TEMA

tirsdag 13.11 2018
Flertallet i formannskapet vil ikke ha et prøveprosjekt med gratis parkering på ettermiddagstid i sentrum under julehandelen. Vi kunne trengt et prøveprosjekt for å finne ut om det ville fått flere til å bruke byen, skriver vår kommentator. 
        
            (Foto: Ivar Mølsknes)

Ingen julegave til Midtbyen

Politikerne i Trondheim hadde en mulighet til å gi handelsstanden og Midtbyen en julegave i form av gratis parkering etter klokka 16.00 i desember. Men gaven ble kraftig nedjustert.

Mobiltelefon med appen Jodel gjør det mulig å kommunisere anonymt.  
        
            (Foto: Marianne Løvland/NTB scanpix)

Digitalt bygdesladder på sitt verste

De grove beskyldningene mot en tatovør i Trondheim illustrerer problemet med anonyme sladrekanaler.

mandag 12.11 2018
Takker for seg: Den spanske butikkjeden Zara har vært i Nordre i ti år. Nå stenger de dørene. Elkjøp flytter inn. 
        
            (Foto: Terje Svaan, Adresseavisen)

Zara legger ned butikken i Trondheim, gigant flytter inn

Den spanske motekjeden Zara flytter fra Trondheim etter ti år i Erichsen-gården i Nordre.

Flytter inn hos DNB: Partneransvarlig Parly Stallvik i Dustin (til høyre) flyttet kontoret fra Heimdal til DNB-bygget i fjor sommer, og Arntzen de Besche, hvor André Michaelsen (nr 2 fra høyre) er partner og leder i Trondheim, flytter inn om vel ett år. Fra venstre: Seniorrådgiver Hans Norderud og direktør analyser Gunnar Selbyg i DNB Næringsmegling. 
        
            (Foto: Christine Schefte, Adresseavisen)

Tross innstramminger i trafikken i Midtbyen, vil flere leie kontor i sentrum

Mens butikkeierne frykter å miste kunder etter innstrammingene av trafikken i Midtbyen, er det flere bedrifter som vil leie kontorer i Trondheim sentrum.

fredag 09.11 2018
Snart siste åpningsdag: Susanne Gau Klein åpnet sin egen klesbutikk Suuz for tolv år siden. Nå takker butikken for seg i Thomas Angellsgate. 
        
            (Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen)

Enda en butikk legger ned i Midtbyen

Klesbutikken Suuz i Thomas Angells gate stenger dørene.

lørdag 20.10 2018
Soldater fra Telemark bataljon bruker en CV90 stormpanservogn som dekning under en NATO-øvelse i Latvia i 2014. 
        
            (Foto: Ole-Sverre Haugli/FORSVARET)

Forbereder NATO-protest:

Jens taler Jens midt imot

- Jeg er redd for at bare en gnist skal til for å antenne kruttønna.

onsdag 17.10 2018
Formannskapet i Trondheim har bestemt at innbyggerne og næringslivet skal bidra med sine innspill når nytt kjøremønster i Midtbyen skal utarbeides. Det er et riktig vedtak, skriver Adresseavisen på lederplass. 
        
            (Foto: Håvard Jensen)

Adresseavisen mener

Kommunen må lytte til dem som bruker byen

Rådmannen i Trondheim har foreslått å lage en plan for å endre kjøremønsteret for biler i Midtbyen. Den var i utgangspunktet ikke tenkt sendt ut på høring slik at byens innbyggere og næringsliv kan få sagt sitt.

tirsdag 16.10 2018
 

Syklist påkjørt i Trondheim sentrum

En syklist og en bil har vært involvert i en ulykke i sentrum.

mandag 15.10 2018
Nok en bedrift er konkurs i Trondheim. Det er ikke alle som overlever i en tøff konkurranse, men de fleste som prøver fortjener en klapp på skulderen. 
        
            (Foto: Terje Svaan)

Kommentar

Ni selskaper gikk konkurs sist uke - det er ingen skam

Rekordmange går konkurs og må gi opp drømmen om å drive egen virksomhet. De fleste fortjener en klapp på skulderen for forsøket.

Sandgata. Forslag om å innføre enveisregulering vestover, ut av sentrum. Samtidig åpnes det for ett felt for syklende i begge retninger. 
        
            (Foto: Håvard Jensen)

- Vi trenger ikke flere tabber i Midtbyen

«Tilgjengeligheten for bil vil ikke bli betydelig endret» med nytt kjøremønster i Midtbyen neste sommer, mener rådmannen. Trafikanter, næringslivet og politikere er ikke like sikre.

onsdag 10.10 2018
Siste finpuss: Ida Wie (til høyre) er daglig leder ved Tyven, mens Eline Kjøl Berg står for promo. Torsdag kveld åpner utestedet i Dronningens gate. 
        
            (Foto: Richard Sagen)

Nå blir det igjen aktivitet i lokalene som huset utestedet Familien

Rommene som huset Familien har fått et ansiktsløft. Nå åpnes Tyven for publikum.

Gleder seg til førjulstiden: Kirsten Schultz, Line Holm og Endre Forbord, alle fra Midtbyen management presenterer planene for årets julemarked og håper at snøen vil dale lett ned om to måneder. 
        
            (Foto: Terje Svaan, Adresseavisen)

Årets julemarked blir ikke på Torget

Det er mindre enn to måneder til årets julemarked åpner, og Midtbyen management kan avsløre at i år blir det meste nytt. Til og med juletreet flytter plass.

søndag 07.10 2018
 

Debatt

De kan drømme seg bort i en verden hvor alle tar buss

Å få samlet en by der folk bor spredt i en felles kollektivtrafikk plan, vil enten gå på bekostning av kostnader eller dårlig dekning.

onsdag 03.10 2018
Det er flott at utbyggeren og arkitekten bak Midtbykvartalet tar seg bryet med å finne riktige fasadefarger, men planen som er ute på høring viser at bygget fortsatt er for massivt og høyt, skriver Adresseavisen på lederplass. Her er bygget sett fra Nordre gate. 
        
            (Foto: Jarmund/Vigsnæs Arkitekter MNAL)

Adresseavisen mener

Ikke nok å sminke nytt Reitan-bygg

Fasaden på det planlagte Midtbykvartalet i Trondheim sentrum skal males i duse farger for at bygningene skal framstå som mindre dominerende.

tirsdag 02.10 2018
 

Signert

Vi trenger flere biler i Midtbyen

Det har kommet ganske dramatiske tall for utviklingen av handel og bruk av Midtbyen den siste tiden.

mandag 01.10 2018
- Vi har valgt farger vi ser fra gaten blått, grønt og rødbrunt i duse nyanser, og avstemt fargene etter hva de ulike delene av bygget er bakgrunn for, sier Allesandra Kosberg, ansvarlig arkitekt 
        
            (Foto: Christine Schefte)

Har valgt farger til «Midtbykvartalet»

Blått, grønt og rødbrunt i myke, forsiktige nyanser blir fargeskalaen på det Reitan-eide bygget som er tenkt reist midt i Trondheim sentrum.

lørdag 29.09 2018
«Abalone»: Et nytt gallerikonsept i byen, som ikke skal ha faste lokaker. (F.v) Catherine Brun og Christina Christensen, er damene bak ideen. 
        
            (Foto: Terje Svaan, Adresseavisen)

- Vi tenker at vi kan tilføre Midtbyen noe

- Vi tenker at vi kan tilføre Midtbyen noe. En opplevelse som er unik og annerledes, hvor vi ønsker å dra inn etablerte aktører, sier Catherine Brun.

onsdag 26.09 2018
Gjør noe:  I Haakon VII's gate blir trafikken verre og verre, skriver innleggsforfatteren. 
        
            (Foto: Vegard Eggen)

Debatt

I Haakon VII's gate blir trafikken verre og verre

Øyvind Hartberg foreslår flere trafikale forbedringer i dette debattinnlegget.

søndag 23.09 2018
Konkurs: Da kleskjeden Moods of Norway ble slått konkurs for ett år siden, stengte butikken som lå på et av hjørnene i krysset Olav Tryggvasons gate Nordre gate i Midtbyen. 
        
            (Foto: Sebastian S. Bjerkvik)

Åpner butikk i Midtbyen igjen, etter konkurs i fjor

Klesmerket Moods of Norway åpner ny butikk i Trondheim igjen til våren. Den forrige stengte dørene for ett år siden etter konkurs.

fredag 21.09 2018
 

OmAdressert

Hva skal vi tåle av sterke meninger?

Håkon Bleken kom denne uka med en grusom salve mot Trondheim Spektrum, ordfører Rita Ottervik og KrFs Geirmund Lykke. Vårt podkastpanel er opptatt av debattkulturen og hva maktpersoner skal tåle av kritikk.

onsdag 19.09 2018
Amazon: Netthandelen øker, og Amazon er den dominerende leverandøren. Her er et av deres lagre i India. Nå etablerer de seg snart i Sverige og blir en stadig tøffere konkurrent for norsk varehandel. 
        
            (Foto: NTB Scanpix, Reuters)

Kanskje er det riktig at netthandel ikke vil true Midtbyen

Uenigheten om hvorfor det går dårlig med handelen i Midtbyen fortsetter. Næringslivet selv har svært ulike forklaringer på hvorfor det skjer.

tirsdag 11.09 2018
God plass: Stille i Fjordgata mandag morgen litt over klokken 8.30. Litt graving, noen sykler og en rekke ledige parkeringsplasser. 
        
            (Foto: Trygve Lundemo)

Vanskelig å kjøre bil i Midtbyen? Selv har jeg opplevd noe helt annet

Vanskelig å kjøre bil i Midtbyen? Umulig å parkere? Best å holde seg unna? Selv har jeg opplevd noe helt annet.

Etableringen av et nytt kjøpesenter i den gamle hangaren på Lade vil skape enda dårligere kår for handelen i Midtbyen, skriver Adresseavisen på lederplass. 
        
            (Foto: Christine Schefte)

Adresseavisen mener

En byplanlegging som bør gi strykkarakter

Lade får enda et kjøpesenter. Og Midtbyen sliter. Det er umulig å redde Midtbyen dersom nye butikker med store parkeringsplasser stadig popper frem i utkanten.

lørdag 08.09 2018
 
        
            (Foto: Håvard Jensen)

Slik kan det bli lys i Midtbyens mørke vinduer

Det ser mørkt ut i vinduene. Men bykjernen i Trondheim har så store muligheter at det snart bør bli lys.

onsdag 05.09 2018
 
        
            (Foto: Richard Sagen)

- Det er ikke noe igjen av Cock & Balls eller Familien

Nytt utested i Trondheim:

lørdag 01.09 2018
60 
        
            (Foto: Kim_Nygaard, Adresseavisen)

Trondheim maraton

Sjekk om du finner noen du kjenner

Her kan du se bildene fra løpsfesten i Trondheim

Svingbrua over Kanalen var åpen og stoppet dermed de raskeste maratonløperne lørdag.  
        
            (Foto: Kim Nygård)

Åpen bru stoppet toppløperne under Trondheim maraton

Tetgruppa på ca 20 løpere måtte stoppe og vente da Svingbrua, ved Skansen, gikk opp på grunn av en båt.

fredag 31.08 2018
 

Forventer 10 000 tilskuere og løpere i Trondheim Sentrum

Disse gatene vil bli påvirket av Trondheim maraton

- Folk vil helt sikkert merke at det er 5000 løpere ute i løypa mellom klokka tolv og seks lørdag, sier Morten Rasch Eliassen, prosjektleder for Trondheim maraton.

lørdag 25.08 2018
Den poltiske behandlingen av E. C. Dahls byggeprosjekt i Midtbyen bør ende med at prosjektet blir minre og at høyden reduseres betrakgelig, skriver Adresseavisen på lederplass. 
        
            (Foto: Illustrasjon: Jarmund / Vigsnæs A/S Arkitekter)

Adresseavisen mener

Reitans plan er ikke det byen trenger

Utbyggingsselskapet E. C. Dahls Eiendom vil bygge stort og høyt i kvartalet mellom Olav Tryggvasons gate og Thomas Angells gate. Det har politikerne sagt ja til, selv om både byantikvaren og rådmennene i kommunen og fylket har rådet dem til å si nei.

torsdag 23.08 2018
Unik fauna:  Jeg vil oppfordre alle trøndere med et gram av medfødt nys gjerrighet til å benytte seg av muligheten til å bli kjent med den ganske unike faunaen Trondheim Playground og Maker Faire kan vise fram, skriver Signert-forfatteren. Bildet er fra Maker Fair 2017 ved Dokkhuset på Solsiden. 
        
            (Foto: Marthe Hårstad)

Signert

En unik mulighet til å få en sniktitt inn bak dører

Det har ikke manglet på debatt om Midtbyen i sommer. Uten å gå inn i de mange uenighetene, utfordringene og problemene her, tror jeg vi alle kan være enige om at byen vår både er tjent med - og trenger - en åpen, tilgjengelig, attraktiv og aktiv midtby, som gjenspeiler bredden som finnes her.

Bygård: I dag er det kjøpesenter i fem etasjer, inkludert i kjelleren i den gamle Telegrafgården. 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Vil ikke lenger ha kjøpesenter i alle etasjene på Mercursenteret

Reitan-eide E.C. Dahls Eiendom ønsker ikke lenger å ha kjøpesenter i fem etasjer på Mercursenteret i Trondheim. Butikkenes leieavtaler blir ikke lenger forlenget.

lørdag 18.08 2018
 
        
            (Foto: Helene Mairussen)

Berit Rian var 40 år og hastet til nok et møte da hun fikk telefonen hun hadde ventet på i to år.

Berit Rian var 40 år og hastet til nok et møte da hun fikk telefonen hun hadde ventet på i to år.

torsdag 16.08 2018
Ignorant eller forvirret? Mange privatbilister respekterer ikke det nye kjøremønsteret i Olav Tryggvasons gate i Trondheim som nå testes ut som miljøgate. Bildet er tatt utenfor kjøpesenteret Byhaven.  
        
            (Foto: Espen Bakken )

Adresseavisen mener

Bedre skilting i miljøgate før pisken tas fram

I midten av juli ble Olav Tryggvasons gate i Trondheim sentrum miljøgate. Privatbilister har ikke lenger mulighet til å kjøre gjennom sentrumsgata.

torsdag 09.08 2018
 

Signert

Handel er ikke nevnt som en opplevelse

Det er opplevelser som gjør at folk reiser til sentrum. Vi må ha noe spektakulært både for oss og for turistene. Et opplevelsessenter for teknologi gir byen et pulserende hjerte.

tirsdag 07.08 2018
Debatt: Mange er opptatt av Midtbyen. Skal den tilby opplevelser eller biler eller begge deler? 
        
            (Foto: Vegard Eggen)

Ikke så mange som du tror, kjører bil til byen i sommer

Hva trekker folk til Midtbyen? Først og fremst kulturtilbudene. Restauranter og kafeer er dessuten like viktig som handel.

mandag 06.08 2018
- En av styrkene våre er at det er turfolk som jobber her. Vi er opptatte av det når vi ansetter folk – at de liker å gå i fjellet og er kjent med utstyret vi selger, sier eier Kenneth Skaret Helgesen (til høyre) av Skandinavisk høyfjellsutstyr. Her med daglig leder Kurt Wulff. De har økt omsetningen hvert år siden de åpnet butikken for ti år siden. 
        
            (Foto: Silje Bjellvåg Adresseavisen)

Butikken i Midtbyen slår egne salgsrekorder hvert år

Trøndere vil ha stadig mer utstyr til friluftsliv, og Skandinavisk Høyfjellsutstyr slår stadig egne rekorder

fredag 03.08 2018
Gründeren: Det er åtte år siden Jens Olav Dankertsen startet å produsere dongeribukser med egen symaskin, og fire år siden han åpnet butikken i Midtbyen. 
        
            (Foto: Marthe Amanda Vannebo)

Klesbutikk utvider i Midtbyen og frir til ny kundegruppe

Gründerbedriften Livid utvider butikken i Midtbyen i Trondheim, og lanserer kleskolleksjon for damer i september.

onsdag 25.07 2018
Miljøforbedring: Kristina Solheim og Thomas Linaker nyter sin daglige lunsj ved Dromedar i Olav Trygvasons gate. De trives bedre etter at det ikke lenger er lov å kjøre tvers gjennom gata. Men mange bilister gir blaffen. 
        
            (Foto: Espen Bakken, Adresseavisen)

Lunsjer mens bilene bryter skiltreglene

En jevn strøm av biler durer gjennom Olav Tryggvasons gate. Ved kafébordene sitter folk og prøver å innta en matbit og en kopp kaffe i godværet.

fredag 20.07 2018
Den gamle verkstedhangaren på Lade skal bygges om til kjøpesenter. Nå er det oppstått strid om hvilke type butikker som skal inn her. Nå har bygingsrådet mulighet til å styre byutviklingen, skriver Adresseavisen på lederplass. 
        
            (Foto: Christine Schefte)

Adresseavisen mener

Trenger Lade enda flere kjøpesenter?

Planene om et nytt kjøpesenter i den gamle verkstedhangaren på Lade skaper strid. Byens politikere må tenke seg godt om og spørre seg selv om byen trenger flere kjøpesenter på Lade og hvilke varer de skal selge der.

onsdag 18.07 2018
Detaljhandel: Verkstedhangaren på Lade skal etter planen bygges om for å gi plass til XXL, Power, Rusta og Jula, men planene vekker strid. 
        
            (Foto: Bergersen arkitekter AS)

Varaordføreren skeptisk til kjøpesenter i hangaren

Varaordføreren er én av flere politikere i Trondheim som ikke var klar over at flyhangaren på Lade bygges om til kjøpesenter. Han frykter senteret vil bidra til en ytterligere nedgang i handelen i Midtbyen.

tirsdag 17.07 2018
Sykkel og personbil hadde et sammenstøt ved Leüthenhaven i Trondheim. Syklisten skal ha fått lettere sårskader. 
        
            (Foto: Tipser)

- Bil stakk fra trafikkulykke i Midtbyen

Ford Transit kolliderte med syklist og stakk av, men returnerte kort tid etter.

Alle sentrene i Trondheim opplever at kundene legger igjen mer penger på spisestedene, mens netthandel utfordrer øvrig butikkhandel.  
        
            (Foto: Christine Schefte)

Kjøpesentrene øker øst i Trondheim, mens flere sentre merker nedgang

Omsetningstallene fra første halvår 2018 viser at nedgangen i sentrumshandelen også preger kjøpesentrene i Midtbyen. På City Lade, Sirkus Shopping og Solsiden senter har handelen økt.

søndag 15.07 2018
I dag, mandag, stenger Olav Tryggvasons gate for gjennomgangstrafikk. Her skal det bli miljøgate med plass til både kaffedrikkende handlende og metrobusser. Det er et krevende prosjekt, skriver vår kommentator. 
        
            (Foto: VEGARD EGGEN)

Når busser, biler og kaffedrikkende handlende skal bruke samme gate, kan det bli trangt for alle

Både miljø og gate på samme tid. Er det mulig?

tirsdag 10.07 2018
 
        
            (Foto: Kim Nygård)

Trondheimsrestaurant vant pris i amerikansk magasin

Det amerikanske magasinet Wine Spectator mener restauranten er en god destinasjon for seriøse vinelskere.

søndag 08.07 2018
GOD DRIFT: Sengemakeriet Gullaksen i Fjordgata har økende omsetning år for år. - Vi har overlevd ved å yte litt ekstra. Pappa har levert og montert mange senger for studenter i byen, forteller Andreas Gullaksen (til høyre) om Sigurd Gullaksen (til venstre) 
        
            (Foto: Richard Sagen)

Denne bedriften i Midtbyen har økt salget kraftig og utvider lokalene

- Det er kjempetrist når butikker legger ned, sier den drevne butikkdriveren Sigurd Gullaksen. Nå utvider han lokalet til spesialistbutikken i Fjordgata.

Trondheim. Solsiden / Nedre elvehavn er blitt Trondheims svar på Aker brygge. 
        
            (Foto: Johansen, Geir Otto, Aftenposten)

Kan treige trondhjemmere bli storbyfolk?

Trondheim er i ferd med å bli en storby.

fredag 06.07 2018
 

Kronikk

Nå står slaget om Midtbyen

Boliger i 8. etasje i Midtbykvartalet er et signal om at privatboligen og individets pengebok er det vi verdsetter mest i dagens samfunn. Vi tror ikke noen av oss egentlig ønsker dette i Trondheim.

Handel i butikkene går ned, mens netthandelen øker. Tradisjonelle butikker må by på mer enn billige varer vi finner på nettet dersom de skal overleve i den nye konkurransen, skriver Adresseavisen på lederplass. 
        
            (Foto: Glen Musk, Adresseavisen)

Adresseavisen mener

Butikkene må tilby mer enn lav pris

Netthandelen øker, og utfordrer stadig flere av de tradisjonelle butikkene. Det er både praktisk og enkelt å kjøpe det du trenger på nettet. Stadig flere av oss gjør nettopp det.

torsdag 05.07 2018
SVs Ingrid Marie Sylte Isachsen er gjest i ukas podkast. Sammen med Harry Tiller og Tone Sofie Aglen analyseres blant annet vinnere og tapere ved det kommende kommunevalget i Trondheim.  
        
            (Foto: Finn Walther)

OmAdressert

- Har Ola Borten Moe ambisjoner om å bli ordfører i Trondheim?

- Ola Borten Moe vil bli bystyrepolitiker i Trondheim. Noen har hvisket meg i øret at han har ambisjoner om å bli ordfører.

onsdag 04.07 2018
- 80 prosent av det som påvirker næringslivet i dag, ligger inn under byutviklingsdirektøren, og ikke under meg, sier kommunaldirektøren for kultur og næring, Ola By Rise. 
        
            (Foto: Richard Sagen)

Ola By Rise etter kritikken: - Av og til setter Ivar ting på spissen

Ivar Koteng mener Ola By Rise bare er 1 prosent næringssjef. Det er et godt utgangspunkt for debatt, mener Ola By Rise selv.

Nyhavna i Trondheim kan bli et egnet sted for en bystrand eller et bynært badeanlegg for hele Trondheim. 
        
            (Foto: Richard Sagen)

Adresseavisen mener

Trondheim trenger bedre badestrender midt i byen

Steinkjer har det, Levanger har det. Oslo har det også. Det samme har København. I Bergen jobbes det med konkrete planer. Men i Trondheim mangler vi fortsatt en bystrand der folk kan hoppe i fjorden. Det trenger byen.

lørdag 30.06 2018
Wenche Bakke som eier Lille Martine på Byhaven, har økt omsetningen til nå i år, men hun er enig i mange av forslagene fra Odd Reitan om hva som bør gjøres for å snu nedgangen i Midt byen. 
        
            (Foto: Finn Walther)

- Hvis nedgangen fortsetter, kan vi ikke fortsette i Midtbyen

Barneklesbutikken Lille Martine i Byhaven kjøpesenter har økt omsetningen. Men færre folk i Midtbyen gjør at eier Wenche Bakke vil vurdere å flytte butikken til et senter utenfor sentrum.

torsdag 28.06 2018
Odd Reitan vil ha en større debatt om Midtbyens fremtid, og foreslår fem tiltak for å få mer liv i sentrum. 
        
            (Foto: Adresseavisen, Christine Schefte)

- Noen må si at det går den gærne veien

Odd Reitan er bekymret for utviklingen i Midtbyen, og gir bilbegrensningene og andre restriksjoner skylda for fallende butikkomsetning. Han frykter store butikkaktører vil forlate Trondheim og foreslår fem tiltak.

tirsdag 26.06 2018
 

Sukkerspinn og vaffel på pinne

Unger slikket på godsakene og voksne koste seg med eksotisk mat under åpningen av årets Martna i Trondheim.

lørdag 23.06 2018
 

Vil sette Trondheim på kartet gjennom eksklusiv kjede

Britannia Hotel er tatt opp i kjeden The Leading Hotels of the World.

torsdag 21.06 2018
Samisk aktivist: Sørsamen Elsa Laula Renberg var reineier, politiker og en viktig foregangsperson for samenes rettigheter. 
        
            (Foto: Ukjent (Saemien Sijtes fotoarkiv))

Altfor mange gubber i gatene

14 gater blir navnløse når Trondheim slår seg sammen med Klæbu, men det finnes flust av kvinner å velge i når veiene skal døpes på nytt.

onsdag 13.06 2018
Omsetningen har stupt på Torvet i forbindelse med byggingsarbeider. Nå forsøker politikerne å bøte på skaden. 
        
            (Foto: Rune Petter Ness)

Gir penger til Torget og Midtbyen etter kaos med utbygging

Formannskapet gir 4 millioner kroner til økt byliv i Midtbyen. - Det haster med å komme i gang, sier varaordfører Ola Lund Renolen (MDG).

tirsdag 12.06 2018
E. C. Dahls Eiendom vil bygge opptil åtte etasjer inni den ellers lave bebyggelsen i Midtbykvartalet. Her er prosjektet sett fra krysset Nordre gate og Olav Tryggvasons gate. 
        
            (Foto: Jarmund / Vigsnæs A/S Arkitekter)

Noen vil nok kalle dette Reitans monsterprosjekt

Tåler Midtbyen et bygg på åtte etasjer midt inne i den gamle bebyggelsen, et prosjekt som vil ruve i omgivelsene? Kjør debatt.

tirsdag 05.06 2018
Festivalen Trondheim Rocks ser ut til å være en suksess, og disse publikummerne koste seg med Iron Maiden søndag kveld.  
        
            (Foto: Christine Schefte )

Adresseavisen mener

Byen må ha rom for rock og folkefest

Vi har lagt bak oss en formidabel festivalhelg med tusenvis av publikummere både på Trondheim Rocks på Lilleby og Juba Juba på Festningen.

torsdag 31.05 2018
Det har skjedd mye bra med sykkelutviklingen i Trondheim, men det er fortsatt et stykke igjen til vi har en sykkelby som kan måle seg med andre byer i Europa. Det er på tide med enda mer sprelske tanker for å få flere over på to hjul, skriver vår kommentator. 
        
            (Foto: Richard Sagen)

Gi syklistene penger, ikke langfingeren

I Nederland får du betalt for å sykle i rushtiden. I Trondheim sliter syklistene fortsatt med løsgrus i svingene, store hull i asfalten og bilister som kjefter når du sykler på veien.

tirsdag 29.05 2018
Kunsthus i Midtbyen: Den markante kunstneren Kjell Erik Killi-Olsen planlegger et storstilt kunsthus på denne tomta i Kjøpmannsgata, men krav til kostbare arkeologiske utgravinger sette kjepper i hjulene for prosjektet. 
        
            (Foto: David Engmo)

Må kaste seg rundt og hjelpe Killi-Olsen

Det er noe feil med systemet når det offentlige ikke tar mer ansvar for arkeologiske utgravinger av offentlige interesse.

lørdag 19.05 2018
Handelen må organiseres på en ny måte. Én mulighet er at du som kunde finner fram til varene du ønsker i Midtbyen, før en identisk vare transporteres direkte fra et lager utenfor byen og hjem til deg. Handelen skal foregå i sentrum, lageret skal flyttes ut, skriver kronikkforfatterne. 
        
            (Foto: Vegard Eggen)

Kronikk

Du finner fram til varene du ønsker i Midtbyen, og så transporteres den direkte fra et lager utenfor byen og hjem til deg

Dagens handlemønster er ikke bare ineffektivt og skadelig for miljøet. Det legger også til rette for økt netthandel og en døende Midtby. Men det finnes et alternativ.

torsdag 17.05 2018
Monika og Wolfgang Herbst, fra Stralsund i Tyskland, er mektig imponert over 17. maifeiringen i Trondheim. 
        
            (Foto: Frank Cadamarteri)

- Her merker man virkelig nasjonalfølelsen deres

- Dette er fantastisk. Du merker virkelig at folk er stolte av landet sitt, sier tyske Monika Herbst.

mandag 14.05 2018
Historier: Olav Tryggvasons gate har mange historier å fortelle. Byhaven fra tidlig 30-tall og Idungården fra sent 50-tall er bare to av dem. 
        
            (Foto: Trygve Lundemo)

Det skal mer til enn noen blomsterkasser før denne gata blir trivelig

Mange raser, noen jubler. Men er det mulig å gi Olav Tryggvasons gate et løft når den får færre biler?

onsdag 02.05 2018
«Trafikkstøyen fra 12.000 kjøretøy er formidabel, noe som vil være ekstremt ødeleggende for oss» skriver Ragnhild Mathisen Hasselø. 

Debatt

Alle disse 12 000 kjøretøyene vil passere fem meter fra hodeputa til babyen

Har Statens vegvesen gått fra vettet? spør Ragnhild Mathisen Hasselø i dette debattinnlegget.