46 studenter skal bruke rundt 50 000 arbeidstimer de neste månedene for å lage Norges første elektriske racerbil. Råskinnet skal etter planen gjøre 0 til 100 kilometer i timen på under tre sekunder.
- Det er raskere enn en splitter ny Ferrari. Vi utvikler blant annet et bærende karosseri i karbonfiber, som er en teknologi som hovedsakelig brukes i Formel 1. Vi har også utviklet giroverføring, elektronikk og batteripakke med det ypperste innen celleteknologi, sier pr-ansvarlig Magnus Buseth i Revolve NTNU.
Får kjøre på Silverstone
Revolve NTNU er en frivillig studentorganisasjon startet og driftet av studenter ved NTNU som ønsker mer praksis i studiet. Hvert år er det et nytt team som får prøve seg som racerbilprodusenter.
Racerbilen skal delta i en av verdens største studentkonkurranser, nemlig Formula student. Hvert år avholdes konkurransen flere steder i verden, deriblant ved Silverstone i England og Hockenheimring i Tyskland.
- Ved å gå fra null til ferdig bil på åtte måneder lærer våre medlemmer å omsette teori til praksis, prosjektplanlegging, tverrfaglig teamarbeid og ellers alt som kreves for å være i stand til å løse utfordringene de vil møte når de begynner å jobbe, mener prosjektleder Carl Axel Folkestad i Revolve NTNU.
Håper på pallen
Teamet for 2014 har høye ambisjoner for årets bil, og de valgte å gå for en elektrisk variant. Elektriske motorer gir muligheter for større akselerasjon, som er en stor fordel i konkurransen.
- Med en mye lettere og kraftigere bil mener vi podiet er innen rekkevidde, og vi har en målsetting om topp tre-plassering i Formula Student, sier Buseth.
Fjorårets bil, KA Aquilo R, endte på 16. plass i konkurransen på Silverstone i sommer. NTNU ble beste nordiske lag, og stakk av med prisen «National Instruments Measurement & Control Award» for det adaptive hjulopphenget og den avanserte elektronikken på bilen.
Har hovedsponsor på plass
I Formula Student møtes lag fra over 130 universitet, og lagene konkurrerer i ulike øvelser for å måle bilens prestasjoner på bane. I tillegg kreves omfattende presentasjoner om bilens tekniske løsninger, kostnadseffektivitet og potensial for kommersialisering.
Å utvikle og teste et så komplekst produkt er ressurskrevende og stiller store krav til både arbeidsmengde og finansiering. Prosjektet har nylig signert Kongsberg Gruppen som ny hovedsponsor.
- Sponsorarbeid og gode relasjoner til våre partnere er essensielt for å gjennomføre prosjektet. I tillegg til vår dedikerte markedsgruppe er det alle medlemmenes ansvar å jobbe for å få til gode avtaler, forteller markedsleder Elise Fjørtoft Almås i Revolve NTNU.