Ideen bak den spesielle hengekøya «Draumr» startet i Karibien da Jonas Haug var på seiltur sommeren 2012. Han synes det ble trangt i kabinen, og ville sove i en hengekøye på dekk. Men bananformen var ikke behagelig mange netter på rad.

Sydde 40 køyer

Høsten 2012 startet Haug på NTNUs entreprenørskole hvor han møtte Steinar Bukve Witsø og Elin Kathrine Saunes. Her ble ideen om en flat hengekøye luftet, og i månedsskiftet januar/februar 2013 startet de produktutviklingen.

- Ett år senere var vi klar for å produsere hengekøyen. Da dro vi til Kina hvor hengekøyen blir produsert. Da hadde Jonas sydd over 40 prototyper, sier Saunes.

1. april fikk de forhåndssolgt den aller første hengekøya. Produktet består av en flat hengekøye som man kan legge en oppblåsbar madrass i. Man kan ligge på siden, på ryggen og på magen. Ved å stramme noen tråder kan hengekøya bli en stol. Det er trolig første hengekøye som kan bli forvandlet til en stol.

- Den veier 1,9 kilo og da har den også myggnetting og gapahuk. Vi har sovet i den på vinteren, og med en oppblåsbar madrass vil det isolere godt. Den er tilpasset nordiske forhold, forklarer Saunes, som har overnattet mange vinternetter i Bymarka i hengekøya. Hun understreker at man fortsatt må ha sovepose og ullundertøy.

Fikk navn av sosiale medier

Haug er hjernen bak konseptet, og det er han som har tenkt ut tilbehøret som flaskeholder og mobillomme. Navnet «Draumr» skal gi en norrøn klang, og neste produkt fra studentene skal ha et navn i samme stil. Studentene har også opprettet et selskap som heter Amok Equipment AS.

- Vi ønsket å ha et annerledes navn enn en del andre friluftslivsaktører. Til slutt ba vi publikum om å stemme frem et navn på sosiale medier, sier Saunes.

Studentene har hatt en bratt læringskurve fra tegnebordet til ferdig produkt, og det hele har gått i et raskt tempo. Saunes forteller om mange tester og tilbakemeldingsrunder.

- Det er ikke til å legge skjul på at det har vært mange timer på kontoret. Vi har fått midler fra Innovasjon Norge to ganger, og vi har også gått inn med kapital selv, forteller Saunes.

- Enkelt å bruke

Å lansere en hengekøye på et marked som er ganske kresent krever at det hele er enkelt og lett å bruke. Saunes forteller at den er enkel å henge opp, og at de har testet på folk som har null erfaring med friluftsliv.

- Det er fargekoder og noe stramming som må til. Det skal være intuitivt, sier hun.

Studentene ønsker ikke å gå ut med salgstall ennå, men forteller at hengekøya har skapt begeistring utenfor Norges grenser. Henvendelser har kommet fra USA, Tyskland og Canada.

- Foreløpig er det ingen som har fått hengekøya ennå. Vi sender ut i juni eller juli. Det er veldig gøy å bli oppdaget utenfor Norge også, sier Saunes.

Til sommeren er de tre studentene ferdig med entreprenørskolen, og målet er å kunne utvikle Amok Equipment AS.

- Vi håper å kunne bygge et villmarkslivsmerke som blir lagt merke til. Neste skritt er å jobbe med salg og markedsføring av «Draumr». Til høsten skal vi jobbe med å utvikle flere nye produkter. Vi har noen ideer som vi håper det blir noe av, sier Saunes.

- Effektive studenter

Professor i entreprenørskap ved NTNU og fagansvarlig ved NTNUs entreprenørskole, Roger Sørheim, har fulgt de tre studentene med stor interesse i løpet av studietiden.

- De er veldig dedikerte og har jobbet hardt og effektivt. De har vært flinke til å bruke både finansielle ressurser og nettverk for å få god fart i prosjektet sitt, forteller Sørheim.

Til tross for at det har vært en skepsis hos andre, har studentene klart å holde troen på prosjektet oppe, mener Sørheim.

- De har klart å få et produkt ut i markedet, og signalene så langt er oppløftende, sier han.

- Må ha lidenskap

Han forteller at det er svært forskjellige utviklingsløp blant studentene på entreprenørskolen, og at det i noen tilfeller kan gå mange år før man ser et endelig resultat.

- Det viktigste er at folk har en lidenskap for ideen, og en tro på det de holder på med. Det må en enorm vilje til for å lykkes, sier han.

Sørheim tror Amok Equipment AS har en spennende tid foran seg, og han mener friluftsliv er en bransje i sterk vekst.

- Jeg tror de treffer en trend som er interessant sett med kommersielle øyne. Dersom dette ikke skulle gå bra, har de uansett mye erfaring å ta med seg. De har klart å holde motivasjonen oppe. Det er ikke noe som kommer på ei fjøl, og det har disse tre skjønt, sier han.

Jonas Haug, Steinar Bukve Witsø og Elin Kathrine Saunes er jublende glad for å ha fått hengekøya ut i markedet. Foto: privat
Jonas Haug ønsket en hengekøye som kunne være flat. Han designet lik så godt sin egen. Foto: PRIVAT
Hengekøya har også en gapahuk-mulighet for å sikre at man holder seg tørr gjennom natta. Foto: amok equipment