Knallharde økter fikk Harald på beina

Harald Thue (49) falt brått om med hjertestans under en joggetur. Han er tilbake i god form ved hjelp av hard intervalltrening.

- Jeg er i god form og tenker ikke på at jeg har en hjertesykdom, sier Harald Thue. Men han løper aldri mer alene i skogen. 

Saken oppdateres.

En maidag for to år siden skjedde det Harald Thue selv ikke husker. Etter en joggetur falt han om med hjertestans på vei til bilen.

Han var ikke alene, og det ble startet gjenopplivning umiddelbart.

Lever med hjertestarter

Etter flere dager i koma våknet han opp igjen, og han fikk operert inn en hjertestarter.

- Da jeg ble utskrevet fra sykehuset etter fire uker var formen helt på bånn. Jeg ble sliten bare av å gå en tur, sier Thue.

Dermed sa han ja da overlegene Kjetil Isaksen og Peter Scott Munk ved Stavanger Universitetssjukehus spurte om han ville bli med på et forskningsprosjekt som innebar ren intervalltrening. Målet er å finne ut hvordan høyintensiv trening virker på pasienter som har operert inn hjertestarter, og som har sykdom i hjertets kransårer.

- Hardtrening som dette er nytt for personer som har overlevd en hjertestans. Få år tilbake fikk hjertepasientene beskjed om å gå hjem og sette seg i en stol, sier Isaksen.

Økte O2-opptaket raskt

I en periode på tre måneder tok Thue toget inn til Stavanger tre dager i uken for å trene 4 x 4 intervaller under oppsyn av helsepersonell.

Thue økte sitt oksygenopptak med hele ti prosent i løpet av de månedene han var med på forskningsprosjektet. Veien tilbake til livet gikk raskt, og allerede for et år siden var han tilbake i full jobb.

- Uten å ha vært trent, tror jeg ikke at jeg ville ha kommet så lett gjennom bypass- og hjertestarteroperasjonene, sier Thue.

- Hjerte- og karsykdommen ligger til familien, og rammet på tross av, og ikke på grunn av treningen, mener han.

49-åringen trener i dag tre ganger i uken, og går tur med kameratgjengen hver søndag. I tillegg er han aktiv med barna på deres fotballtreninger.

Gunstig trening

Selv om han holdt på å dø under trening, tror han nettopp trening gjennom hele livet gjør at han i dag fungerer så godt som han gjør:

- Jeg er i god form, og tenker ikke på at jeg har en hjertesykdom, sier Thue.

- Mange som har fått operert inn hjertestarter tør ikke å trene så hardt, men i de fleste tilfeller har de ingen grunn til å være redd for det, mener Isaksen.

Når pasientene har fått åpnet blodårene, er riktig medisinert, og treningen skjer under trygge forhold - har den harde treningen vist seg å ha en gunstig virkning både på oksygenopptaket, hjertesykdommen i seg selv og livskvaliteten hos folk.

Isaksen sier at dette også gjelder dem som ikke er hjertesyke. Noen vil i tillegg oppleve at vekten går ned, at de får bedre kontroll over blodsukkeret - og mindre behov for blodtrykksmedisiner.

Sju tips for å komme i gang
Harald Thue har bygd opp formen raskt ved hjelp av intervalltrening i trygge rammer.  

Harald Thue har bygd opp formen raskt ved hjelp av intervalltrening i trygge rammer.  

  • Gå en tur. Det gir mer å gå på, uansett hvor du er i livet og hvordan du har det.
  • Si til deg selv: «Jeg skal hver dag være aktiv en halv time». Gjør det.
  • Bygg allianser. Finn noen å trene med eller bli med i en trimgruppe.
  • Gjør noe som er lystbetont. Prøv forskjellige aktiviteter. Dans, lek med barn eller soppturer i skogen gir også mosjon.
  • Begynn i det små og øk etter hvert. For eksempel fra 10 til 40 minutters tur.
  • Gjør som proffene: De trener variert med innslag av både sammenhengende og intervallpreget trening.
  • Synes du det går smått, så tenk på at den viktigste helseeffekten alt er tatt ut ved at du er i gang. Kilder: Harald Thue, Anne Haugland, Peter Scott Munk, Kjetil Isaksen, Torstein Valborgland og Alf Inge Larsen.
På forsiden nå