TEMA

torsdag 02.04 2020
Elgeseter gate 30B er nå foreslått bevart, mens de to andre gårdene nærmere Midtbyen fortsatt er foreslått revet. 
        
            (Foto: Vegard Eggen)

Skal vi rive denne skiten? Er vi virkelig så gammeldagse?

Gamle hus som står i veien, er det jo bare å kvitte seg med. Men la vi ikke den holdningen bak oss på 70-tallet?

mandag 30.03 2020
Fire fine leiligheter i Sigurd Slembes vei på Berg i Trondheim. Det var for svært, for bratt, for brutalt, skriver naboer i dette innlegget. 
        
            (Foto: Privat)

Debatt:

For svært, for bratt, for brutalt. Fortetting uten kvalitet, syntes vi

fredag 27.03 2020
Spørsmålet om riving eller bevaring av tre gamle jugendgårder skal snart avgjøres. Trond Åm (V) utenfor Elgeseter 4-6. 
        
            (Foto: Mariann Dybdahl)

Debatt:

Kommunalt sløseri i Elgeseter gate

torsdag 26.03 2020
Innleggsforfatteren er uenig med studentene som i forrige uke demonstrerte mot riving av bygninger i Elgeseter gate.  
        
            (Foto: Richard Sagen)

Debatt:

Det er faglig trist at arkitektstudenter tror det er miljøvennlig å rehabilitere byggene

Det nye hotellet er planlagt bygget på tomta som i dag blant annet huser bobilparkering. Beboere i Østbyen vil noe annet. 
        
            (Foto: Espen Rasmussen)

Debatt:

3000 Østbyen-beboere har signert: Vil ikke ha byens største konferansehotell som nabo

mandag 16.03 2020
Spørsmålet er riving eller bevaring av tre gamle jugendgårder i Elgeseter 4-6 og 30. 
        
            (Foto: Mariann Dybdahl)

Riv de tre husene i Elgeseter gate!

Det er viktig å bevare en ubrutt siktlinje mellom Ringve og Lade kirke, og dette forutsetter begrenset byggehøyde på mellomliggende bebyggelse, mener innleggsforfatterne. 
        
            (Foto: Roar Blåsmo-Falnes)

Debatt

Klar tale fra Ringve: Bevar lystgårdslandskapet på Lade

lørdag 07.03 2020
 

Debatt:

Det farlige Sjetnmark-krysset – nå må politikerne høre!

torsdag 05.03 2020
Næringsforeningen i Trondheimsregionen inviterte til innspillsmøte i Olavshallens Lille sal 3. mars 2020. Tilstede var blant annet Wibeke Krohn som driver butikken Alvar og Maijo i Olav Tryggvasons gate, like i nærheten av kultur- og forretningsbygget.  
        
            (Foto: Bård Sande)

Håper på nye takter i Olavshallen:

- Trist med nedleggelser og utflyttinger. Nå har Wibeke fått nytt håp

Wibeke Krohn hadde store forhåpninger til Olavshallen da hun åpnet butikk like i nærheten i 2013. Det ble i stedet mange år med skuffelser. Nå håper hun Olavshallen endelig kan få skikkelig et løft.

onsdag 04.03 2020
Trondheim kommune har nå bedt PricewaterhouseCoopers (PwC) finne ut hva det koster å bygge nytt kultur- og konserthus i Trondheim, og hva det koster å bygge om Olavshallen. 
        
            (Foto: Jarand Boge)

Hvor skal vi bruke en kulturmilliard?

Er det lurt å gjøre som Ole Brumm og ønske seg begge deler? Eller er det smartere å satse alt på én hest?

mandag 02.03 2020
TRONDHEIM De nye sykkelfeltene i Midtbyen, her i Kjøpmannsgt. 
        
            (Foto: Glen Musk)

Hvis bilistene hadde opplevd noe slikt, ville det blitt ramaskrik

Hvis bilistene hadde opplevd det samme som syklistene gjør i Trondheim, hadde det blitt ramaskrik.

torsdag 27.02 2020
Ringve Museum, intervju Peter Andreas Kjeldsberg FOTO: RUNE PETTER NESS 
        
            (Foto: Rune Petter Ness)

Debatt:

Dette vil være en kraftig og negativ inntrenging i et viktig kulturlandskap.

tirsdag 25.02 2020
Rolf Grankvist var en av skaperne av filmen «Trondheim i går, i dag, i morgen?» som hadde urpremiere på Verdensteatret i Trondheim 23. januar 1978. Fylkeskonservator Jonas Gill Haanshuus hadde ideen til filmen, mens Reidar Ryen sto for fotografering og regi. Kommenateren på filmen var skrevet og lest inn av Rolf Grankvist, som var formann i Trondhjems Historiske Forening.   
        
            (Foto: Bård Sande)

Rolf lagde film om Trondheim - etter premieren nektet politikerne å snakke med ham

Rolf Grankvist (85) gikk til angrep mot «kulturell vandalisme» i Trondheim. Etter filmpremieren nektet bystyrepolitikerne å hilse på ham.

mandag 24.02 2020
Illustrasjonsbilder til saken om nye boliger på gartneritomta på Lade. 
        
            (Foto: Illustrasjon: Tag Arkitekter)

Fortettingen kan føles som overgrep

Trondheim må fortettes, men politikerne kan ikke si ja til massiv blokkbebyggelse mellom Lade gård og Ringve museum.

Debattanten er Berit Høyem, en av eierne av Rognli (i rød ring). Hun reagerer på planene for utbygging på den såkalte gartneritomta, til venstre i bildet. Politikerne tar stilling til saken 25. februar. 
        
            (Foto: Espen Bakken)

Debatt:

Naboer kritiske: Forslaget fra utbygger innebærer en massiv, nærgående og høy bebyggelse

fredag 21.02 2020
 

Debatt:

Svar på åpnet brev til Reitan: Vi går nå en spennende tid i møte på Risvollan

mandag 17.02 2020
Trondheim,Rosenborg: Utbygger vi rive fire biolighus og bygge 43 nye leiligheter. Utbygger vi rive fire biolighus og bygge 43 nye leiligheter. 
        
            (Foto: Mariann Dybdahl)

Vil rive fire bolighus og bygge 43 nye leiligheter

Er det greit å rive fire bolighus med 14 boenheter for å bygge opp igjen med 43 leiligheter? Det skal politikerne i Trondheim ta stilling til i et fortettingsprosjekt på Rosenborg.

søndag 09.02 2020
IK Lykke eiendom bygger boliger og nye butikker. Bunnpris Havstad. Fra venstre: Tor Arne Moe, daglig leder i IK Lykke eiendom. Erik Fremstad, utviklingsdirektør i IK Lykke eiendom. Christian Lykke, medeier i IK Lykke og styreleder i IK Lykke drift (Bunnpris) 
        
            (Foto: Roar Blåsmo-Falnes)

Bunnpris-eieren har utbyggingsplaner over hele Trondheim

Vil bygge boliger og utvikle opptil ti eiendommer i Trondheim og omegn de kommende årene. Investeringene kan komme opp i 1-2 milliarder kroner.

lørdag 08.02 2020
 

Forvandling av en gammel krigsbygning kan bli starten på en helt ny bydel i Trondheim

Gigantmuseum for kunst og design, konserthus og maritimt forskningssenter er blant forslagene fra 20 NTNU-studenter om hvordan den gamle bygningen Dora II og hele Nyhavna kan få et nytt liv.

tirsdag 04.02 2020
 

Åtte spisesteder, bar, scene og en klatrehall skal få folk til å elske Sluppen

Et 3200 kvadratmeter stort lager på Sluppen i Trondheim vil om et par måneder være fylt med spisesteder og kulturuttrykk fra hele verden. Og en klatrehall.

 

Her kan Trondheim få en flott, ny bydel. Men de krangler om hvordan det skal skje

Hvordan skal Trondheim vokse sørover? Svaret er nokså enkelt. Spørsmålet er om politikerne legger til rette for det.

mandag 03.02 2020
Vår ambisjon er å følge Christian Kvarts idealer og lage en bydel med bystruktur og intime parker, som Stiftsgårdsparken, skriver Ole Petter Bjørseth. 
        
            (Foto: Rune Petter Ness)

Debatt:

Sluppen har alle forutsetninger for å bli en nullutslippsbydel

fredag 31.01 2020
 

Debatt:

Hva skjer med bebyggelsen rundt dette monsteret?

Hvem skal denne bydelen vekkes til live for? Det er i alle fall ikke for oss som allerede bor i denne bydelen.

mandag 27.01 2020
«Vi er så vant til den at vi ikke skjønner hvilken avgrunn den hadde etterlatt seg om den var borte» skriver Stein Arne Sæther om Nidarosdomen. Kanskje det hjelper å se den fra en ny vinkel, som her fotografert med drone. 
        
            (Foto: Rune Petter Ness)

Tro det eller ei: Vi trenger mer selvtillit her i byen

Det er én ting jeg aldri har skjønt med trondhjemmerne. Hvorfor snakker de ikke mer entusiastisk om byen sin?

lørdag 25.01 2020
AS Risvollan senter oppgraderes/selges Byens styggeste høyblokk (tidl omtalt som Golanhøyden) skal pusses opp, i tillegg til at senterdelen ( fra sokkel tom 4. etg.) skal selges. Vi møter: Nytilsatt teknisk sjef: Laila Pedersen (oppussing, blokka) Stein Tollin: Megler DnB NOR næringseiendom Daglig leder, salgsprosjekt: Jan Bredeveien I tillegg tar vi med oss arkitekt Per Knudsen. Dette var hans første tegnejobb, som nyutdannet arkitekt i ark.firmaet Brantenberg og Hiorthøy. Original: AS Risvollan senter oppgraderes/selges Byens styggeste høyblokk (tidl omtalt som Golanhøyden) skal pusses opp, i tillegg til at senterdelen ( fra sokkel tom 4. etg.) skal selges. Vi møter: Nytilsatt teknisk sjef: Laila Pedersen (oppussing, blokka) Stein Tollin: Megler DnB NOR næringseiendom Daglig leder, salgsprosjekt: Jan Bredeveien I tillegg tar vi med oss arkitekt Per Knudsen. Dette var hans første tegnejobb, som nyutdannet arkitekt i ark.firmaet Brantenberg og Hiorthøy. 
        
            (Foto: Jens Søraa)

Debatt:

Hvor ble det av byens rike onkel som overtok dette for noen år siden?

tirsdag 14.01 2020
Trondheim 20. november 2019 Onsdag 20. november klokken 1505. Én privatbil på Bakke bru, som svingte ned Kjøpmannsgt. Rådmannen vil nok en gang ha privatbiler bort fra Olav Trygvasons gate. 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Nye endringer i gata: Nå blir det bråk

Det kan bli kaos i Fjordgata og på Nordre avlastningsvei. Er det likevel nødvendig å prøve og kanskje feile?

fredag 20.12 2019
 

Debatt:

Sameie på Nardo: Beboernes interesser fremstår mindre viktig enn de private utbyggernes ønsker

tirsdag 10.12 2019
Hangaren på Lade. 
        
            (Foto: Michael Schult Ulriksen)

Hangaren: Politikerne ligger i gjørma og famler

Politikerne skryter gjerne av at det er de som styrer byutviklingen. Men Hangaren-saken tyder på at utbyggerne har makta.

Hangaren på Lade. 
        
            (Foto: Michael Schult Ulriksen)

Kritikk av kommuneadministrasjonen i bygningsrådet:

- Ser at noen får lov til å ta snarveier

Etter en lang debatt sa flertallet av politikerne i bygningsrådet tirsdag ja til å gi det nye kjøpesenteret Hangaren på Lade en midlertidig dispensasjon fra reguleringsplanen i tre år.

Trondheim 19. november 2019 Gjermund Gorset, leder AUF i Trondheim, går imot boligutbygging på Charlottenlund. 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

AUF svarer eiendomsutvikler: Skal vi ikke endre politikk av hensyn til utbyggernes kalkyler?

mandag 09.12 2019
 

Debatt:

Advokat hiver seg inn i Hangar-debatten: Blir økonomi utslagsgivende, er det ikke likhet for loven i Trondheim

Brøset - flyfoHvis kommunen gjennom plan- og bygningsloven kan sette høye miljøkrav, så kan Brøset reddes som miljøbydel. 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Brøset må bli byens nye utstillingsvindu

Et nytt boligområde kan snart vokse frem på Brøset i Trondheim. Nå har Trondheim sjansen til å vise Norge og verden hvordan fremtidens boligområder kan bli.

fredag 06.12 2019
Levanger SEntrum 
        
            (Foto: LEIF ARNE HOLME)

Debatt:

Hvorfor får vi ikke et trivelig bysentrum når alle vil ha det?

Hver enkelt innbygger i Brøset skulle forårsake maksimum tre tonn CO 2 -utslipp per år. Det vanlige er 8 til 11 tonn. I dag fremstår ikke alle målene som like hårete, skriver kronikkforfatterne.  
        
            (Foto: Fra områdeplanen for Brøset/Visualis)

Kronikk:

I 2013 fremsto målene for bydelen som radikale. Nå må vi gå enda lenger

Trondheim må gripe muligheten til å realisere Brøset som en energipositiv og bærekraftig bydel som kan danne skole for bærekraftig områdeplanlegging i Norge.

torsdag 05.12 2019
Overvik og Rotvoll: trafikksituasjonen i trondheim øst bremser utbyggingene - Beslutningen er dramatisk for oss fordi det er kostbart å planlegge, sier Aase Sætran i Rotvoll Eiendom. 
        
            (Foto: jens petter søraa)

Debatt:

Aase Sætran i Rotvoll Eiendom svarer etter kritikk: Vi undrer oss over iveren etter å stoppe planarbeidet

 

Debatt:

Eiendomsutvikler: Det er totalt uforutsigbart i Trondheim nå. Skjønner folk hva det vil føre til?

Styr gjerne byutviklingen på en mer gjennomtenkt og overordnet måte, men la utbyggerne slippe å spille Lotto.

onsdag 04.12 2019
Julemarkedet rigges opp på det nye Torget etter en lang byggeprosess. 
        
            (Foto: Michael Schult Ulriksen)

Nå må vi slutte å klage og heller nyte at Trondheim har et fantastisk sentrum

Nå må vi slutte å klage og heller nyte at Trondheim har et fantastisk sentrum. De neste dagene må vi dra til byen.

tirsdag 03.12 2019
Bomring Byåsen Bompenger Trafikk 
        
            (Foto: Vegard Eggen)

Ja til 30 millioner i redusert bompengetakst i Trondheim. Derfor vil det neppe merkes i lommeboka di

Politikerne sier ja til regjeringens bompengeforlik, men vil sørge for at bompengereduksjonen blir minimal. Frp's Sivert Bjørnstad mener flertallet gjør det de kan for å forpurre avtalen.

 

Debatt:

Dessverre, vi ble ikke så mye smartere av fem innlegg om Siemens-blokka

Arkitekter bruker en slags estetisk intuisjon, i likhet med mange andre «kunstnere». Men der musikk, litteratur og film kan velges bort, angår arkitekturen oss alle.

mandag 02.12 2019
Stjørdal: Ny leder i AUF Trøndelag Håkon Einarsve 
        
            (Foto: Kim Nygård)

Debatt:

Å se hva Ap i årevis har gjort sammen med Høyre og Frp, gjør oss bekymra

Valg 2019. Rådhuset: Rita Ottervik (Ap), ordfører i Trondheim. 
        
            (Foto: Christine Schefte)

Valgresultatet svekket Ritas makt. Nå utfordrer AUF henne, igjen

Nå skal Rotvoll-utbyggingen opp i representantskapet

tirsdag 26.11 2019
Siemensbygget er tømt. Skal det rives eller bevares? 
        
            (Foto: Håvard Jensen)

Debatt:

Bygget er tross alt kun fra 1960-årene. Det er helt utrolig hvordan det da kan ha kulturhistorisk verdi

mandag 25.11 2019
Siden 1964: Juletreet på Siemens-bygget har lyst i adventstiden i alle år. Det er likevel ikke hovedårsaken til at bygningen må bevares, mener Adresseavisens anmelder. 
        
            (Foto: Glen Musk)

Derfor er det tragisk for byen om de river Siemens-bygget

En kontorblokk fra 60-tallet kan da ikke være noe å ta vare på? Jo, selvfølgelig. Trondheim skal være en levende by.

Siden 1964: Juletreet på Siemens-bygget har lyst i adventstiden i alle år. Det er likevel ikke hovedårsaken til at bygningen må bevares, mener Adresseavisens anmelder. 
        
            (Foto: Glen Musk)

Siemens-bygget står i veien for fremtiden. Derfor bør det rives.

Riv bygget, det blir jul likevel. En juledekorasjon på fasaden kan ikke stoppe byutvikling og Siemens’ behov for fornyelse.

 

Debatt:

Arkitektene bak planene på Øvre Rotvoll svarer: Adresseavisen har misforstått. Et vedtak betyr ikke at man binder seg til å bygge

fredag 22.11 2019
Øvre Rotvoll: Denne utbyggingen vil også påvirke den trafikale situasjonen sterkt. Området ligger fire km øst for Trondheim sentrum og tomten er om lag 400 mål. 
        
            (Foto: ROTVOLL EIENDOM)

Adresseavisen mener

Før politikerne bestemmer seg for å bygge ned 50 fotballbaner med jordbruksareal, må de vite om det er nødvendig

Trondheim må være svært forsiktig med å bygge ned enda mer dyrka mark. Byen må dessuten vokse innenfra og utover. Derfor må trondheimspolitikerne vente med å godkjenne den planlagte utbyggingen på Øvre Rotvoll.

fredag 15.11 2019
Rita Ottervik på valgdagen 
        
            (Foto: Espen Bakken)

Gjestekommentar:

De rødgrønnes avtaler om byutvikling er ikke verdt papiret de er skrevet på

Den nye kursen for byutviklingen i Trondheim er satt på vent. Kommunereformen har gitt det gamle bystyret fritt handlingsrom til å herje med bybildet ut året.

mandag 11.11 2019
 

Adresseavisen mener

Tragikomedien på Lade må ikke gjenta seg

Det nye kjøpesenteret Hangaren på Lade har vært i full drift i mange uker. Nå mener Fylkesmannen likevel at de må stenge, og historien nærmer seg en farse. Samtidig er det svært uheldig at senteret i det hele tatt fikk åpne, så vi vet ikke om vi skal le eller gråte.

søndag 10.11 2019
Julehandel på City Syd søndag 14. desember 2003 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Parkering: Jeg tok feil i fjor. Nå vet jeg bedre

Vi bare må ha det. Bare må. Ellers blir det butikkdød og tomme lokaler over hele byen. Gratis parkering i julestria er det eneste som kan redde oss.

lørdag 09.11 2019
 
        
            (Foto: stein arne sæther)

Gjestekommentar:

Hvem var Borghild Olsen?

Støpt i jern, hogd i stein og malt på veggen. Rundt om i byen holder fortidens virksomheter stand, lenge etter at de forsvant. Bli med på jakt etter skriften på veggen.

onsdag 06.11 2019
- Det er et tegn på at man nå vil føre en tydligere rødgrønn politikk, og det er et unisont krav fra fagbevegelsen, sier LOs John-Peder Denstad om snakk om mulig Oslo-modell i Trondheim. 
        
            (Foto: Håvard Jensen)

Debatt:

LO og NHO med felles front: Ikke sett osteklokke over Siemens-bygget

tirsdag 05.11 2019
Munkholmbåten skal ut på anbud. Samtidig ønsker politikerne i Trondheim en plan for mer rutegående trafikk på sjøen og i Nidelva. Det er byutvikling det kan svinge av, skriver kommentator Harry Tiller.  
        
            (Foto: Frank Lervik)

Send metrobussen til sjøs

Turistcruise på Nidelva, taxibåt til Marinen og en rutebåt fra øst til vest i byen. Nå snakker vi byutvikling.

tirsdag 29.10 2019
Vi satte 2018 som frist for å klare Miljøpakkens mål. Nå foreligger fasit. Vi greide de to hovedkravene. De tørre tallene viser forskjellen på en by preget av trafikkaos og en by som fungerer godt, skriver kronikkforfatteren. 
        
            (Foto: Rune Petter Ness)

Vi er ikke sidrumpa, sier handelsstanden. Jeg er redd noen av dem er det

De som driver butikk i Midtbyen, er ikke sidrumpa, sier handelsstanden. Jeg er redd for at noen av dem er det.

tirsdag 22.10 2019
I retur: Bygningsrådet ønsker å ivareta utsynet til Saxenborg gård. Politikerne vil at rådmannen også tar med Statoiltomta i reguleringsplanen. 
        
            (Foto: Terje Svaan)

Debatt:

Det er lystgårdeierne selv som har ødelagt det gamle, åpne landskapet

mandag 21.10 2019
TRONDHEIM: To av tre bilister i Trondheim villige til å endre transporttype. Intervju med ex-bilist Elisabeth Kristoffersen som nå for det meste bruker elsykkel. Foto: RICHARD SAGEN, Adresseavisen 
        
            (Foto: Richard Sagen)

Elisabeth (44) valgte bort bilen og kjøpte sykkel

Undersøkelse: Ikke utenkelig med bilfritt sentrum i Trondheim

75 prosent av de som besøker Midtbyen på fritiden, bruker kollektivtransport, sykkel eller gange som reisemåte. Nye tall viser at det kan bli enda flere.

torsdag 17.10 2019
I retur: Bygningsrådet ønsker å ivareta utsynet til Saxenborg gård. Politikerne vil at rådmannen også tar med Statoiltomta i reguleringsplanen. 
        
            (Foto: Terje Svaan)

Godtar blokker foran lystgård

Et stort flertall i bystyret har vedtatt at det blir bygd boligblokker foran Saxenborg gård.

tirsdag 15.10 2019
 

Debatt:

Sak i bystyret torsdag: Fortetting kan oppnås uten å ødelegge Saxenborg - utsett saken

 

Debatt:

En slik utbygging vil ødelegge både det historiske området, atmosfæren og miljøet

Skal det virkelig være slik at kommunens treghet gjør at det som burde være hensynssone kulturmiljø blir overkjørt av kjappe utbyggere med kapital som mål?

søndag 13.10 2019
 

Debatt:

Du kan ha bodd i Trondhjem i hele ditt liv, uten å vite hvor Makeløsgrenda er

fredag 11.10 2019
 

Debatt:

Sluppen blir en god bydel

torsdag 03.10 2019
 

Gjestekommentar:

Innenfor disse områdene legges det nå betydelige føringer for all ny aktivitet

Den rødgrønne samarbeidsplattformen inneholder en av de mest radikale kulturminneambisjonene vedtatt for en norsk by i etterkrigstiden.

tirsdag 01.10 2019
 

Debatt:

1300 elever skal gå her, vil vi helst ikke at de ender opp midt i en trafikkmaskin

mandag 30.09 2019
Trondheim / Malvik 9. oktober 2017 Flyfoto av Sluppen Sluppenveien Sluppenvegen Tempevegen Sluppen bru Byåsentunnelen Byåstunnelen Osloveien Oslovegen Foto: Morten Antonsen Farger, lys og skarphet er korrigert på dette bildet. Om ønskelig finnes andre flyfoto i samme serie/område/sted på serveren Prod_SVM01 TV TV_felles FLYFOTO oktober 2017 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Er det mulig å skape liv i et traurig strøk som dette?

Byen vokser, og nå skal den vokse sørover. Men kommunen begynner i feil ende når de planlegger.

fredag 27.09 2019
Trondheim 24. juli 2015
Flyfoto
Nyhavna, Dora, Skippergata, Losgata, Maskinistgata, E.C. Dahls bryggeri, Lademoen, Svartlamon. Strandveikaia. Strandveien.
Foto: Morten Antonsen 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Debatt:

MDG om utviklingen av Nyhavna: Vil videreføre Svartlamon-modellen

onsdag 25.09 2019
Ole Petter Bjørseth og arkitekt Knut Selberg vil at storhallen skal bygges på sluppen. FOTO: RUNE PETTER NESS 
        
            (Foto: Rune Petter Ness)

Debatt:

Sterkt kritisk til ny plan: Trondheim planlegger en gammeldags, bilbasert drabantby

Du tror det ikke før du får se det. Men administrasjonen i Trondheim kommune har planlagt en gammeldags, bilbasert drabantby på Sluppen.