Vurderer du å skaffe deg pulsklokke? Her er supermosjonistenes råd.

Trenger du egentlig pulsklokke? Og hvilken bør du i så fall velge?

Mathilde Arneberg tilbringer mye tid ute i marka. Pulsklokken er alltid med.

Mathilde Arneberg tilbringer mye tid ute i marka. Pulsklokken er alltid med. Foto: Privat

Morgensolen varmer Oslomarka. Klokken er 06.30 og Mathilde Arneberg (27) er i gang med dagens løpetur.

Under Holmenkollstafetten for seks år siden bestemte hun seg for å løpe oftere. Ikke nødvendigvis fordi hun ønsket å bli veldig god, men fordi hun elsket å løpe. Det gjør hun i høyeste grad fortsatt.

Under løpeturene er pulsklokken Garmin Fenix 5S blitt en fast følgesvenn.

– Jeg bruker den for å jobbe aktivt med pulsen underveis. Da vet jeg når jeg skal holde igjen tempoet. Det er lett å la beina fly av gårde, sier Arneberg.

Nylig løp hun sin første helmaraton. På veien dit har pulsklokken motivert henne, blant annet ved at hun kan følge med på vennenes turer. Det kan hun fordi klokken er koblet opp mot appen Strava.

Hvilken klokke skal man skaffe seg?

Stadig flere mosjonister gjør som Arneberg: Tar i bruk en pulsklokke. Men trenger man egentlig dette? Og hvilken klokke bør man i så fall gå for?

Vi har bedt fire mosjonister gi oss sine råd i forbindelse med kjøp av pulsklokke. Dette svarer de:

Theresa Lyng-Jørgensen vant Trondheim Maraton i 2018. Da hadde hun knapt deltatt i konkurranser tidligere. Hun fulgte opp med seier i fjor. Løperen fra Vanvikan er også en aktiv bruker av pulsklokke.

Theresa Lyng-Jørgensen vant Trondheim Maraton i 2018. Da hadde hun knapt deltatt i konkurranser tidligere. Hun fulgte opp med seier i fjor. Løperen fra Vanvikan er også en aktiv bruker av pulsklokke. Foto: Privat

Theresa Lyng-Jørgensen (39)

Theresa Lyng-Jørgensen overrasket mange da hun vant Trondheim Maraton i 2018.

Hun anbefaler folk som vil kjøpe pulsklokke om å prøve seg frem.

– Det viktigste er at du lærer deg å bruke den. Ellers blir det meningsløst. Finn ut hva slags informasjon du liker å få. Så velger du klokke ut fra det, sier Lyng-Jørgensen.

Selv bruker hun Fitbit Versa 2, som ikke tilhører den øverste prisklassen. Den måler ikke bare hjerterytme og aktivitetsnivå, men også søvn. I tillegg kan den brukes til å loggføre kvinners menstruasjonssyklus. Den laster også opp turdata til Strava-appen.

Lyng-Jørgensen mener man også bør tenke over om man skal ha en klokke med GPS. Det er ikke nødvendigvis noe alle ha, siden man gjerne har med seg mobilen uansett.

– En enkel pulsklokke fra Fitbit kan koste under 1000 kroner. Jeg tenker at lommeboken får bestemme. Om du satser aktivt mot et mål, bør du legge litt penger i den, sier løperen fra Vanvikan.

Jonny Hisdal

Jonny Hisdal Foto: Fredrik Neumann

Jonny Hisdal (49)

Jonny Hisdal er professor ved institutt for klinisk medisin ved Oslo universitetssykehus og Hjerte-, lunge og karklinikken ved Oslo universitetssykehus.

Han har levd et svært aktivt liv som mosjonist og har blant annet gjennomført Norseman flere ganger.

Mosjonisten fra Samnanger har brukt pulsklokke så å si hele livet. Han har vært innom både Suunto og Garmin, men bruker for øyeblikket en av Polars toppmodeller.

Han mener at de fleste pulsklokkene på markedet er gode og anbefaler folk å ta hensyn til pris og egne behov når de skal velge.

– Det blir litt som å kjøpe den dyreste Iphonen. Da kan du få mange funksjoner du ikke bruker. Det ingen dårlig idé å starte med en rimelig klokke og heller kjøpe en mer avansert om det er noen spesielle funksjoner eller egenskaper du ønsker.

De fleste pulsklokker har en funksjon som gjør at de kan måle pulsen direkte på håndleddet. Denne teknikken kan fortsatt være litt upålitelig under aktivitet. Hisdal mener man kanskje bør vurdere pulsbelte om man vil ha helt nøyaktig telling av hjerterytmen under kondisjonsøkter.

Jon Ilseng mener utstyrsfokuset er for stort.

Jon Ilseng mener utstyrsfokuset er for stort. Foto: TOMM CHRISTIANSEN

Jon Ilseng (50)

Jon Ilseng løper mer og raskere enn de fleste mosjonister. Hans personlige rekord på halvmaraton er 1.13.43. Han mener det er for mye fokus på utstyr.

– Folk har feil fokus. Jeg tror grunnen til at jeg har lykkes, er at jeg har fokusert på treningen. Ikke på sko, pulsklokker eller andre duppedingser, sier Ilseng.

50-åringen bruker likevel pulsklokke hver gang han løper.

– Men jeg må ikke ha den nyeste. Det må ikke andre heller. Man trenger ikke en avansert klokke med masse innstillinger. Man trenger start og stopp, sier Ilseng, som har sin egen løpeblogg.

Han hadde en Polar-klokke tidligere, men valgte å bytte til Garmin Forerunner 920XT.

– Den kobler bedre opp til Strava, som jeg bruker en del. Den laster opp med en gang jeg kommer inn døren. Det er veldig praktisk og krever ikke så mye etterarbeid, sier Ilseng.

– Det er viktig å trene på lyst og overskudd, og ikke etter en plan som gjør deg stresset der du føler du ikke strekker til.

– Det er viktig å trene på lyst og overskudd, og ikke etter en plan som gjør deg stresset der du føler du ikke strekker til. Foto: Jacob Buchard

Ingrid Ukkelberg (36)

Ingrid Ukkelberg sto for en imponerende prestasjon under Haspa Hamburg Maraton 28. april i år. I en maraton med totalt 14.000 deltakere, tok hun 34. plass i kvinneklassen. Tiden viste utrolige 2.52.04.

For henne er pulsklokken et must under trening og konkurranse.

– Den er nesten like viktig som joggeskoene. Klokken viser tiden min og hvor mange skritt jeg tar. Jeg er også veldig aktiv på Strava og Garmin connect, som klokken er koblet opp mot, sier Ukkelberg.

Hun har brukt Garmin Forerunner 935 de siste to årene.

– Jeg har ikke prøvd så mange merker, men jeg er blitt veldig glad i Garmin. En annen bra ting med den er at den har innlagt treningshjelp, sånn at du får poeng på øktene dine. På den måten ser du om kroppen responderer på treningen du gjør, eller om du eksempelvis trenger mer hvile, sier hun.