TEMA

søndag 28.11 2021
 

Han kjører 30 000 km i året: Jeg kjøpte elbil, fordi det er mest fornuftig for meg

lørdag 10.07 2021
 

I Trøndelag er det tatt grep for å hindre ladekaos i sommer

Det kan gjøre at du slipper kø og ladekaos, til tross for at det har kommet mange flere elbiler på veiene siden i fjor sommer.

søndag 28.02 2021
Rune Tronsmo Olsen på ærendstur i Verdal sentrum. Han mener regjeringens elbilpolitikk ikke passer inn hans bilbruk. 
        
            (Foto: LEIF ARNE HOLME)

Ikke alle som kjører dieselbil er klimafornektere

mandag 21.12 2020
Styreleder Trond Heimdal (til høyre) i Bergheim Amfi mener at lademulighetene øker verdien på alle boligene i sameiet. Fra venstre: Per Olav Borgsø, operativ leder i Ohmia Charging, og Tarje Holskil, konserndirektør for marked og forretningsutvikling i Trønderenergi. 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Halvannet år etter at Trønderenergi lanserte selskapet, er det ledende i landet

120 parkeringsanlegg i Trondheim har fått installert elbillading fra Trønderenergi-eide Ohmia Charging. Elbilforeningen advarer mot høye kostnader over tid.

torsdag 17.12 2020
Elbilandelen i Norge er klart høyest i og rundt Oslo der mer enn en av fem personbiler på veien er elektriske. 
        
            (Foto: HEIKO JUNGE)

Nå må også elbilister betale bomavgift

Fylkestinget har vedtatt å innføre bomavgift for elbiler på flere fylkesveier i Trøndelag. Det skjedde ikke uten beskyldninger om mobbing.

onsdag 21.10 2020
Helge Dammen - AFP-er 
        
            (Foto: Ivar Mølsknes)

Forslag til avgift for elbiler - skivebom av Adresseavisen

onsdag 07.10 2020
Arne Asphjell mener den nye trafikkforsikringsavgiften for elbiler er en sjokkavgift 
        
            (Foto: Rune Petter Ness)

Arne må ut med 10 000 ekstra i året når ny elbilavgift innføres

Elbileier Arne Asphjell mener den nye avgiften for elbilene er sjokkerende og brutal.

mandag 28.09 2020
 

Alle må få lov til å lade elbilen

søndag 01.03 2020
 

Debatt:

Elbil-politikken sponser de rikeste!

mandag 10.02 2020
Ladeport: Audi oppgir at en fulladet Q7 e-tron kan kjøre 56 km på strøm. 
        
            (Foto: Guro Kulset Merakerås)

Total elbil-krise i Danmark

I 2019 ble det solgt 5 524 elbiler i Danmark. I Norge ble det solgt 60 316.

tirsdag 04.02 2020
 

Debatt:

De typiske eiere av elbiler er barnefamilier

mandag 03.02 2020
 

Debatt:

Elbil, klima og misunnelse

Selv har jeg aldri sett grunn til frivillig å øke mitt bidrag til statskassen ved å kjøpe ny bil, familiens første nybil ble derfor elektrisk. 

tirsdag 28.01 2020
- Det eneste som gjør vindkraftprosjektene realiserbare er subsidieordningen med elsertifikatene, samt at det naturødeleggelsene koster ikke tas med i regnskapet, sier professor Anders Skonhoft ved NTNU. 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Debatt:

Kjøreprivilegier for elbilen og subsidiering er først og fremst en gave for de rikeste

Både av fordelingshensyn, kostnader og klima- og miljøhensyn er det all grunn til å stille spørsmål ved elbilen.

onsdag 25.12 2019
Elbiler får bomavgift i Trondheim. Det synes NAF er på tide. 
        
            (Foto: Terje Svaan)

Debatt:

Det er et kjempeparadoks at elbilene kjører gratis

NAF er i utgangspunktet imot bompenger som finansieringskilde.

onsdag 13.11 2019
Drammen  20190102.
Drammen havn er norges største bilhavn. I 2018 tok havna i mot rundt 110 000 biler. Det er 70 prosent av alle biler som kommer til landet. På slutten av året var i underkant 40 prosent av dem elbiler. Bilimportørene tror andelen elbilsalg kommer opp i 50 prosent i 2019 og salget av dieselbiler vil falle dramatisk. Her en Tesla Model X.
Emneord: Varebil, biler, diesel, elbil, bilimport, 



Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix 
        
            (Foto: Ole Berg-Rusten)

Adresseavisen mener

Maksgrense er fornuft – ikke misunnelse

Venstres Trine Skei Grande er på ville veier når hun forklarer Aps motiv for å kutte en liten bit av elbilfordelene.

tirsdag 02.07 2019
Trondheim: Morten Karlsen er frustert over den manglende ladestasjontettheten på Fosen. Foto: MARIANN DYBDAHL, Adresseavisen 
        
            (Foto: Mariann Dybdahl)

NRK-kjendis Morten Karlsen brukte sju timer i elbil fra Fosen til Trondheim:

- Jeg hadde syklet raskere enn dette

Morten Karlsen kjøpte seg elbil for et par uker siden. Da han skulle hjem fra hytta i Bjugn nylig brukte han sju timer tilbake til Trondheim.

onsdag 16.01 2019
 

Debatt

Det er rimelig at også elbilister begynner å betale i bomringer

I Trøndelag er fremdeles bare seks prosent av personbilene elbiler.

lørdag 03.11 2018
Slik ser et ladepunkt for elbiler ut. Fra venstre Lars Haltbrekken (SV) Ståle Langolf i Elbilforeningen, og vaktmester Jens Adolfsen og styremedlem Bernt Kalseth i Vestlia borettslag. SV foreslår at det settes av 250 millioner kroner til en nasjonal støtteordning for lading av elbiler i boligselskap. 

Støtteordning for elbil-eiere ble vellykket:

Nå kan 2200 flere trondhjemmere lade bilen hjemme

Trondheim kommunes støtte til anlegg for lading av elbiler i boligselskap har vært en suksess. Nå foreslår SV en landsomfattende tilskuddsordning for at flere beboere i borettslag og sameier skal kunne skaffe seg elbil.

torsdag 02.08 2018
Raske endringer: Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening sier det elektriske skiftet i Norge skjer raskt. Hun er likevel ikke veldig overrasket. Elbilene blir stadig bedre, rekkevidden lengre og nordmenn er blitt vant med elbilene gjennom daglig bruk. 

Én av tre nøyer seg med bare elbilen

Før var elbilen gjerne familiens nummer to-bil. I dag klarer én av tre norske elbilister seg med bare elbilen.

torsdag 26.07 2018
Venter på lading: I en fersk undersøkelse blant medlemmene i elbilforeningen svarer 58 prosent at de må vente på å slippe til ved hurtigladestasjonene. I en tilsvarende undersøkelse i fjor opplyste 51 prosent at de måtte stille seg i ladekø. Her fra Teslas ladestajon på Berkåk. 

Elbileiere møter stadig oftere kø på ladestasjonene

Én av tre elbileiere bruker elbilen når de skal på sommerferie. Men fordi utbyggingen av hurtigladere ikke følger salget av elbiler, blir det stadig vanligere med ladekø.

søndag 24.09 2017
 

Utslippsfri bilferie

- Elbil-ferie er sosialt

- Med en fossilbil fyller du tanken på et par minutter. Å hurtiglade en elbil, tar 20–30 minutter. På den tiden rekker du å komme i kontakt med likesinnede.

mandag 28.08 2017
Flere ladestasjoner: I samarbeid med firmaet Fortum vil Trondheim Parkering ved drift- og kontrollsjef Steinar Myhr og prosjektleder Karen Mjøen Berg snart starte utrullingen av nye ladestasjoner for elbiler. De gamle laderne, som her i Munkegata, vil bli skiftet ut. 

Trondheim Parkering etablerer 90 nye ladepunkter for elbiler

Bystyret vil øke andelen elbiler i Trondheim. Nå kommer ladestasjoner i sentrumsnære boliggater og i Midtbyen.

tirsdag 13.06 2017
Bygg flere: I dag finnes om lag 850 hurtigladere rundt omkring i landet, og køene er ofte lange. Norsk elbilforening har kommet til at det må bygges minst 1000 nye slike ladere hvert år frem mot 2020. Her en Tesla Model. 

Vil bygge 1000 nye hurtigladere i året

For å være i rute med klimamålene må Norge innen 2020 ha 400 000 utslippsfrie biler.

onsdag 03.05 2017
Elbiljubileum: Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening sier hun er spent om det i løpet av året kan rulle 150 000 elbiler i Norge. I desember ble elbil nummer 100 000 feiret. 

Kjøper heller ladbar hybrid enn elbil

Trondhjemmerne sviket elbilene til fordel for ladbare hybrider.

onsdag 05.04 2017
På rett vei: Salget av elbiler er igjen på vei oppover. Sammen med hybrider og ladbare hybrider utgjør elbiler nå halvparten av alle nybilkjøp. 

Nå skjer det en endring i bilsalget

Etter en periode med utlading er salget av elbiler i Norge igjen på vei oppover.

torsdag 16.03 2017
Volvo XC90. Denne er attpåtil selvkjørende. 

Salget av tunge hybridbiler tar av – det får Elbilforeningen til å protestere

«Klimasminkede» SUVer ruver ikke bare på veien. Nå ruver de også i elbilstatistikken, til Elbilforeningens fortvilelse.

onsdag 22.02 2017
 

Elbil og taxi får ikke kjøre i kollektivfeltet

Innføring av superbuss i Trondheim får konsekvenser for elbiler og taxier. Fra august 2019 er det bare busser som får bruke kollektivfeltene i sentrumsområdene.

søndag 12.02 2017
Atle Brække Eriksen og Anette Lilleaas Eriksen vurderer å kjøpe hybrid- eller elbil og får hjelp av bilselger Mats Kristoffersen hos Kia Ensjø. 
        
            (Foto: Jan T. Espedal/Aftenposten)

Nedgang i salg av dieselbiler

Oslo-politikerne er enige om at fremtidens bilpark skal være utslippsfri. Salget av mer miljøvennlige biler tar av, mens dieselbilsalget stuper - både i hovedstaden og resten av landet.

fredag 23.12 2016
Fullt: Mange elbileiere kjører til jobb når de kan stå gratis parkert i tre timer før bilen må flyttes. Men det blir det trolig slutt på fra 2. janaur. 

Elbiler må likevel betale full p-avgift fra nyttår

Til alle som måtte ha vært i tvil; fra nyttår må også elbiler betale full parkeringsavgift i Trondheim.

mandag 05.12 2016
Tenker miljø: Christian Cruz eier en tilsvarende Toyota Prius hybrid, som på grunn av nye avgifter blir 2500 kroner dyrere. Han tror han likevel hadde kommet til å velge hybrid om han skulle ha byttet bil. 

Slik reagerer bilkunde etter avgiftssjokk på hybrider

De trodde de hadde bestilt en miljøvennlig bil. I stedet får hybriden de venter på økt avgift, mens mange av de omstridte plug in-hybridene blir billigere.

onsdag 17.08 2016
Vi er nødt til å stramme inn på fordelene for elbilene for å få ned totaltrafikken, sier leder Berit Tiller i finans- og næringskomiteen.
 
        
            (Foto: jens petter søraa, Adresseavisen)

«Elbilistene kan ikke få både i pose og sekk»

Debatten om gratis parkering for elbiler i Trondheim skaper stort engasjement.

fredag 03.06 2016
Fremtid i bilkø: Om noen år vil det bli slutt på biler som drives av fossil energi, men bilkøer vil sannsynligvis også tilhøre fremtiden. 

Den eneste fornuftige bilen du kan kjøpe nå er en sykkel

Tre ting du må vite vi om personbilens framtid

Forbedringer: De neste årene kommer nye elbilmodeller med lengre rekkevidde. I Elbilforeningen tror man det innen 2025 finnes nullutslippsalternativer for alle behov. 

Elbilfolket jubler over forbud mot diesel/bensinbiler

Høyre vil ikke forby salg av bensin- og dieselbiler fra 2025, men heller styrke virkemidlene for å få flere til å velge miljøvennlige biler.

onsdag 25.05 2016
Igjen øker personbiltrafikken i Trondheim, for første gang siden den nye bomringen ble innført i 2010. Her fra bomstasjonen i Klettbakken før siste takstøkning 1. april. Miljøstiftelsen Zero går inn for at også elbiler må begynne å betale i bomringen. 

Miljøstiftelse vil la elbilene betale i bomringen

For å redusere veksten i biltrafikken i Trondheim foreslår miljøstiftelsen Zero at elbiler må betale i bomringen, men ikke mer enn maks halv takst.

onsdag 18.05 2016
Økt biltrafikk: - Vi synes vi det bør tas hensyn til at elbilbruken øker på bekostning av bruk av vanlig bil. Det er imidlertid mulig å få ned den totale bilbruken, samtidig som bruken av elbiler og kollektivtransport øker, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. 

- Økt biltrafikk må ikke ramme elbilene

- Det vil være galt å frata elbilene alle fordelene fordi den generelle biltrafikken i Trondheim øker, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening.

lørdag 20.02 2016
Må betale: Fra neste år må elbilistene belage seg på å betale om de skal parkere i Midtbyen. Trondheim Parkering har beregnet at det kan tilføre kommunen tre - fem millioner kroner i inntekter i året. 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Elbiler parkerer gratis for 15 mill i året i Trondheim

Hadde elbileierne betalt for å parkere på kommunale p-plasser, ville Trondheim kommune ha blitt tilført 12–15 millioner kroner i året.

tirsdag 19.01 2016
 

Skal lokke elbiler inn i p-hus

Tre parkeringshus i Trondheim får spesialpris for elbiler.

onsdag 09.12 2015
Nedstemt: Rådmannens forslag om å kreve betalt for lading av elbiler på kommunalt eide ladestasjoner blir nedstemt av bystyret torsdag. 

Nei til betaling for lading av elbiler

Et flertall i bystyret vil stemme ned forslaget om å kreve betalt for lading av elbil på kommunalt eide ladestasjoner.

onsdag 02.12 2015
Vent med avgift: Leder i Trøndelag elbilforening, Ståle Langolf, mener det er for tidlig å ta betalt for lading av elbil på kommunalt eide ladestasjoner. Det kan føre til at færre bytter til elbil. 

- Folk kan bli skremt vekk fra å kjøpe elbil

- Vi skal betale vår del av kaken, men det er ennå for tidlig å kreve betalt for lading. Nå risikerer Trondheim kommune å skremme folk fra å kjøpe elbil.

tirsdag 01.12 2015
Behold parkering: David Strand Arenas jobber i IT-firmaet Atea som leverer datautstyr og mobiltlefoner til Trondheim kommune. Han lader aldri bilen i Midtbyen, men synes det er greit å kunne stå parkert gratis. 

Nå må du betale for å lade elbilen i Trondheim (pluss)

Fra nyttår må du betale hvis du skal lade elbilen i Munkegata. Samtidig kan makstiden du kan stå gratis bli redusert fra fem til tre timer.

fredag 23.10 2015
Økt markedsandel: I Sør-Trøndelag, og særdeleshet Trondheim, tar elbilsalget stadig større andeler av nybilsalget. Det er til tider vanskelig å få p-plass. Elbilene kan stå gratis i inntil fem timer. 

Størst økning i elbilsalget i Sør-Trøndelag

Trønderne elsker elbiler. Sør-Trøndelag er det fylket i landet med størst prosentvis økning i elbilsalget. Nordtrønderne følger like bak.

torsdag 03.09 2015
Fornuftig: Elbilforeningen roser Regjeringen for avgjørelsen om at avgiftsfritaket for nullutslippsbiler skal vare til minst 2018, det gir forutsigbarhet for elbil-markedet. 

- Elbil-fordelene må ikke fases ut ennå

Selv om salget av utslippsfrie elbiler utgjorde 17,2 prosent av personbilsalget i august, mener Elbilforeningen godene ved å kjøpe og bruke elbil må fortsette.