Her får racerbil-studentene hemmelige tips fra Ferrari-sjef

NTNU-studenter ba også om selfies da en sjef fra Formel 1-teamet til Ferrari kom på besøk.

Prosjektleder Roy Iversen, Harry Opdal fra SKF, Daniele Zecchetti fra Scuderia Ferrari og girboks-designer Peder Aune studerer den elektriske Revolve-bilen.   Foto: revolve ntnu

Saken oppdateres.

Mobilene gikk varme da Daniele Zecchetti fra Scuderia Ferrari (Formel 1-teamet) holdt foredrag på Gløshaugen ved NTNU mandag ettermiddag.

Mannen bærer tittelen «powertrain chief deputy», og har ansvaret for blant annet utviklingen av de avanserte systemene i Ferraris Formel 1-biler.

- Det var stappfullt i auditoriet, og folk satt i trappene. Han holdt et veldig teknisk foredrag, og jeg tror noe av dette gikk rett over hodet på folk. Men det var utrolig inspirerende å høre på noen som vet så mye om racerbiler, sier kommunikasjonsansvarlig Magnus Buseth ved Revolve NTNU.

LES MER: Løftet seg med ny racerelbil

Fikk se NTNU-bilen

Den frivillige studentorganisasjonen Revolve NTNU designet og bygget Norges første elektriske racerbil i 2014. Kjøretøyet fikk navnet KOG Arctos R og den kunne skilte med 0–100 km/t på under tre sekunder.

Ferrarisjefen fikk selvsagt ta en titt på fartsmonsteret til NTNU-studentene under oppholdet i Trondheim.

- Han var veldig imponert over kunnskapen, engasjementet og resultatet, og sa han skulle ønske det var et universitet i Italia som kunne by på noe lignende, forteller Buseth.

Følg Adresseavisen på Instagram

Lik adressa.no på Facebook

Foredraget var i samarbeid med SKF, som er en sponsor for både Revolve NTNU og Scuderia Ferrari. NTNU-studentene bruker samme type kulelager som på Ferraris racingbiler.

- Zecchetti fortalte hvordan de jobbet i Ferrari og hvordan de stadig måtte tilpasse seg regelendringer i Formel 1, forteller han.

LES MER: - Dette er samfunnsoppdraget

Stor stas

Selv om det hovedsakelig var studenter blant de 350 fremmøtte på foredraget, var det også noen som hadde reist ganske langt for å få med seg foredraget. En representant fra Ferrariklubben i Norge dro fra Oslo for å få med seg foredraget.

I fjor sommer deltok NTNU-bilen i Formula Student som er verdens største motorsportarrangement for studenter.

- Zecchetti mener at dette arrangementet er et godt springbrett for å bli Formel 1-ingeniør. Da vi viste frem racerbilen vår, så fikk våre ingeniører snakket lenge med ham. Jeg tipper de fikk noen gode tips, men sånt skal jo holdes hemmelig, sier Buseth hemmelighetsfullt.

LES MER: Dette er Norges første elektriske racerbil

Men det var ingen tvil om at det var stor stas å få en såpass kunnskapsrik mann på besøk.

- Alle på teamet var litt «starstruck». Det ble tatt mange selfies» i går, avslører Buseth.

Revolve NTNU er i gang med å lage en ny racerbil som skal delta i konkurranse i Storbritannia og Østerrike til sommeren.

- Dette ga oss ekstra motivasjon og det var kjempeartig med såpass celebert besøk, sier han.

Sjefsingeniør Kurt Erik Nesje, Prosjektleder Roy Iversen, Harry Opdal fra SKF Norge, Danielle Zecchetti fra Scuderia Ferrari og girboksdesigner Peder Aune hadde mye å snakke om. 
 
        
            (Foto: revolve ntnu)

Sjefsingeniør Kurt Erik Nesje, Prosjektleder Roy Iversen, Harry Opdal fra SKF Norge, Danielle Zecchetti fra Scuderia Ferrari og girboksdesigner Peder Aune hadde mye å snakke om.   Foto: revolve ntnu

Daniele Zecchetti med en våre sjåfører Anton Heldal.
 

Daniele Zecchetti med en våre sjåfører Anton Heldal.  

Daniele Zecchetti fra Ferrari i Italia holdt et foredrag på NTNU mandag ettermiddag.  
        
            (Foto: REVOLVE NTNU)

Daniele Zecchetti fra Ferrari i Italia holdt et foredrag på NTNU mandag ettermiddag.   Foto: REVOLVE NTNU

Det var fullt hus da Revolve NTNU kunne tilby et foredrag med en sjef i Ferraris racingteam.  
        
            (Foto: revolve ntnu)

Det var fullt hus da Revolve NTNU kunne tilby et foredrag med en sjef i Ferraris racingteam.   Foto: revolve ntnu

På forsiden nå