TEMA

torsdag 13.12 2018
PRIORITERES: Nye Veier AS regner med å begynne å bygge ny E6 mellom Ulsberg og Vindåsliene i 2020.  
        
            (Foto: Nye Veier AS)

Denne trønderske E6-strekningen blir bygget tidligere enn planlagt

Nye Veier regner at ny E6 forbi Berkåk kan åpnes for trafikk innen utgangen av 2022. Nyveien forbi Støren, Lundamo og Ler må du trolig vente på til 2026 og 2027.

torsdag 13.09 2018
 

Tre av disse stortingstrønderne vil ha firefelts motorvei helt til Oslo

Både Ap, Høyre og Frp ønsker seg firefelts motorvei hele veien mellom Trondheim og Oslo, men er uenig om hvor veien bør gå. SV vil ikke ha motorvei, verken i Østerdalen eller Gudbrandsdalen.

fredag 11.05 2018
 

Så mange bygninger ryker når Trøndelag skal få ny motorvei

Tom må flytte fra barndomshjemmet på Hell.

mandag 23.04 2018
Full fart: Arnt Egil Aune, daglig leder i Aune Transport, gleder seg over at bygging av ny E6 gjennom Soknedal vil gi bedriften arbeid og virksomhet i mange år fremover. 
        
            (Foto: Klara Johnsgård)

- De veldig gode tidene vi er inne i nå, vil vare i minst ti år til

Næringslivet i Trøndelag og Møre og Romsdal har bedre tider enn på lenge. Det skyldes blant annet full fart i veibygging, som i Soknedal, der det bygges ny E6.

onsdag 04.04 2018
 

Se video: Slik kan ny E6 i Melhus bli

Klikk for å se animasjonsvideo av E6-planene mellom Kvål og Melhus sentrum.

fredag 02.02 2018
FLASKEHALSER:  Soknedal og Sluppen kan bli flaskehalser når de planlagte E6-prosjektene i Trøndelag er gjennomførte. 
        
            (Foto: Fra animasjon fra Statens vegvesen (Soknedalstunnelen) og Morten Antonsen (flyfoto av Sluppenkrysset))

Dette blir de nye E6-flaskehalsene

Det planlegges mye fire felts motorvei i Trøndelag de kommende årene. Sluppen og Soknedal kan bli blant flaskehalsene som blir stående uten fire felt.

tirsdag 16.01 2018
 

Nå starter tunnelsprenginga i Soknedal

Denne uka skytes første salve for den fremtidige E6-tunnelen rett nord for Soknedal sentrum.

torsdag 16.11 2017
 

E6 sør for Trondheim skal bli ny. Nå kan lokalpolitisk krangel utsette veien til 2035

Et veikryss på Ler kan forsinke hele E6-utbygginga sør for Trondheim, ifølge Nye Veier. Tirsdag skal lokalpolitikerne i Melhus ta stilling til om de vil kreve krysset.

fredag 06.10 2017
 

Ny E6 sør for Melhus kan bli ferdig før tiden

Firefelts motorvei mellom Melhus sentrum og Kvål kan være en realitet allerede i 2020, ifølge Nye Veier-sjef Johan Arnt Vatnan.

mandag 28.08 2017
ØVERST PÅ LISTA: Fylkesvei 704 Sandmoen - Tulluan, riksvei 706 på Sluppen, E6 Ulsberg - Åsen og fylkesvei 17 Steinkjer - Namsos er blant veiene trøndersk næringsliv mener det haster mest å få utbedret. 
        
            (Foto: Google Maps)

Trøndersk næringsliv:

Her er veiene det er viktigst å utbedre

Næringslivet i Trøndelag har satt opp prioriteringslister over de veiene de mener det er viktigst å utbedre.

lørdag 22.07 2017
Klett-krysset: E6 mellom Trondheim og Jaktøya i Melhus er allerede påbegynt. Store områder brukt for jordbruk er midlertidig og permanent beslaglagt. 
        
            (Foto: Espen Bakken, Adresseavisen)

Disse trønderkommunene er norgesmestre i nedbygging av matjord

I 2016 omregulerte Melhus kommune mest matjord av alle kommuner i Norge.

mandag 10.07 2017
 
        
            (Foto: Skjermdump fra animasjon fra Statens vegvesen)

Adresseavisen mener:

Vi kan ikke vente i 18 år på ny E6

Det vil ha stor verdi for Trøndelag at E6 sør for Trondheim blir best mulig.

onsdag 05.07 2017
 

Lokal uenighet kan utsette E6 til 2035

Veiselskapet Nye Veier frykter at E6 sør for Trondheim blir utsatt til 2035 dersom ikke kostnadene med utbyggingsprosjektet kuttes kraftig.

fredag 30.06 2017
 

Vil la Nye Veier bygge ut avglemt veistubb i Melhus

Samferdselsdepartementet vil la Nye Veier få ansvaret for å bygge ut E6 til fire felt mellom Melhus sentrum og Skjerdingstad.

tirsdag 06.06 2017
 

I dag tar fylkestoppene stilling til bompenger på nye E6 gjennom Trøndelag

onsdag 10.05 2017
 

SVs Haltbrekken:

Derfor er 110-sone til Værnes en dårlig idé

SVs Lars Haltbrekken mener motorveien bør ha fartsgrense 90 kilometer i timen for miljøets skyld.

tirsdag 25.04 2017
 

Nye Veier vil ha høyere fart sør for Trondheim

Regjeringens vegselskap ønsker 110 km/t mellom Melhus og Ulsberg, og tar til orde for at det bygges firefelts veg på en større del av strekningen en det som var planlagt.

onsdag 22.03 2017
God plass: Melhus sentrum har godt med parkeringsplasser, som her foran Melhustorget. Nå vil kommunen gi sentrum et kraftig løft, og kanskje bilene får mindre boltreplass? 
        
            (Foto: Kjell A. Olsen)

Kan Melhus bli et hyggelig sted?

Trønderske tettsteder er sørgelige saker. Melhus vil gjøre noe med det, men vil få trøbbel med å rette opp gamle feilgrep.

søndag 19.02 2017
Tog eller trivsel. Aksjonsgruppene i Ranheim og Malvik har tilsynelatende fått innfridd kravet om at dobbeltsporet jernbane legges i tunnel og ikke i dagens trasé langs fjorden. 
        
            (Foto: jens petter søraa)

Tog på dobbeltspor og firefelts vei i nord og sør

Tog på dobbelspor og firefelts motorvei i nord og sør. Lar det seg gjøre?

onsdag 11.01 2017
Guro Angell Gimse (H) i samtale med sjef for Nye Veier i Trøndelag, Johan Arnt Vatnan, samt leder for planprosess i Nye Veier sentralt, Finn Aasmund Hobbesland. 
        
            (Foto: Berit Baumberger)

- E6 sør vil trolig bli prioritert høyere enn i dag

Det sier den splitter nye sjefen for Nye Veier i Trøndelag.

lørdag 17.12 2016
 

Bygger E6 fra Ranheim til Åsen først

Veiselskap prioriterer 55 km motorvei mot Nord-Trøndelag før ny E6 i Melhus.

torsdag 03.11 2016
Tung last: Med bare noen få meter mellom de to vogntogene dundrer de ut på den smale Stavåbrua på E6. Det bør være 50 meter mellom vogntogene, mener Statens vegvesen. - Dette er jo forhold som ikke hører hjemme på stamveien gjennom Norge, sier Trond Jære i byggvei.no. Han håper at Nye Veier endrer prioriteringen, og løfter fram strekningen Melhus - Ulsberg framfor E6 nord for Trondheim. 
        
            (Foto: Ludvig Killingberg)

Frykter denne brua på E6 kan velte

Tunge vogntog, høy hastighet og kraftig oppbremsing kan velte den 74 år gamle Stavåbrua på E6, frykter sivilingeniør i byggteknikk.

mandag 12.09 2016
Front mot front: Oppgradering av E6 gjennom de mest trafikkerte delene av Trøndelag vil redusere antallet alvorlige trafikkulykker. Før veien blir bygd, ligger det an til en møteulykke av politisk art mellom regjeringens selskap Nye Veier og rødgrønne politikere, inkludert trondheimspolitikerne på bildet opp til høyre, unntatt Høyres Yngve Brox (nummer to fra venstre). 

Rødgrønne politikere får vondt i viljen av E6

Det smerter for rødgrønne, trønderske politikere å gjøre som den blåblå regjeringen vil.

torsdag 08.09 2016
Høyre i Trondheim kritiserer rådmannen for å prioritere jernbane fremfor motorvei østover. Bildet er fra Væretunnelen. 
        
            (Foto: Glen Musk, Adresseavisen)

Det er tøft å si nei til 26 milliarder

Den som takker nei til 26,7 milliarder kroner er enten tjukk i huet, henger opp politiske snubletråder, eller har veldig stor selvtillit.

fredag 19.08 2016
Doble løp: Trondheim kommune ønsker å asfaltere bare det ene løpet i de nye tunnelene på E6 Øst, for på den måten å sikre penger til bygging av E6 sør for byen. 
        
            (Foto: Kjell A. Olsen, Adresseavisen)

- Frykter Ap vil torpedere ny E6

Stortingsrepresentant Frank Jenssen (H) frykter utbyggingen av E6 kan stoppe opp om Ap i Trondheim ikke helt og fullt støtter opp om utbyggingsplanene.