TEMA

søndag 28.03 2021
 

Stopp firefelts motorvei!

søndag 13.09 2020
E6 er planlagt utbygd mellom Ranheim og Åsen. Her fra Malvik. 
        
            (Foto: Marianne Tønset)

Og vi som trodde bilen var kommet for å bli. Men tydeligvis ikke i Trøndelag

fredag 11.09 2020
Det er ikke en utgiftspost; det er en investering som på sikt vil føre til økonomisk vekst, skriver Sondre Henriksen om jernbaneutbygging. 
        
            (Foto: Privat)

Det er ingen tvil om at dette er et fremtidsrettet tiltak

 

Debatt:

Vi må droppe motorvei og heller utvikle bane og buss

lørdag 05.09 2020
Ny E6: Fem entreprenører kjemper om en kontrakt på rundt fire milliarder, for byggingen av nye motorveien mellom Ranheim og Værnes. 
        
            (Foto: Nye Veier A/S)

Vi trenger ny E6, men må stille krav

torsdag 03.09 2020
Hedwig Thiery Aresvik, Natur og Ungdom 
        
            (Foto: privat)

Debatt:

I dag er det opp til Arbeiderpartiet i Trondheim å vise om de holder løftene sine

onsdag 02.09 2020
Statsminister Erna Solberg markerte anleggstart for ny firefelts E6 mellom Ranheim og Værnes tirsdag - to dager før Trondheim kommune sluttbehandler saken.   
        
            (Foto: Martin Andersen)

Debatt:

En E6-utsettelse vil neppe ha betydning for framdriften, for Erna har allerede tatt det første spadestikket (!)

tirsdag 01.09 2020
Ny E6: Fem entreprenører kjemper om en kontrakt på rundt fire milliarder, for byggingen av nye motorveien mellom Ranheim og Værnes. 
        
            (Foto: Nye Veier A/S)

Så dyrt blir det å spare noen minutter til Værnes

Vi trenger bedre veier. Men biltrafikken skal ikke øke. Det er én av grunnene til at vi kan nøye oss med å kjøre i 90.

Une Aina Bastholm, Ola Renolen 
        
            (Foto: Helene Mariussen)

Jeg tror ikke på den påståtte samfunnsøkonomiske nytten av ny E6

onsdag 26.08 2020
 

Debatt:

Varsler omkamp om behandling av E6 i Malvik

onsdag 24.06 2020
ivar vigdenes ordfører stjørdal kommunesammenslåing 
        
            (Foto: jens petter søraa)

Tre grunner til at E6-utsettelse får dramatiske konsekvenser

tirsdag 23.06 2020
E6 er planlagt utbygd mellom Ranheim og Åsen. Her fra Malvik. 
        
            (Foto: Marianne Tønset)

Debatt:

Jeg trodde det var en selvfølge at vi bygger ny E6 for å komme fortere frem

fredag 19.06 2020
I en tid der mange lokale virksomheter virkelig trenger oppdrag å se frem til for å holde aktiviteten oppe, trengs det forutsigbarhet mer enn noe annet, skriver Kristian Dahlberg Hauge.  
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Omkampens konsekvenser for byggenæringen

torsdag 18.06 2020
 

Debatt:

En slik nedlatende holdning i en så alvorlig sak, er ganske opprørende å lese

onsdag 17.06 2020
E6 Skatval ved Krøkesberget er del av Nye Veiers videre plan for ny E6 mellom Ranheim og Åsen. 
        
            (Foto: Christine Schefte)

Ny E6: Som taxisjåfør og fremtidig pendler ser jeg behovet og den sprengte kapasiteten

søndag 14.06 2020
Vegard Frøseth Fenes, leder Trøndelag Senterungdom 
        
            (Foto: Senterpartiet)

Debatt:

Statlig plan for ny E6 er en dårlig idé 

 

Vi trenger ny E6, men vi må ikke kjøre i 110

Full fart på E6 nord for Trondheim eller en mer klimavennlig utbygging? Toget er uansett viktigst.

Nye Veier ønsker å bygge ny E6 i Hommelvik uten bruk av tunnel. Ap og Sp vil ha tunnel. 
        
            (Foto: Foto: NYE VEIER AS/MULTICONSULT/ACCIONA CONSTRUCCIÓN)

Frykter at uenighet om E6 vil ramme andre veier

Stjørdalsordfører Ivar Vigdenes (Sp) er redd for konsekvensene hvis Trondheim og Malvik vender tommelen ned for å ruste opp E6 mellom Ranheim og Værnes.

onsdag 10.06 2020
Prosjektet fullføres dermed fortsatt i 2024/2025 forutsatt at reguleringsplanene blir godkjent medio-2020, skriver Nye Veier. 
        
            (Foto: Faksimile midtnorskdebatt.no)

Debatt:

Ny E6: Bygger senere, men kjappere

søndag 07.06 2020
Stavsjøfjelltunnelens nordlige tunnelåpninger, og de nye bruene som Nye Veier ønsker å bygge i Hommelvik. 
        
            (Foto: Illustrasjon: NYE VEIER AS/MULTICONSULT/ACCIONA CONSTRUCCIÓN)

Debatt:

Nye Veiers presentasjon er en studie i sirkelargumentasjon og manipulasjon

fredag 05.06 2020
Jeg hadde sett frem til å få veien ferdig - noe jeg tror mange av innbyggerne, spesielt langs fylkesveien (Malvikvegen) også gjør, skriver Eva Lundemo Fosmo. 
        
            (Foto: Google maps)

Debatt:

Trafikkmengden gjennom Malvik tilsier at kapasiteten på E6 må økes

tirsdag 02.06 2020
Er det ikke verdier det som skal fylles ut? Verdier som ikke har en pris i kroner og øre? spør Gunnar Uglem i MDG Stjørdal 
        
            (Foto: Illustrasjon: Nye Veier)

Debatt:

Hvilke kompenserende tiltak har Nye Veier AS planer om i Stjørdal?

søndag 31.05 2020
Johan Arnt Vatnan i Nye Veier orienterte onsdag pressen om veiselskapets planer for E6-utbygging i Trøndelag. 
        
            (Foto: Martin Andersen)

Debatt:

110 km/t gir vesentlig større samfunnsøkonomisk nytte

torsdag 28.05 2020
 

Nye Veier - billigere og raskere enn hva og hvem?

onsdag 27.05 2020
 

Debatt:

E6 Ranheim-Værnes: Allerede ett år forsinket?

tirsdag 26.05 2020
Johan Arnt Vatnan og Nye Veier svarer på enda et innlegg. 
        
            (Foto: Sebastian S. Bjerkvik)

Nye Veier-Vatnan: Flere feil om Nye Veier

mandag 25.05 2020
Strekningen Ranheim-Værnes skal bygges ut som firefelts motorvei. 
        
            (Foto: Christine Schefte)

Debatt:

La politikere og brukere kunne sammenlikne alternativene for ny E6

lørdag 16.05 2020
Prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan svarer på innlegg om E6-utbyggingen. 
        
            (Foto: Sebastian S. Bjerkvik)

Debatt:

Nye Veier-Vatnan svarer: Dette er feil i innlegget om ny E6 nordover

mandag 11.05 2020
Mitt råd til planleggere, vegbyggere, politikere og andre er å utsett byggingen av denne vegstrekningen, skriver debattanten. 
        
            (Foto: Illustrasjon: Nye Veier)

Debatt:

Den nye veien vil gjøre evigvarende skade på lokalsamfunnet her

tirsdag 14.04 2020
Ferske trafikktellinger viser at reduksjonen i biltrafikken på E6 nord for Trondheim nå er halvert, skriver innleggsforfatterne. 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Debatt:

Nye tider etter korona: Ny E6 nord for Trondheim må vente

torsdag 02.04 2020
Tord Lien, finner tida inne til å angripe lokaldemokratiet i E6-sake, skriver innleggsforfatteren. 
        
            (Foto: Nye Veier (illustrasjon)/Adressa (Foto))

Debatt:

NHO velger å gjøre narr av lokaldemokratiske prosesser

torsdag 26.03 2020
Johan Arnt Vatnan (bldet) i Nye Veier tar det for gitt at Nye Veiers forslag skal vedtas og bygges, skriver debattanten. 
        
            (Foto: Martin Andersen (arkiv))

Ny E6 i utakt med vedtatte mål

fredag 20.03 2020
Nye Veier planlegger ny E6 mellom Ranheim og Værnes. 
        
            (Foto: Illustrasjon: Nye Veier))

Debatt:

Viktig at politikerne setter ned foten for motorveiplanene

onsdag 18.03 2020
her like etter Væretunnelen Jeg trenger et bilde av midtrabatten på E6 mellom Ranheim og Værnes - det er det samme hvor på denne strekningen bildet er tatt. Midrabatten er en felle for dyr som prøver å krysse veien, fordi det er få åpninger der dyr kan passere. Det er nesten daglige påkjørsler av småvilt på denne strekningen. 
        
            (Foto: Vegard Eggen)

Veien vil koste 244 millioner per kilometer. Er det verdt det?

De fleste vil gjerne kjøre fort mellom Trondheim og Værnes. Men prisen for høy fart er drøy.

tirsdag 17.03 2020
Antall kjørefelt har betydning for trafikksikkerheten, skriver Johan Arnt Vatnan i dette innlegget. 
        
            (Foto: Illustrasjon: Nye Veier)

Nye Veier-direktør: Faktafeil og unyanserte påstander om E6-utbygginga

onsdag 19.02 2020
BILDER til mandags-sak Norsk senter i TUZLA reportasje tatt av mvh Svein Olav Lie tlf 35501338 mob 92251799 Her er Torkel Ystgaard fra Sintef 
        
            (Foto: Svein Olav Lie)

Debatt:

Valget vi står overfor er mer et spørsmål om veien skal være super, eller super-duper

fredag 28.09 2018
Utvider: Nye veier vil utvide E6 øst til fire felt og doble tunnelløp. Politikerne i Trondheim skal smnart ta stilling til delstrekningen Reppekrysset - Væretunnelen. 
        
            (Foto: Vegard Eggen)

Skal bygge trøndersk vei for 4 milliarder kroner

Spanske Acciona har signert en av landets største veiutbyggingskontrakter noen sinne for utbyggingen av E6 mellom Ranheim og Værnes.

E6 Ranheim – Værnes: Nye Veiers første utbyggingskontrakt i Trøndelag, E6 Ranheim–Værnes, er blant Norges største veikontrakter. Den er tildelt det verdensomspennende spanske konsernet Acciona Construcción og har en verdi på ca. fire milliarder kroner. 

Kronikk

Nå tas det store E6-løftet