Det betyr at flere må gjøre som Helen Jøsok Gansmo og Bjarte Rambjør Heide og bli jobbsyklister. Hvordan de opplever livet på sykkelsetet, kan du lese ved å følge bloggen deres her på adressa.no.

Her svarer Ivar Arne Devik, leder i Miljøpakkens sykkelgruppe og Hans Kringstad, prosjektmedarbeider i Trondheim kommune på hvordan Trondheim er som sykkelby.

Hvordan vil dere beskrive forholdene for syklister i Trondheim?

– Forholdene varierer, men det er definert et sykkeltilbud i dag som er skiltet med egne visningsskilt. Den beste, sammenhengende ruta er Heimdal-Samfundet. Andre steder vil syklistene få mindre flyt fordi det er brudd eller systemskifte i sykkelrutene. I løpet av Miljøpakken skal det etableres et sammenhengende hovednett for sykkel på ca 180 km. Dette er nettet med flest syklister. Forbi sykkeltelleren ved Teknostallen passerer det ca 2000 syklister på en god dag for sykling.Deler av nettet er allerede ferdig/under bygging, men mye gjenstår.

Hvordan skal man unngå konflikter mellom syklister og gående?

– Målet er å få til mest mulig sykkelveg eller sykkelfelt, og dermed skille gående og syklende. Andelen sykkelveg og sykkelfelt var 7 prosent i 2009. Målet er å komme over 50 prosent innen 2025.I Norge er det lov å sykle på fortauet, men det skal være unntaket på de viktigste sykkelrutene i byen.

Hva er de største utfordringene sykkelbyen står overfor?

– Flere brudd i sykkelnettet. Det må også legges bedre til rette for sykkelparkering, i tillegg til at dusj- og garderobetilbud kan bli bedre mange steder.

Hvilke fordeler er det ved å velge sykkelen som transportmiddel i byen?

–Mange kommer seg raskt fram siden de har nedoverbakke til arbeidssteder i sentrum. Vi har også brukbare sykkelveger.

Hvor mange jobbsyklister har vi i Trondheim?

–20-25 prosent av alle reiser til og fra jobb/skole i sommerhalvåret er på sykkel ifølge Reisevaneundersøkelsen 2009.

Har dere eksempler på bedrifter som har stor andel jobbsyklister?

– Vi har ingen nøyaktig oversikt, men de bedriftene som har flest syklister er de som ikke har gratis arbeidsparkering. Når det gjelder offentlige etater, så mistet Statens vegvesen parkeringen i 2000 da de flyttet til sentrum. Andelen som kjørte eller satt på i bil gikk ned fra 71 prosent i 2000 til 10 prosent i 2012. Sykkelandelen økte fra 11 til 39 prosent.

Hvilke ambisjoner har Trondheim som sykkelby?

– Å være Norges beste sykkelby. Vi jobber med en sykkelstrategi med blant annet følgende forslag til mål: Øke sykkelandelen fra 8 prosent (2009/2010) til 13 prosent i 2025. Bygge et sammenhengende nett med høy standard på ca 180 km. Bedre driften av sykkelveger, særlig vinters tid. Tidoble antall p-plasser for sykkel i Midtbyen (på gategrunn) fra ca 100 i 2012 til 1000 i 2025.

Les også: Skal tråkke i vei etter helsesjekk

Arbeidsgiveren til Helen Jøsok Gansmo, NTNU, vurderer å ta betaling for parkeringsplassene ved universitetet. Det har gitt henne ekstra motivasjon til å bli jobbsyklist. Foto: Privat
Helen Jøsok Gansmo og Bjarte Rambjør Heide skal sykle til jobben og dele sine erfaringer fra sykkelsetet med leserne av Sprek på adressa.no. Foto: Vegard Eggen