12 studenter fra NTNU har så langt meldt seg på teamet, som har fått navnet «Revolve». Disse skal designe, bygge, teste og utvikle en enseters racerbil, en såkalt formel-bil.

- Dette er en bil som skal kunne kjøre fort på en bane, samtidig som den skal være såpass billig å produsere til at studenter kan drive med det, sier teknisk sjef Steffen Johansen.

Konkurransen de deltar i heter Formula Student, og blir blant annet overvåket av teknikere og teamsjefer fra Formel-1-sirkuset.

Mer fokus på fart

Fra før av er NTNU profilert i bilmiljøet gjennom satsingen i Shell Eco Marathon. I 2009 satte brenselcellebilen fra universitetet ny verdensrekord, ved å kjøre 1246 kilometer på energi tilsvarende én liter bensin.

I motsetning til bilen som deltar på Shell Eco Marathon, der vurderingskriteriet er et minst mulig drivstofforbruk, er Formula Student mye mer fokusert på fart og kjøreegenskaper. Bilene går fra 0-100 km/t ned mot 3,5 sekunder.

- Fire av oss i teamet skal kjøre bilen på bane når den er ferdig. Der skal vi vise frem akselerasjonen til bilen, utholdenheten, drivstofføkonomien og kjøreegenskapene, altså hvor godt den sitter på veien, sier Johnsen.

Konkurrenter fra hele verden

Internasjonalt består konkurransen av over 130 team fra forskjellige universiteter verden over. Teamene møtes på Formel 1-baner rundt om i Europa, hvor de får vist frem bilen, og testet den i forskjellige utfordringer.

- Vi satser på å ha bilen ferdig til våren 2012. Da skal den vises frem på formel 1-banen Silverstone i Storbritannia. Vi kunne hatt en bil ferdig til 2011, men vi vil gjøre det skikkelig, slik at vi kan være en seriøs konkurrent, forklarer Sigbjørn Eriksrud (22), som er ansvarlig for motor og drivverk.

Studentene håper dette er et prosjekt som vil fortsette også etter 2012, slik Shell Eco Marathon-deltakelsen blir ført videre.

Skal gjøre alt selv

Studentene får lov til å ha professorer som veildere i prosjektet, men alle valg og byggetrinn må studentene selv utføre. Dekk og bremser blir sannsynligvis kjøpt fra leverandører, men resten må studentene gjøre selv. De håper også å bygge en egen motor.

- Vi skal bygge rammen og chassiset, sette bilen sammen og legge inn alt av elektronikk. Vi har blant annet tilgang til å bruke karbonfiber til chassiset, og det er god kompetanse på huset her. Vi har veldig frie tøyler, det eneste er at bilen må være noenlunde sikker, slik at det ikke bare blir fokus på minst mulig vekt og mest mulig fart, sier ramme- og chassis-ansvarlig, Simen Johnsen (22).

For å få til alt dette, skal også teamet utvides ganske kraftig.

- På nyåret skal vi ha nye opptak. Da håper vi at studenter fra alle studieretninger søker seg hit. Vi skal utvide teamet til 35 personer, sier Johnsen.

Og de personene kommer de sannsynligvis til å trenge.

- Andre team som vi har hatt kontakt med regner med at det går 20 000 arbeidstimer på hver bil. Vi er ferske, og trenger sannsynligvis litt mer tid. I tillegg skjer alt dette utenfor studietiden, forklarer Johnsen.

- Et kjempespennende prosjekt

De fire studentene som tok initiativ til å starte opp prosjektet, sier at det var en kombinasjon av motorsportinteresse og et ønske om å gjøre noe praktisk som fikk dem på ideen om Formula Student.

- Vi var i utgangspunktet en gjeng som gikk på produktutvikling og produksjon som ville gjøre noe praktisk i tillegg til studiene. Det gikk ikke lang tid før vi fikk tips om dette. Under fjorårssemesteret var Formula Student en ønskedrøm, nå er det i ferd med å bli realitet, forteller Johnsen.

Trenger penger og sponsorer

Beregninger fra andre team som har deltatt i konkurransen, viser at det trengs rundt 100 000 dollar for å lage en bra bil. Studentene er i midt oppe i prosessen med å hente inn sponsorer.

- Vi har flere avtaler på gang, men ikke alt er i boks ennå. Blant annet holder vi på med å skaffe avtaler med leverandører, slik at vi kan få sponset komponenter til bilen direkte. Vi vil gjerne komme i kontakt med flere sponsorer, sier Eriksrud.

- Den virkelige verdien i dette for oss, er å skaffe praktisk erfaring, og i tillegg komme i kontakt med folk både på universitetet og i næringslivet som har spesiell kompetanse. Dette blir et kjempespennende prosjekt, sier Johnsen.

Initiativtakerne: Fra venstre: Øyvind Våland (23), Sigbjørn Eriksrud (22), Simen Johnsen (22) og Steffen Johnsen (22). Alle går i tredjeklassen ved Produktutvikling og produksjon på NTNU. De har allerede laget en modell av bilen de vil lage i gips. Foto: Børge Sved
Det er biler av denne typen studentene på NTNU skal bygge. Bildet er tatt på Hockenheim-banen i Tyskland under en konkurranse i august i år. Den fremste bilen tilhører UAS Dortmund-teamet. Foto: SCANPIX