Dette skjer når du tar ferie fra treningen

Har du tenkt å ta ferie fra treningen i sommer? Da bør du lese denne saken først.

Sprek sommerferie: Om du lar være å trene i sommer, vil oksygenopptaket raskt bli merkbart dårligere. 

Saken oppdateres.

Sommerferien står for døren, og for mange betyr dette late og avslappende dager i solen og lite trening. Men hva skjer egentlig med kroppen om du tar ferie fra treningen i tre-fire uker?

– Studier viser at oksygenopptaket, som er det mest brukte målet på fysisk form, reduseres betydelig etter bare få ukers hvile, sier Hallgeir Viken.

Oksygenopptaket går ned

Han er stipendiat ved The Cardiac Exercise Research Group (CERG) ved NTNU og skrev nylig bloggen «Treningsstopp i ferien. Hva betyr det for din fysiske form

Han viser til en studie fra 1966, publisert i Circulation i 2001. Der ble den fysiske formen til fem friske 20-åringer testet ved oppstart, etter tre ukers sengeleie (som en del av studien), og i 1996 - etter 30 års aldring og med bare moderate mengder fysisk aktivitet.

– Utrolig nok så gikk oksygenopptaket for alle fem mer ned i løpet av tre ukers sengeleie som 20-åringer, enn det gjorde i løpet av perioden fra 20 til 50 års alder (henholdsvis 27 prosent og 12 prosent), sier Viken.

–Jevnlig påfyll

En annen studie viste at personer som hadde trent utholdenhet i seks uker, og økte oksygenopptaket med ni prosent fra oppstart, var over halvveis tilbake til utgangspunktet etter en treningspause på tre uker. En annen studie fant at 76 prosent av oppnådd framgang i oksygenopptak som følge av seks ukers intervalltrening, forsvant etter bare to ukers treningsstopp.

–Trening ser altså ut til å være ferskvare som taper seg uten jevnlig påfyll, sier Viken.

Det er også gjort flere studier av trente toppidrettsutøvere. De viser at oksygenopptaket reduseres med mellom 6 og 14 prosent etter en treningspause på fire uker.

Fysioterapeut på St. Olavs hospital og postdoktor på CERG, Inger Lise Aamot, kaller et slikt dropp i oksygenopptak for formidabelt.

–Betydningen av et slikt tap avhenger helt av utgangspunktet ditt. En idrettsutøver som vanligvis er på pallen eller topp 10, vil falle langt ned på resultatlisten ved et slikt dropp. En mosjonist vil merke at det er tungt å starte på igjen, og at tidsbruken på den faste treningsrunden er gått opp med mange minutter. En frisk, utrent person vil raskere bli sliten av hverdagsaktiviteter og en eldre person med lavt oksygenopptak vil i verste fall få redusert evne til å utføre dagligdagse aktiviteter, sier Aamot.

Men kondisen vil raskt bedre seg, om du begynner å trene igjen.

– Med systematisk trening tre ganger i uka (eller mer) over 4-6 uker, gjerne med høy intensitet, vil oksygenopptaket øke raskt. Jo dårligere form du er, desto raskere vil en kunne forbedre seg dersom treningsmengden, og restitusjon, er adekvat. Men her er vi igjen forskjellig i forhold til hvor mye trening vi «tåler» og hvor godt vi responderer, sier Aamot.

Mulig å reparere

Men selv om kondisen stuper om du lar være å trene noen uker, kan det være andre grunner til å ta å ta ferie fra treningen.

–Trener man jevnlig resten av året ellers, og har tenkt å fortsette med det, så er det sikkert ikke så dumt med en pause. Kanskje har både treningsmotivasjon og begynnende belastningsskader godt av en pause. Men hvorfor ikke snu på det og la ferien inspirere deg til fortsatt trening? Jeg blir lett motivert av å trene andre steder enn hjemme og ofte er trening fint gjennomførbart også på ferie, sier Viken.

–Det er helt uproblematisk å ta en pause fra et treningsregime så lenge en er litt fysisk aktiv. Man kan heller fokusere på morsom, positiv og sosial fysisk aktivitet i ferien, som å sykle eller gå på tur med familie og venner, spille strandvolleyball, fotball, minigolf, gå på sightseeing, svømme, jogge på stranda osv osv, sier Aamot.

På forsiden nå