Hvis du drar på fjelltur i høstferien, er sjansen stor for at du har med deg en smarttelefon i lomma. Og bruker du sosiale medier, har du nok lagt merke til at Aarsheim langt fra er alene om å dele denne type innhold.

19-åringen kommer sprettende opp på Ulrikens topp på høstens hittil fineste dag. Hun har knapt satt seg før hun har hentet frem kamera og knipset et bilde av seg selv.

- Dette skal på Facebook, ja, eller Instagram, bekrefter Stine Marie G. Aarsheim når vi spør.

Hun er på sin tredje fjelltur på to dager, og har sørget for å dele bildene fra dem med mange på sosiale medier.

- Jeg legger bildene ut fordi de er fine, og fordi jeg vil vise hva jeg har gjort. Men jeg venter alltid til jeg har kommet hjem og fått redigert bildene, sier hun.

Status å ta vare på kroppen

Thomas Wold, stipendiat ved psykologisk institutt og ekspert på sosiale medier ved NTNU, tror vi bare får se mer av slikt så lenge det er in å trene.

- Generelt handler det om at man vil vise seg frem som menneske. På samme måte som man viser hva man har bakt og gourmetmiddagen man har laget, forteller man om trening. Det er mye status knyttet til det å være slank og godt trent, og at man kan ta vare på kroppen. Så lenge det er trendy å trene, vil det være trendy å fortelle om det på Facebook også.

- Hva er resultatet av dette?

- Det mest synlige resultatet er jo at det er like mange som klager over alle som skryter, som det er folk som skryter. Noen vil oppleve at det blir lagt et press på hvordan man skal leve. At kroppen får så stor betydning for å signalisere hvem du er, er en stressfaktor for mange. Men man ser jo også strømningene som går motsatt, de som sier at man ikke skal være treningsfanatiker, men livsnyter. Og mange går ut med noen av sine «feil» også, de viser at de kan spise usunt iblant, sier Wold.

- Flere positive enn negative sider

Cecilie Staude, førstelektor og ekspert på sosiale medier ved BI, synes ikke det er grunn til å problematisere for mye.

- Jeg mener det er klart flere positive enn negative sider her. Det finnes mange grupper som deler mye godt innhold på treningsfronten. Sosiale medier kan stimulere folk på en god måte, det ser jeg på meg selv. Jeg la ut på Facebook at jeg hadde meldt meg på halvmaraton. Nå angrer jeg på hele greia, men siden jeg har fortalt vennene mine om det, må jeg jo stille opp, sier Staude.

Hun tror likevel at mange blir lei av dem som bare skriver om trening, turer og tider de har oppnådd.

- Det å glanse sitt eget liv er en driver for mange brukere av sosiale medier, mange bruker det til å bygge en merkevare av seg selv. Vi ser det særlig på Facebook, og også på Instagram, som kommer for fullt nå. Mange opplever at det er mye av den type innhold og oppfatter det som spam. I fremtiden vil sosiale medier i stadig større grad bli kanaler som folk bruker til å innhente informasjon, og da er ikke slikt så interessant.

- Skryter ikke

På Ulriken har Aarsheim fått selskap av Karoline Øyen (21), Adele Risnes (19), Oda Lødemel (18) og Sofie Krokstad (19). Selv om de alle legger ut bilder fra treningsturer på sosiale medier, synes de ikke noe om Facebook-venner som stadig forteller om nye rekorder.

- Vi legger ikke ut tider, det er unødvendig skryt. Og hva er vitsen med å «sjekke inn» på Sats?

Nei, et hoppebilde på hver fjelltopp får holde, mener jentegjengen, og engasjerer nærmeste turgåer, Olav Alexander Sandven, som fotograf.

- Én, to, tre, Facebook! sier Sandven og trykker.

Så er det bare å komme seg hjem og telle antall «likes».

Stine Marie G. Aarsheim innrømmer at det å ta bilder til bruk på sosiale medier kan være en motivasjon til å komme seg ut. - Det kan bli for mye, men jeg vil bare dokumentere turene jeg har vært på, sier hun. Foto: Eivind Senneset