TEMA

fredag 28.06 2019
Det er ingen fylkeskommunal hallfordeling, det er en kommunal hallfordeling, og det er Trondheim kommune som må sørge for at klubbene i Trondheim får gode rammebetingelser for å skape aktivitet, skriver styret i Kolstad Håndball. Her trener Kolstad 07-jenter. 

(Foto: Håvard Jensen)

Sikrer barn og unge spilletid i bydelshaller

Politikerne i Trondheim har vedtatt en ekstrabevilgning på en halv million kroner, og Ap og Sp forventer at fylket bevilger samme beløp, for å kjøpe halltid til idrettslagene i bydelene.

onsdag 12.06 2019

(Foto: Peter Breivik)

Kronikk:

Maskuline verdier brukes som gullstandard i fotball og ellers

Jeg vil ikke at mine barn «må» velge eller velge bort aktiviteter fordi det ikke er kult nok. Ut fra den overveldende responsen på Emils leserinnlegg, kan det se ut som det er veldig mange som kjenner på det samme.

mandag 10.06 2019
Hilde Andreassen vil i dette innlegget takke Trondheim Taekwon-Do klubb (TKD) for at de har rom for dem som bare vil trene, mestre innenfor sine evner og ha det gøy. Her sammen med Ann Mari Husås (t.h.).  

(Foto: PRIVAT)

Debatt

Jeg er ikke verdens beste, men jeg kan sparke hardt

Jeg skjønte tidlig at høye spark og estetikk ikke var min greie, men kraft og innsats skulle det ikke stå på.

torsdag 06.06 2019
Leder i idrettskretsen Kjell Bjarne Helland 

(Foto: Terje Svaan)

Debatt:

Hvis noen slutter med idrett fordi de ikke har det bra hos oss, må vi ta det på alvor

onsdag 05.06 2019

Debatt:

Jeg sluttet på fotball fordi jeg gruet meg til hver trening og kamp

Jeg heter Emil, og jeg er en ungdom på 14 som rett og slett ikke er interessert i fotball. Er det ok, eller gjør det meg litt ukul og annerledes?

onsdag 29.05 2019
Granåsen: Bilder til kommentasje. NM i hopp. Andreas Stjernen og xxx. Foto: MARIANN DYBDAHL, Adresseavisen 

(Foto: Mariann Dybdahl)

Kronikk:

Næringslivstopp: Kan de se sine etterkommere i øynene etter en slik beslutning?

Kanskje burde Trondheim trekke hele VM-søknaden? Tenk på all idrettsaktiviteten og kulturlivet man kunne skapt for pengene man nå vil investere i Granåsen.

lørdag 06.04 2019
Dugnad har overlevd både velferdsstaten og penger på bok.  

(Foto: Tegning/Karl Gundersen)

Jeg var på vei inn døra da jeg plutselig husket dugnaden

Vi får mye igjen for å bli med på dugnad. Men de som misbruker dugnadsbegrepet, er det ingen grunn til å hjelpe.

lørdag 02.03 2019
57Sverresborg og Byåsen - jenter 10 

90 lag i aksjon: Se alle bildene fra håndballfesten på Byåsen

Rundt 90 lag fra trondheimsområdet møttes til turneringa Byåsen Minihåndball.

torsdag 24.01 2019
«Jeg er selv både idrettspappa og korpspappa. Ja, det er krevende å følge opp alt! Men jeg vil ikke at det skal gå ut over korpsdeltagelsen» skriver Sveinung Tennfjord. Bildet er av Ranheim skolekorps i aksjon på 1. mai 2017. 

(Foto: Christine Schefte)

Debatt

Trist at barn oftere nektes å være med i korps enn idrett

«Ja, det er krevende å følge opp alt! Men jeg vil ikke at det skal gå ut over korpsdeltagelsen» skriver korpspappa og idrettspappa Sveinung Tennfjord i dette debattinnlegget.

lørdag 06.10 2018
Rita Ottervik og Hege Elisabeth Sotberg kunne fredag dele ut Mangfoldsprisen til Pål B. Wahl på vegne av Utleira Idrettslag. 

(Foto: Geir Hageskal)

- Dette var absolutt ikke forventet

Ordfører Rita Ottervik overrakte fredag Trondheim kommunes mangfoldspris til Utleira Idrettslag for deres integreringsarbeid. - Dette var absolutt ikke forventet, sier daglig leder.

lørdag 29.09 2018
Montreal:  Man må vurdere tiltak for å gjøre Wada mer uavhengig. Idrettens troverdighet er avhengig av kjeltringer ikke får overta rollen som politi, skriver Kjetil Kroksæter. Bildet er fra Wadas hovedkontor i Montreal. 

(Foto: Christinne Muschi Reuters )

Kroken på lørdag

Jeg har mistet troen på en ren idrett

Hvem kunne tro at Wada, det internasjonale dopingpolitiet, skulle svikte de rene idrettsutøverne?

tirsdag 21.08 2018
Den nye hallen kommer til å bli bygd på Øya, den saken er avgjort. Nå er det på tide å droppe EM-planene i januar 2020 for å unngå at byggeprosessen preges av enda mer hastverk og dårlig økonomisk kontroll, skriver vår kommentator. 

(Foto: Link Arkitekter)

Dropp EM, bygg hallen

Det er på tide å erkjenne at Trondheim tok for mye Møllers tran da de lovet at storhallen på Øya skulle være klar til håndball-EM i 2020.

fredag 15.06 2018
Noe av det viktigste er å gi idrettsutøvere muligheten til å studere det de vil, samtidig som de jobber for å bli nr. 1 innenfor sin idrett, skriver kronikkforfatterne. Team NTNU er et tilbud som gir langrennsløpere anledning til å kombinere satsning på toppidrett Tina Bøgseth (i midten) 

(Foto: Rune Petter Ness, Adresseavisen)

Kronikk

Har idrettsutdanningene ved NTNU forvitret, slik Kroksæter hevder?

Idrettsmiljøene på NTNU kan virke fragmentert, som en konsekvens av at det blant annet ikke finnes en felles bachelor i idrettsvitenskap. Dette tar vi nå en vurdering av.

tirsdag 12.06 2018
Kronikkforfatteren: Jan Helgerud er professor i medisin ved NTNU. 

(Foto: Terje Trobe)

Kronikk

Krisen i idrettsutdanningen ved NTNU ble varslet for allerede 19 år siden

Krisen i idrettsutdanningen ved NTNU ble varslet for allerede 19 år siden.

torsdag 12.04 2018

Adresseavisen mener

Gi pengene til grasrota, ikke til kompisgjenger

Lotteritilsynets kontroller av Norsk Tippings ordning Grasrotandelen avdekker alvorlige feil og mangler.

tirsdag 13.03 2018
«Min nye lykkefabrikk er den splitter nye hallen for tennis, bordtennis og taekwandoe på Lade. Med den har Trondheim gått fra to til seks innendørsbaner for tennis» skriver Iwar Arnstad. Illustrasjon: Kjetil Strand. 

Signert

På Lade er det startet opp en fabrikk som produserer lykke

Flere gullgrossister møtes på TV 2

Tidligere verdensmester på ski Odd-Bjørn Hjelmeset og tidligere OL-mester i spyd Trine Hattestad er to av utøverne som deltar i TV 2-serien «Mer enn gull»

lørdag 24.02 2018
Det er et paradoks at Norge gjerne deltar i OL, og bruker så mange ressurser på å bli best, uten at vi bidrar til å arrangere lekene, skriver Adresseavisen på lederplass. 

(Foto: Rune Petter Ness)

Adresseavisen mener:

Norge må stille krav til et mer moderat OL

De siste to ukene har vist at ingen land i verden er bedre enn Norge i vintersport. OL i Pyeongchang har skapt begeistring og stolthet.

fredag 22.12 2017
Kandidat 5: «Trondheimsgutten som løftet norsk herrehåndball til finalespill i VM! Guttehåndballen opplever et løft etter mange år med frafall. Mye kan tilskrives den fantastiske innsatsen fra landslaget med Berge i spissen», skrev en av innsenderne da Adresseavisen og NRK ba forslag til Årets trønder 2017. 

(Foto: Rune Petter Ness)

Årets trønder 2017 - kandidat 5:

Han vil være nummer én, men noen ganger er det bra at det er dårlig

Han ledet herrelandslaget i håndball inn til et historisk VM-sølv i januar. Men å bli nummer to er ikke godt nok for Christian Berge.

mandag 18.12 2017
Selv om Nora Mørk og de andre håndballjentene presterer i verdenstoppen gang på gang, tjener håndballjentene på landslaget i snitt 500 000 kroner mindre enn sine mannlige landslagskolleger.  

(Foto: NTB scanpix)

Adresseavisen mener

Altfor store lønnsforskjeller i toppidretten

Nå må både sponsorer, media og idretten gjøre en innsats for å minske lønnsgapet mellom kvinnelige og mannlige toppidrettsutøvere.

fredag 08.12 2017

VG: Fotballdommer siktet for over 400 nettovergrep

En mann i 20-årene er siktet for seksuell omgang med mindreårige og besittelse av overgrepsmateriale etter å ha tatt kontakt med flere mindreårige via nettet.

søndag 19.11 2017

Ordet fritt

Jeg er opprørt over kulturforskjellen mellom idrettsstyret og grasrota

Det ulmer på grasrota i norsk idrett! Norske idrettsledere sin vegring mot åpenhet og innsyn, samt fremskreden evne til ikke å huske hva som har skjedd av ukultur i organisasjonen, skaper uro og mistillit.

søndag 10.09 2017
«Skiforbundet har lest, lyttet og kommentert kritikk fra ulikt hold i månedsvis» skriver Espen Graff. Han mener de har tatt tak mye. Bildet er fra Johaug-saken . 

(Foto: Håkon Mosvold Larsen,, NTB scanpix)

Debatt

Skiforbundet har lest, lyttet og kommentert kritikk fra ulikt hold i månedsvis

torsdag 31.08 2017
Ingrid Skjøtskift (H) og Elin Marie Andreassen (Frp) vil frigjøre Litlvatnet som drikkevannskilde for å kunne ta i bruk friluftsområdene rundt i større grad enn i dag. 

(Foto: jens petter søraa, Adresseavisen)

Vil la idretten og friluftslivet slippe til på drikkevannskilde ved Jonsvatnet

Høyre og Frp i Trondheim vil frigjøre Litlvatnet fra å være drikkevannskilde for å oppheve restriksjonene på bruk av vannet og området rundt.

tirsdag 15.08 2017
Kontrollbegrepet: «Det er enormt forskjell i tenkning på å kontrollere kamper og å styre kamper med eget spill» skriver kronikkforfatterne. Bildet viser Nicklas Bendtners scoring mot Molde. 

(Foto: MARIANN DYBDAHL)

Kronikk

Det er noe rundt dette med kontroll som ikke stemmer, og som hemmer RBK-laget

onsdag 14.06 2017

(Foto: Privat)

Så mange trinn løp Eirik fra Trondheim i verdens lengste trappeløp

Eirik Eidsvåg la seg i hardtrening i høyblokkene på Risvollan for å takle verdens lengste trappeløp i Sveits.

torsdag 20.04 2017
Ja til mangfold: «Snart 21 år som leder/trener for Flatås Lions har vist meg verdien i alle» skriver trener Helge Gudmundsen (midten). 

(Foto: Vegard Eggen)

Debatt

Flatås Lions-spiller kom gråtende til trening: Skulle jeg vært valgt bort?

«Han hadde sett et debattprogram om det å velge bort barn i mors liv som hadde Downs» skriver Helge Gudmundsen i dette debattinnlegget.

torsdag 21.07 2016
Eli Høyem fra Trondheim har nettopp gått 150 kilometer på 17 timer som en av hundre personer i en jubileumsgruppe siden det er den 100. gangen Nijmegenmarsjen holdes. 

(Foto: Privat)

Marsjerer 300 kilometer på 4 dager

onsdag 01.06 2016
Cristiano Ronaldo: Uten hår på brystet. Det er ikke noe galt i å være forfengelig, men hvis barberingen sprer seg til underlivet kan det ha en slagside, mener artikkelforfatteren. 

(Foto: Manu Fernandez, Ap)

Signert

Hårløse kropper brer om seg, men intimbarbering kan ha negative sider

Kjendisene kommer i stadig glattere og glansede utgaver, og vi peser etter, med barberhøvler og time på skjønnhetsklinikken. Med drøm om et lykkeligere liv.

fredag 25.09 2015

- Sønnen min står i hjørnet og tør ikke svømme

Svømmekurs holdes på bruskasser mens Pirbadet bygger to nye basseng.