TEMA

søndag 14.03 2021
Mobbeombudet i Malvik Helle Rånes har vært på tiende trinn ved Hommelvik ungdomsskole for å snakke om språkbruk og mobbing.  

(Foto: Mariann Dybdahl)

Mobbeombudets tale til ungdommene gikk viralt:

Mobbeombudets tale til ungdommene går viralt

Det enkle spørsmålet satte tankene i gang hos ungdommene i Hommelvik sist uke. I tillegg satte det fart på Facebook. For hvem er det egentlig du blir oppfattet som?

fredag 29.01 2021

Lisa fikk det ikke bedre, selv om mobbingen ga seg: - Kroppen var i konstant alarmberedskap. Jeg gikk rundt og var livredd

- Det verste kommer etterpå, sier Lisa. Det synes ikke, men konsekvensene av mobbing i ungdomsskolen styrer livet hennes.

torsdag 17.12 2020
Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap).  

(Foto: Mariann Dybdahl)

Selvfølgelig må Trøndelag ha minst ett mobbeombud

Fylkestinget hadde i går sjansen til å si tydelig ifra om at Trøndelag skal ha et mobbeombud, uavhengig av økonomisk støtte fra staten eller ei. Den grep de ikke.

fredag 25.09 2020

Kristine (21) anmeldte tre skoleansatte - nå er saken henlagt

Kristine (21) sin familie anmeldte tre skoleansatte for fysiske og psykiske overgrep i skoletiden. Politiet skal ikke etterforske saken.

søndag 01.03 2020

Psykologen svarer: Svein Øverland skriver om tema som kan hjelpe deg i livet ditt

«Vi tror gutten vår blir mobbet, men lærerne nekter. Hva skal vi gjøre?»

torsdag 13.06 2019
Netthets blant unge fotballspillere brer seg, og foreldre og fotballklubber må på banen for å stoppe ukulturen, skriver Adresseavisen på lederplass.   

(Foto: NTB scanpix)

Adresseavisen mener

Netthets i barnefotball er voksnes ansvar

Hets, sjikane og rasisme i sosiale medier er et samfunnsproblem som også rammer fotballen.

fredag 30.11 2018
Mobbeombud: Gitte Franck Sehm er mobbeombud for barnehagebarn og elever i grunnskolen i Trøndelag. Hun synes det er vanskelig å forstå hvorfor skolen ikke har gjort mer i denne saken. 

Skole er ilagt over 330 000 kroner i dagbøter:

Sørget ikke for elevs beste - nå får skolen over 330 000 kroner i dagbøter

En skole i Trøndelag er så langt ilagt over 330 000 kroner i bot fordi den ikke har sørget for at en elev har et trygt og godt skolemiljø.

fredag 09.11 2018

Signert

Jeg er ikke syk, selv om jeg er funksjonshemmet

Her sitter jeg hver dag. Jeg sover her, spiser her og lever her. I min triste tilværelse.

tirsdag 06.11 2018
«De som driver med kriminelle aktiviteter må tas hånd om og lære at samfunnets spilleregler skal følges» skriver kronikkforfatteren. Bildet er et illustrasjonsfoto. 

Kronikk

Utvisning og skolebytte kan være gode måter å splitte negative gjenger på

onsdag 17.10 2018
«Her har et plateselskap sett muligheten til å lage en stor hit, og det er skremmende at det faktisk er det som skjer» skriver innleggsforfatteren om låta «Ex on the Beach»-deltaker Melina Johnsen har fått gi ut. 

Debatt

Hvis vi som er glad i reality må være med på å belønne slikt, er det ikke verdt avkoblingen fra studiene

«Skal realitydeltakere få stjerne i margen for å rakke ned på andre mennesker, da melder jeg meg ut» skriver Kristin Heggdal i dette debattinnlegget.

tirsdag 02.10 2018
Krig og kjærlighet: «Krigsbarn»-betegnelsen brukes gjerne om barn født i Norge under andre verdenskrig med norsk mor og tysk far; tidligere også kalt «tyskerbarn». Under og like etter krigen ble det født mellom 10 000 og 12 000 barn med slik herkomst, ifølge Store Norske Leksikon. 

12 000 norske barn hadde «feil far»

Mens Norge var i fredsrus våren 1945, hadde krigen knapt begynt for «tyskerungene» og mødrene deres.

fredag 14.09 2018

Strid mellom politikere og rådmann om mobbeombud i Malvik

Rådmannen sier nei og vil heller ha et nært samarbeid med mobbeombudet i fylkeskommunen, mens politikerne ber rådmannen snarest om å opprette en stilling som mobbeombud.

mandag 02.07 2018
Ekspertene: - Den kunnskapen disse menneskene kommer med, skal alle ansatte i Trondheim kommune etterhvert få, sier kommunaldirektør Camille T. Nereid. 

Amatører er eksperter mot mobbing

Mobbestrategidokumentet er forkastet. I stedet møtes et tredvetalls amatører jevnlig for å gjøre verden et bedre sted å være for barna våre.

mandag 18.06 2018
Svarte: Rådmann Carl-Jakob Midttun kom med ti nye tiltak mot mobbing. Ordfører Ingrid Aune (AP) og varaordfører Ole Herman Sveian (Sp) i bakgrunnen. 

Rådmannen orienterte om mobbesaken i Malvik:

Måtte svare for innelåsing og isolasjon av elev

Politikerne ville vite hvorfor eleven holdes isolert og innelåst på skolen. De ba rådmannen om fortløpende og mer detaljert orientering om den pågående mobbesaken i Malvik.

Snakk sammen: Hanne Kveinå, talsperson i Voksne for barn, tror det er nok av mennesker i Malvik med ideer til løsning på mobbeproblemer i kommunen. Sammen med Jørgen Enoksen (19), leder av ungdomsrådet i Malvik, ønsker de seg et folkemøte for å finne ut av det. 

- Eleven har det fælt:

- Eleven har det fælt

- Eleven har det fælt. Dette er en elev som har vært utsatt for mobbing og det er ingen hemmelighet. Og saken er ikke avsluttet, sier kommunalsjef, Ester Sandtrø.

lørdag 16.06 2018
Større problem: Det er ikke bare foreldrene til gutten som reagerer på det psykososiale læringsmiljøet på Vikhammer skole. Tidligere i år sendte foreldrekontaktene på guttens trinn bekymringsmelding til Fylkesmannen etter flere år med forsøk på å løse ut for dringer med utagerende atferd, uro og ustabilitet. 

Mobbesaken i Malvik:

Foreldre har klaget på skolemiljøet i mange år

Foreldrene ved trinnet til gutten i en pågående mobbesak ved Vikhammer skole, sendte i januar en bekymring for klassemiljøet på trinnet.

fredag 15.06 2018
Rådmannen i Malvik, Carl-Jakob Midttun beklager i den pågående mobbesaken ved Vikhammer skole. 

Rådmannen i Malvik om mobbesak:

Rådmannen i Malvik om mobbesak: - Jeg beklager sterkt

I en pressemelding fredag ettermiddag beklager rådmannen sterkt at de ikke har klart å oppfylle en enkeltelevs rett til et trygt og godt skolemiljø. Beklagelsen kom fem og en halv uke etter at fylkesmannen slo fast at Vikhammer skole feilet på alle punkter.

torsdag 14.06 2018

Leder av ungdomsrådet i Malvik:

- Kommunen må beklage

- Jeg skjemmes som malviking over at kommunen ikke kan innrømme feil og komme med en beklagelse til familien. De har ikke guts til å ta ansvar, sier leder av ungdomsrådet i Malvik, Jørgen Enoksen (19).

søndag 10.06 2018
For å motvirke mobbing er gode fellesskap blant barn og unge viktig. Samtidig er fellesskapet under press i vårt samfunn. 

(Foto: Illustrasjonsbilde/Shutterstock )

Du får mye igjen for å si hei

I vår egosentriske tidsalder er det snodig nok lite som gir mer status enn masse venner og stort nettverk. Likevel er fellesskapet under press.

onsdag 14.03 2018

Folkets plan mot mobbing:

- Alle må forvente å bli plaget en eller annen gang i livet

- Mobbing kan man ikke unngå. Ingen går fra barnehage til og med videregående skole uten å få noe dritt, sier Ole Kristian Erlien (20).

onsdag 28.02 2018
«Det 

Debatt

Jeg sto og holdt rundt ei jente, da flere menn stilte seg rundt oss og begynte å filme oss

«En hendelse som jeg opplevde veldig krenkende» skriver Benedicte Salvesen, som er student i Trondheim, i dette debattinnlegget.

tirsdag 09.01 2018
Undersøker: - Vi vi vil se på om kunnskapen er god nok og om det er behov for felles rutiner og avklaringer når fylkesmennene skal behandle mobbesaker, sier barneombud Anne Lindboe. 

Undersøker om barn som mobbes ivaretas bedre

Barneombudet har bedt alle fylkesmennene i landet om innsyn i alle saker om elevers rett til et trygt og godt skolemiljø. - Det gjelder flere hundre barn. Vår bekymring er om de blir hørt og får den hjelpen de trenger og har krav på, sier Anne Lindboe.

fredag 05.01 2018
«Jeg husker at jeg som student leste romanen Kimen av Tarjei Vesaas. Hovedpersonen hadde ingen sjanse da menneskene rundt han kom i jaktmodus» skriver innleggsforfatteren. 

Debatt

Jeg kjenner ikke Giske, men jeg kjenner igjen dette blinde raseriet når folk jager i flokk

«På et eller annet punkt i en slik prosess bikker det hele over og alt som sies blir tolket i en retning: Kast henne/han på bålet!» skriver Hjørdis Otneim i dette debattinnlegget.

fredag 20.10 2017

Hva er galt med en god, gammeldags brakfis?

- Får jeg se hvilke apper du har på telefonen din?

mandag 16.10 2017
Problem: Barn og unge i dag har helt andre utfordringer enn tidligere. Mobbing blir i dag sett på som et sosialt problem, men artikkelforfatteren mener at man også må se på det som et helseproblem. 

(Foto: Shutterstock)

Kronikk

Mobbeofre har ofte helseplager

Psykiske helseplager er et betydelig helseproblem for barn og unge, og de har en ekstrem hverdag.

fredag 29.09 2017
Mamma svarer mobben: «Hva tror du at du gjør med den jenta? Med familien hennes? Jo. du ødelegger. Du ødelegger henne, du ødelegger familien hennes» skriver innleggsforfatteren. 

Debatt

Hei du din feiging! Ja, du ja, som skriver anonyme hatmeldinger til jenta mi

«Hva tror du at du gjør med den jenta? Med familien hennes? Og hva er det som får deg til å skrive noe sånt? Til ei 13 år gammel jente!» skriver jentas mor i dette svaret til mobben.

mandag 25.09 2017

Ny mobbelov:

- Mobbing skal avdekkes raskt

- Alle barn skal ha minst én voksen de har en sterk relasjon til, sier rektor. På denne skolen kartlegger alle de voksne hvor tett de står hver enkelt elev.

fredag 16.06 2017

Debatt

Hennes siste minne fra ungdomsskolen og avslutningsfesten ble å sitte stille og trist i baksetet

«Vår datter er en av dem som har opplevd tre års ensomhet på ungdomsskolen» skriver «Mamma som har vondt i hjertet sitt» i dette debattinnlegget.

onsdag 29.03 2017
Klar for scenen: Carmina Engevold Dromnes (15), Mathias Goldmann (15), Thea Christine Hegglund (14) og Vilde Breivik Hoseth (14) har forestilling på Rosenborg skole denne uka. 

Der «Haren» blir «Hora» og den minste bukken beruset

Norske folkeeventyr får en ny vri av elevene på 9. trinn ved Rosenborg skole

onsdag 08.03 2017

Elever i Trondheim blir mobbet av voksne i skolen

47 elever i 7. og 10. trinn i trondheimsskolen sier de blir mobbet ukentlig av en voksen på skolen.

lørdag 11.02 2017
Trondheim, Ukeadressa Portrett: Camilla Trud Nereid 

(Foto: Terje Visnes, adressa)

Portrettet:

Oppvekstdirektøren lå i bunnen av soveposen og gråt

Gjør deg klar for overraskelser. Camilla Trud Nereid er ny direktør for oppvekst og utdanning i Trondheim.

torsdag 07.07 2016
Motorsyklister mot mobbing: - Vi ser disse ungdommenes engasjement og virkningen av det. Det er mange i deres gruppe som drar nytte av arbeidet deres og det er naturlig for oss å støtte dem, sier Johnny Snerten (til venstre), Ole Sørensen og Tom Skabelund-Johansen. 

Hardbarkede motorsyklister møtte på Torget mot mobbing

Hardbarkede motorsyklister mønstret Torget i Trondheim i aksjon mot mobbing torsdag kveld.

Østfolds egen Freddie: Åge Sten «Glam» Nilsen mangler barten, men står ikke altfor mye tilbake for Queen-legenden Freddie Mercury i stemme og scenegnist. 

(Foto: jens petter søraa)

Åge Sten Nilsen synger ut mot mobbing

Gratiskonsert på Torget i kveld.

onsdag 01.06 2016

NTNU-undersøkelse:

Superflinke elever mobbes mer enn andre elever

De flinkeste elevene på skolen opplever langt mer mobbing og flere krenkelser enn andre elevgrupper. Kunnskapsministeren lover tiltak.

onsdag 27.04 2016
Einar Dahl, Børge Rømma, Magne Almås, Therese Ulvan, Chand Torsvik, Petter Wavold og Stein Bratseth håper å nå så mange som mulig med både budskap og musikk på fredag. 

- Mobbing angår både ungdom og voksne

Nå blir det familiekonsert mot mobbing.