TEMA

tirsdag 19.05 2020

Pasientombudet svarer:

«Barna har opplevelser med sin mor som jeg er redd skal påvirke dem negativt»

lørdag 01.02 2020

Debatt:

Oppfordrer alle til å ringe sitt legesenter med en hyggelig hilsen

Vi oppfordrer alle til å ringe sitt legesenter og gi helsesekretærene en hyggelig hilsen

tirsdag 28.01 2020

Pasientombudet svarer:

- De som skal gi meg helsetjenester skyver ansvaret over på hverandre

onsdag 30.01 2019

Dette er de ti største globale helsetruslene akkurat nå

Fra antivaksere til super-bakterier.

torsdag 20.09 2018
Mange er bekymret for ambulansenes responstid. Men kvaliteten på helseberedskapen kan ikke bare vurderes ut fra hvor lang tid det tar for ambulansene å komme frem, skriver Adresseavisen på lederplass. 

Adresseavisen mener

Helseberedskap måles ikke med stoppeklokke

Mange i distriktene er urolige for at de ikke får helsehjelp i tide. De er særlig bekymret for at ambulansene ikke skal rekke frem tidsnok når akutte behov oppstår.

fredag 20.07 2018

Den som vil lide for sunnheten, har nok å ta av

Det kan i hvert fall være like vondt.

tirsdag 20.02 2018
Mannen lurer på hvilke utgifter kona kan få dekket etter å ha vært med ham til Rikshosptalet for hjerteoperasjon. (Illustrasjonsfoto) 

(Foto: SCANPIX)

Får min kone dekket utgiftene til reise som ledsager?

Mannen lurer på hvilke utgifter kona kan få dekket.

onsdag 14.02 2018
Russ er særlig utsatt for hjernehinnebetennelse, men får ikke tilbud om gratis vaksine. 

Gi russen sprøyter før betennelsen tar dem

Staten har lite å tape på å tilby russen gratis vaksine mot hjernehinnebetennelse.

tirsdag 06.02 2018
Pasienten skal gjennom en hofteoperasjon og lurer på hvor mye medbestemmelse hun har (illustrasjonsfoto). 

(Foto: SCANPIX)

Jeg trenger hofteoperasjon. Kan jeg bestemme hvem som skal utføre operasjonen?

Pasienten er henvist til sykehuset av fastlegen. Nå lurer hun på om hun kan være med å bestemme hvor operasjonen skal skje og hvem som skal utføre den.

torsdag 26.10 2017
Helseminister Bent Høie har tatt initiativ til å samarbeide med Danmark for å få ned prisen på legemiddelet Spinraza. Samarbeidet er et viktig skritt i retning av å svekke legemiddelindustriens markedsmakt. 

Adresseavisen mener

Knapt grenser for hvor dyre legemidlene kan bli

Hvis Norge kjøper legemidler uansett prislapp, kan prisene vokse inn i himmelen.