Er dette fremtiden for sykkel-Trondheim?

Moderne sykkelsenter kan være løsningen på sykkeltyveri.

Saken oppdateres.

Trondheim har store ambisjoner når det gjelder bærekraftig transport og sykkelveier, og ved arkitekturlinja ved NTNU har man tatt dette på alvor.

Bachelorstudentene har et fag som heter «Prosjektering av større bygg», og årets prosjekt har handlet om å lage et sykkelsenter, enten ved Lerkendal eller på torget.

Positiv bomring for syklister

- Klima og topografi i Trondheim gir oss en del utfordringer med tanke på økt sykkelbruk, men det er et stort potensial. Vi ser internasjonalt at flere byer etablerer sykkelsenter, selv om det er relativt ukjent her i Norge, sier førsteamanuensis Steffen Wellinger ved Fakultet for arkitektur og billedkunst ved NTNU.

LES MER: I disse gatene stjeles syklene

LES MER: Ingrid (6) fikk bare ha sykkelen i åtte timer

LES MER: Her stjeles en sykkel til 20 000

- Trondheim har en god del å gå på, og det er mulig å gjøre sykling attraktivt og morsomt. Studentene våre har foreslått positiv bomring, hvor man får penger for hver gang man passerer med sykkel i stedet for bil. Dessuten er det mulig å gjøre det mer tyverisikkert med skikkelig sykkelparkering, fortsetter Wellinger.

Tyverisikker sykkelparkering

Arkitekturlinja arbeider med prosjektbasert undervisning, og studentene ble delt inn i 24 grupper som alle skulle levere sitt forslag til sykkelsenter.

- Vi ønsker å invitere til diskusjon, og se på hvordan man kan øke sykkelbruken med andre virkemidler enn sykkelveier. Det er en internasjonal trend, både i Europa og Nord-Amerika, at folk ønsker å parkere sykkelen trygt og på et sted hvor de kan bytte fra bil til sykkel, sier Wellinger, og nevner blant annet New York og Philadelphia i USA, Nederland og Tyskland som foregangsland.

LES MER: Her stjeler de en svindyr sykkel

LES MER: Ribber sykkelen for deler

LES MER: Ut og stjele sykler i september

Sykkelsenteret til studentene måtte i tillegg til sykkel- og bilparkering, inneholde sykkelbane med trafikkopplæring, kafé, ladeplasser for el-sykler, garderobeanlegg, sykkelverksted og kontorlokaler til frivillige organisasjoner som for eksempel Syklistenes landsforbund og Trygg trafikk.

- Dette er jo ikke konkrete planer, men det er veldig motiverende for studentene å forholde seg til noe som kan bli mer enn bare en tanke. Det har kommet mange spennende innspill, sier Wellinger.

 
 
 
 
På forsiden nå