Rundt 26 000 kr skiller disse to syklene som endte i hver sin ende av testresultatet. Det ble tungt for Off Course fra Clas Ohlson i den bratteste oppoverbakken. Foto: Rolf Øhman

De siste årene har det blitt solgt stadig flere elsykler, samtidig som det har kommet flere aktører på markedet. Vi samlet et panel og vurderte 15 elsykler i alle prisklasser.

I panelet var det både erfarne og grønne elsyklister.

Å velge sykkel er individuelt, men det var likevel noen sykler som utpekte seg. Begge elsyklene fra Merida ga et veldig bra helhetsinntrykk, både når det kommer til drahjelp og sykkelkomfort, men disse er også testens dyreste. De er over 10 000 kr dyrere enn sykkelen fra Wisper, som også ble vurdert blant testens beste sykler.

Det var i den bratteste bakken vi kunne skille klinten fra hveten, og her falt de billigste variantene gjennom.

Ethvert menneske kan finne en sykkel som passer for seg og sitt bruk blant alle syklene vi testet. Selv om noen av syklene ga mindre drahjelp i den bratteste oppoverbakken kan de være greie for korte byturer. Her må man vurdere ut ifra behov og lommebok.

- Som å sykle i Danmark

Generelt var det begeistring å hente blant testerne da de tråkket av sted.

- Dette er trening. Hvis man ikke vil trene, kan man heller kjøpe en moped, sier Inger Elisabeth Sagedal, etter å ha prøvd for første gang.

- Elsykkel er som å sykle i Danmark, legger hun til.

Hulda Tronstad sykler allerede flere mil om dagen til og fra jobb og mellom møter.

- Det er lavere terskel for å bruke elsykkelen. Det er kanskje mindre effekt i hvert tråkk, men man sykler mye lenger, sier hun.

Panelet tror elsykkelen kan være et fremkomstmiddel som gjør at flere parkerer bilen. Tom Pedersen ved NTG mener også at elsykkel er en fordel for å komme seg ut i aktivitet.

- Sykkel i seg selv er fin trening med lite belastning. For mange kan det være litt motiverende å få litt hjelp, sier han.

Tre på topp

Wisper 905 Classic

Ladetid: 4–6 timer

Pris: 22 500 kr

Batteri: 36V /592 Wh

Motor: 36V / 250 W

Pluss: Sterk motor. Her kom vi opp bakken. Gode bremser.

Minus: Knappen for å skru av motoren er veldig nær knappen for å skru opp styrken på hjelpemotoren. Holder man +knappen inne for lenge kan man risikere å slå av motoren.

Konklusjon: Dette er en god sykkel til daglig bruk.

Merida E-spresso 410

Ladetid: 4–6 timer

Pris: 32 999 kr

Batteri: 36V / 400 Wh

Motor: 36V / 250 W

Pluss: Sporty. En god sykkel.

Minus: Ikke noe ekstra utstyr.

Konklusjon: Helhetsinntrykket var veldig bra. Den ser ut som en terrengsykkel, så her kjenner gutta seg igjen.

Merida E-spresso 408 EQ Classic

Ladetid: 4–6 timer

Pris: 34 999 kr

Batteri: 36V / 400 Wh

Motor: 36V / 250 W

Pluss: Virker solid. God å sykle på. Gikk veldig bra oppover, og lett å få i gang turboen. Sykkelen leste tråkkene.

Minus: Vanskelig å stille inn setet. Under en av rundene skrudde displayet og motoren seg av, og brukeren måtte tråkke for egen maskin, men det er usikkert om det var teknisk- eller brukerfeil.

Konklusjon: Veldig bra tilbakemelding på sykkelkomfort. Panelet var uenige om designet. Noen syntes den var kul, andre var usikre på kombinasjonen av by- og terrengsykkel.

Midt på treet

Dette er også gode sykler, men de nådde ikke helt opp i testen.

Diavelo Lightning

Ladetid: 4–6 timer

Pris: 19 999 kr

Batteri: 36V / 418 Wh

Motor: 36V / 250 W

Pluss: Stilren. Ser ut som en vanlig sykkel. God å sykle på. Drar greit oppover.

Minus: Du må ha verktøy for å stille den inn.

Konklusjon: Kult design med batteriet integrert i rammen. Til daglig bruk kunne det vært fint med skjermer og bagasjebrett.

Flyer RS

Ladetid: 4–6 timer

Pris: 29 900 kr

Batteri: 36V / 648 Wh

Motor: 36V / 250 W

Pluss: God sykkel som er lett-tråkket i bakkene. Gode dekk som triller godt. Sveitsisk kvalitet.

Minus: Grei ramme og design. Litt klumpete batteri.

Konklusjon: En god sykkel, med stor batterikapasitet.

Sinus B1

Ladetid: 4–6 timer

Pris: 22 999 kr

Batteri: 36V / 300 Wh

Motor: 36V / 250 W

Pluss: Pent og rent design. Lettsyklet, også uten motor. Godt lavt innsteg. Lett å gire, og gode håndtak.

Minus: Noen i testpanelet strevde litt med turboen i første bakke, men da den kom i gang suste sykkelen av gårde, også i motbakkene.

Konklusjon: Behagelig damesykkel i klassisk design. Burde hatt større batterikapasitet.

Sinus B2

Ladetid: 4–6 timer

Pris: 24 999 kr

Batteri: 36V / 400 Wh

Motor: 36V / 250 W

Pluss: Stort pluss med motor i kranken. God utforming av styret, og god hjelp i motbakkene når den settes i turbo-modus.

Minus: Skiller seg ikke ut på sykkelkomfort.

Konklusjon: I sin helhet en god sykkel med mye utstyr.

Diavelo Pure

Ladetid: 4–6 timer

Pris: 12 490 kr

Batteri: 36V / 418 Wh

Motor: 36V / 250 W

Pluss: Drar veldig bra i oppoverbakkene. Styret kan reguleres i flere stillinger (ikke bare opp og ned). Fint at batteriet er integrert i rammen.

Minus: Ikke all verden å sykle på. Den ser solid ut, men virker ikke så solid når man sykler og er ustabil i motoren.

Konklusjon: Grei bysykkel, som gir god følelse når den drar i oppoverbakkene.

E–Green B1

Ladetid: 4–6 timer

Pris: 24 999 kr

Batteri: 36V / 302 Wh

Motor: 36V / 250 W

Pluss: Enkel i bruk. Føles god og trygg, og gir god effekt i de bratte bakkene.

Minus: Ikke veldig stor batterikapasitet.

Konklusjon: Klassisk herresykkel som burde hatt større batterikapasitet.

E–Green P2

Ladetid: 4–6 timer

Pris: 17 999 kr

Batteri: 36V / 238 Wh

Motor: 36V / 250w

Pluss: Enkel å bruke. Man får god hjelp når det er bratt, men da får man også opp pulsen. I slak motbakke kan det kjennes ut som sykkelen akselererer.

Minus: Ikke veldig stor batterikapasitet.

Konklusjon: Rent design, men skiller seg ikke ut. Liten batterikapasitet trekker ned.

Smartmotion

Ladetid: 4–6 timer

Pris: 15 900 kr

Batteri: 36V / 432 Wh

Motor: 36V / 250 W

Pluss: God å sykle på. Lett å stille inn setet. Har alt utstyret som trengs.

Minus: Drar ikke like bra i oppoverbakkene.

Konklusjon: Fin sykkel å sykle på, men drar litt for lite oppover.

Wayel Futura

Ladetid: 4–6 timer

Pris: 24 000 kr

Batteri: 36V / 432 Wh

Motor: 36V / 250 W

Pluss: Pent design. Triller lett. Gode håndtak og bra gripshift. Opp-pumpbart sete.

Minus: Mistet av og til piffen i oppoverbakkene. Ved nedbremsing rister det mye i forhjulet.

Konklusjon: Den kommer ikke best ut i oppoverbakken, og sykkelkomforten når heller ikke helt opp. Med kardangkrank slipper man problem med bukser i kjedet, så det kan være en grei bysykkel.

På bunn

Disse syklene kommer dårligst ut i testen - men det skal sies at de også er testens klart billigste:

Off Course, Clas Ohlson

Ladetid: 4–6 timer

Pris: 8 995 kr

Batteri: 36V / 360 Wh

Motor: 36V /250 W

Pluss: Brukervennlig etter at man ble kjent med sykkelen. Man kan justere styret i flere forskjellige posisjoner i tillegg til opp og ned.

Minus: Ikke bra nok i bratte bakker. Her måtte man trå mye og hardt. Drift på fremhjulet gjorde at man spant og mistet grepet på de bratteste partiene.

Konklusjon: En fin bysykkel med mye utstyr. Sykkelen passer til lette turer. I de bratte bakkene blir den derimot tung.

Yosemite, Biltema

Ladetid: 10 timer

Pris: 5 999 kr

Batteri: 24V / 240 Wh

Motor: 24V / 200 W

Pluss: Lett å stige av og på.

Minus: Tung å sykle på. Ikke god å svinge med.

Konklusjon: Fremstår som en enkel bysykkel. Den er helt grei i lett terreng, men ikke bra i bratte bakker.

Yosemite, Biltema

Ladetid: 10 timer

Pris: 5 999 kr

Batteri: 24V / 240 Wh

Motor: 24V / 200 W

Pluss: Lett å stige av og på.

Minus: Tung å sykle på. Ikke god å svinge med.

Konklusjon: Fremstår som en enkel bysykkel. Den er helt grei i lett terreng, men ikke bra i bratte bakker.

Testpanelet:

Lars Saugstad, syklist og elev ved NTG, tilbringer flere timer på sykkelen hver dag

Tom Pedersen, sportssjef på sykkellinjen ved NTG, lang erfaring med sykkel

Inger Elisabeth Sagedal, informasjonssjef i NAF, hadde aldri prøvd elsykkel før

Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, lang erfaring med tester

Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening, sykler flere mil på elsykkel hver dag

Testen

Alle elsyklene ble testet i en kupert løype. Underveis ble brukervennlighet, kvalitetsinntrykk og helhetsinntrykk vurdert. Løypen gikk fra bratt til brattere, og det var på de bratteste partiene man kunne kjenne forskjell på hvor sterk motoren var.

Det var i de bratteste bakkene panelet merket størst forskjell på drahjelpen fra elsyklene. Foto: Rolf Øhman