Finner ungdomskilden i styrkerommet

Kan eldre få større effekt av styrketreningen hvis de får tilskudd av antioksidanter?

Kjell Arne Sjustøl (62) trener, masterstudent Thomas Bjørnsen følger med. 

Saken oppdateres.

Det prøver et nytt forskningsprosjekt å finne svaret på.

– Nå måler kona bicepsmuskelen min hver kveld, flirer Borgar Haugland (71) som trener på et spesialinnredet rom på Spicheren treningssenter.

Kristiansanderen er en av 51 menn mellom 60 og drøyt 80 år som siden august har vært med på et forskningsprosjekt i samarbeid mellom Universitetet i Agder, Norges idrettshøgskole og Sørlandet Sykehus. Innbefattet ansattes arbeidstid er det satt av rundt én million kroner til prosjektet, som skal undersøke hvilken effekt tilskudd av antioksidanter og andre kosttilskudd har på tung styrketrening for eldre.

Selve treningsperioden varer 12 uker, og inkluderer 40 økter i styrkerommet. Foran og etter hver av de tre ukentlige treningene inntar deltakerne en drikk, samt noen tabletter. Det samme gjør de hver morgen og kveld de ikke trener.

«Narredrikker»

I denne studien, som på fagspråket kalles dobbelt blindet, randomisert og kontrollert, vet verken deltakerne eller forskerne de er i kontakt med, hva de daglige dosene innholder. En gruppe får tabletter med høykonsentrert innhold av vitamin C og E, samt en «narredrikk» (placebodrikk). En annen gruppe får placebotabletter og en multidrikk lagd av produsenten Smartfish, som inneholder primært omega-3, aminosyrer/proteiner og D-vitamin. Den siste gruppa får både placebodrikk og placebotabletter. Det er kun prosjektleder Sveinung Berntsen (bildet) ved UiA som vet hvem som får hva.

LES OGSÅ: Eldre får stor effekt av tre måneder med styrketrening

– Dette er langt på vei nybrottsarbeid. Det er kun gjort en liknende studie med eldre menn i Canada tidligere, og der fant man ut at høyere inntak av antioksidanter førte til større muskelmasse/-styrke. Men det spekuleres også i det motsatte, altså at et høyt inntak av antioksidanter kan være hemmende for utvikling av muskelmasse/styrke. Ved Norges idrettshøgskole undersøker man nå om tilsvarende tilskudd og trening er av betydning for den yngre gardes muskelmasse/-styrke. Det er ikke nødvendigvis slik at en ender opp med samme konklusjon for yngre som for eldre menn, opplyser Berntsen.

Får garantert gevinst

Resultatene av forsøket skal publiseres på nyåret. Men uavhengig av virkningen av antioksidantene eller multidrikken er det ingen tvil om at systematisk styrketrening har god effekt, særlig hvis utøverne ikke har drevet regelmessig styrketrening tidligere. Samtlige av de eldre mennene vi snakket med inne i lokalene til Spicheren treningssenter, melder om svært gode resultater hittil.

– Jeg har økt antall kilo på vektstangen med ti prosent, og merker at jeg har fått mer kraft i disse «pc-pirkerne», sier Borgar Haugland og viser fram underarmene.

Han har i mange år løpt fast i Terrengkarusellen i Kristiansand, men aldri supplert kondisjonstreningen med styrketrening. Nå er han blitt så motivert av å merke fremgangen, samt få tilbakemelding fra de øvrige prosjektdeltakerne, at han vil fortsette med styrketrening på eget initiativ.

– Aldri for sent å trene

«Ungkalven» Kjell Arne Sjustøl (62) melder om progresjon over all forventning, og føler seg privilegert over å ha blitt valgt ut blant over 200 interesserte til forskningsprosjektet. Han har latt seg imponere over hvor grundig forsøket er, med gjentatt måling av muskelstyrke, muskeltykkelse i lår og armer ved hjelp av et ultralydapparat, og måling av kroppssammensetning ved hjelp av en DXA-skanning som sender ut røntgenstråler. Det tas blodprøver av deltakerne, og de får kondisjonen testet på tredemølle. De gjennomgår en legesjekk, som inkluderer undersøkelser av hjertet, og i tillegg blir det gjennomført kostholdsregistrering og aktivitetsregistrering.

– Dette er proffe greier. Og det gøy å kjenne at det aldri er for sent å begynne med tunge økter. Etter så stor fremgang i styrkerommet er det nesten om vi har funnet ungdomskilden, sier Bjarne Borøy (78) med et smil.

Spent på utfallet

Prosjektleder Sveinung Berntsen gleder seg til resultatet av studien blir klar på nyåret, men vil ikke forskuttere noen konsekvenser.

– Dersom det viser seg at antioksidantgruppen eller «Smartfish»-gruppen (multidrikk) utvikler større muskelmasse/-styrke, vil vi ikke nødvendigvis anbefale tilskudd. En må også se på det totale kostholdet. Det er jo ønskelig at et balansert kosthold dekker daglige behov av antioksidanter, omega-3 og proteiner, men vi kan ikke utelukke at en under intensive treningsperioder bør øke inntaket av alt dette, poengterer han og legger til at UiA planlegger en oppfølgingsstudie med fokus på kosthold og styrketrening.

Deltakerne i prosjektet må gjennom en rekke tester før, under og etter treningsperioden. Her er Kjell Ivar Knutsen (67) på ultralydundersøkelse hos masterstudent Thomas Bjørnsen, hvor muskeltykkelse i lår og armer blir registrert. 

Deltakerne i prosjektet må gjennom en rekke tester før, under og etter treningsperioden. Her er Kjell Ivar Knutsen (67) på ultralydundersøkelse hos masterstudent Thomas Bjørnsen, hvor muskeltykkelse i lår og armer blir registrert. 

Antioksidanter
Blåbær er en av flere gode kilder til antioksidanter.  

Blåbær er en av flere gode kilder til antioksidanter.  

  • Kjemiske stoffer som både produseres av kroppen selv og som vi får via maten vi spiser.
  • Viktige for at kroppens celler skal fungere og være motstandsdyktige mot ulike former for stress.
  • Ved aldring kan det oppstå en tilstand av vedvarende stress i cellene.
  • Dette kan motvirkes med trening, og kanskje også ved økt inntak av antioksidanter.
  • Frukt og grønnsaker er viktige kilder til antioksidanter. F.eks valnøtter, blåbær, solsikkefrø, rødkål og paprika.
Siden tidlig september har 51 eldre personer, fordelt på tre grupper, trent styrke i det spesialinnredede treningsrommet på Spicheren treningssenter i Kristiansand. Her studerer Borgar Haugland (71) sine resultater, mens Per Kristian Froland (68) gjør øvelser i ribbeveggen. Bjarne Borøy (78) gjør utfall på kne, og bak ham trener Paul Otto Aasen (79). Foran til venstre står masterstudent Thomas Bjørnsen, som er en av mange involverte i prosjektet. 

Siden tidlig september har 51 eldre personer, fordelt på tre grupper, trent styrke i det spesialinnredede treningsrommet på Spicheren treningssenter i Kristiansand. Her studerer Borgar Haugland (71) sine resultater, mens Per Kristian Froland (68) gjør øvelser i ribbeveggen. Bjarne Borøy (78) gjør utfall på kne, og bak ham trener Paul Otto Aasen (79). Foran til venstre står masterstudent Thomas Bjørnsen, som er en av mange involverte i prosjektet. 

På forsiden nå