på skogsveien.

– Tror du hun går på ski? Nei, men truger kunne hun ha gått på, sier hun entusiastisk.

Klart for motbakkeløp

Folkene hun tar med seg ut på trugetrening, er i alle aldersgrupper – fra 14 år til 66 år. De går med hodelykter når det er mørkt. Skisporene holder de seg langt unna.

– Å gå med truger i skisporene er strengt forbudt, understreker Kristiansen.

Noen ganger finner de seg oppkjørte løyper til truger, andre ganger går de i løssnøen. De som er i best form, går foran og tråkker løype, dermed får folk i ulik form god trening.

– Med truger får du også en helt annen ro og fred, du kommer ut i naturen på en annen måte. Og det er sosialt og inkluderende. Skal en venninnegjeng ut på tur kan alle være med om en bruker truger, mener Kristiansen.

Hun holder også skikurs, men det er helt andre folk som vil gå på truger.

– Det er jo de samme folkene som går på ski hele tiden, for mange er terskelen for høy. Trugene er det bare å spenne på seg, for alle kan jo gå. Nå tror jeg bare det er et spørsmål om når trugetrening kommer til å ta av, sier Kristiansen.

Motbakkeløp på truger

10. mars arrangeres også det første og eneste motbakkeløpet på truger på Voss.

– Å løpe i motbakke på truger er skikkelig tungt og veldig god trening. Jeg håper selv jeg skal få tid til å være med på dette løpet, sier Kristiansen.

Hun trener både med og uten staver, alt etter formålet med turen og terrenget. Trugetrening med staver gjør at du svir av flere kalorier og får trent overkroppen også.

– Å trene med truger gir fin variasjon til annen kondisjonstrening. Det er skånsomt for beina også, dersom man vil spare dem, sier hun.

Til de som er helt ferske på truger, har hun dette tipset:

- Bli kjent med trugene og gå i lett terreng før du virkelig begynner og trene med dem. Ikke start i altfor tungt terreng eller i for mye snø.

1500–2000 kroner

Den vanligste modellen av truger har en aluminiumsramme med en duk av nylon. For trening anbefales truger på 21–25 tommer, mens de som går på jakt i dyp snø har truger som er over 30 tommer.

I dag finnes truger med gode stegjern under. Noen modeller kommer med oppløft, noe som gjør at du ikke belaster akillesen når du går i bratte bakker.

– Prismessig må du opp i 1500–2000 kroner for et godt par med stegjern som du kan ha glede av til trening. Hyttetrugene duger ikke da. Det aller viktigste er å sjekke om bindingen sitter godt. Det er ikke noe gøy om trugene driver og faller av, sier Kristiansen.

 
 
 
På forsiden nå