Her er to løpefeil du må unngå

Vebjørn Rodal ser to feil gå igjen hos ferske løpere.

Interessen for å lære riktig løpeteknikk er stor. Vebjørn Rodal opplever at det to feil som går igjen hos ferske løpere: Posisjonen på hofta og kroppsholdningen.  

Saken oppdateres.


– Mange som kommer på løpekurs, har negative opplevelser knyttet til løping, noe som ofte er knyttet til smerter. Løping handler om å bevege seg i fartsretningen, understreker Spreks ekspert.

Ikke «sitt» når du løper

– Hva er de vanligste feilene ferske løpere gjør?

– Det er posisjonen på hofta. Vi «sitter» for mye når vi løper. Det skaper stem mot underlaget når foten tar bakken. Det er en ineffektiv måte å løpe på, sier Rodal.

Den andre feilen er knyttet til holdningen når vi løper og henger sammen med den første.

– Mange blir stående for bratt, eller til og med bakoverlent med overkroppen. Da blir det for mye kneløft og for lite skyv i lengderetningen. Vi spretter for mye opp og ned i stedet for å skape fremdrift, forklarer han.

- Gjennomfør kontrollert

Trøsten kan være at det er fort gjort å legge av seg uvanene.

– Mange får seg en aha-opplevelse når feilene blir korrigert. Vi luker gjerne bort de største feilene i løpet av en kveld, sier Rodal.

Han synes det er flott at mange mosjonister setter seg som mål å delta i mosjonsløp, men anbefaler at treningsmengden økes gradvis.

– Da er sjansen større for at du klarer å holde kontinuitet på treningsarbeidet og at du ikke blir sliten og lei.

– Hva er ditt råd til de som stiller på startstreken med et nummer på brystet for første gang?

– Gjennomfør løpet kontrollert. Da får du den beste opplevelsen.

Fire tips for å unngå skader
  • 1 ) Du bør ikke ha mindre enn to hviledager fra løping i uka, med mindre du er på elitenivå. Hold deg fysisk aktiv hver dag, men med andre ting enn løping. Sykle eller gå en tur.
  • 2) Delta i flere typer idretter. Ensidighet gjør deg mer skadeutsatt. Miks løpingen med for eksempel styrketrening, svømming, dans, sykling og turgåing.
  • 3) Veksle mellom flere par sko. Du bør minst ha to par, og la hvert av dem hvile mellom hver gang for å unngå fatigue i skoen.
  • 4) Løpeteknikk er viktig, men forskning støtter ikke at en type løping er rett eller feil, som for eksempel å lande på forfoten eller løpe barbeint. Det er viktigere å løpe med flere, kortere skritt, og ha en myk landing, uansett hvor på foten du lander.

Del 1. Slik får du effektiv løpeteknikk. Sprek-ekspert Vebjørn Rodal viser deg hvordan.

Del 2. Vebjørn Rodal viser styrke- og spenstøvelsene du bør gjøre hele året, om du vil ha bedre løpeteknikk.

På forsiden nå