TEMA

torsdag 04.03 2021
 

Julie (19) fra Hovin: Innlegget dedikeres til Nye Veier Trøndelag. Respekt er et fint ord

onsdag 28.10 2020
 
        
            (Foto: Illustrasjon: Kommunedelplan)

Statens Vegvesens kryss-forslag vil få dramatiske konsekvenser for våre kommuner

torsdag 01.10 2020
 

Ethvert samferdselsprosjekt bør settes i gang for å løse en utfordring

fredag 25.09 2020
 

Forskningsdagene 2020:

Ny forskning: Reisetiden din kan være dobbelt så mye verdt som du tror

mandag 21.09 2020
Olemic Thommessen er integreringspolitisk talsmann for Høyre. Her sammen med Ingrid Skjøtskift, Høyres ordførerkandidat i Trondheim og Mari Holm Lønseth, stortingsrepresentant for Høyre. De besøkte Trondheim Turistforening og Røde Kors for å høre om deres frivillige arbeid. Frode Støre Bergrem er daglig leder i Trondheim Turistforening (rød genser). 
        
            (Foto: Christine Schefte)

Debatt:

Alternativet er økte skatter for folk flest

søndag 13.09 2020
E6 er planlagt utbygd mellom Ranheim og Åsen. Her fra Malvik. 
        
            (Foto: Marianne Tønset)

Og vi som trodde bilen var kommet for å bli. Men tydeligvis ikke i Trøndelag

fredag 11.09 2020
Det er ikke en utgiftspost; det er en investering som på sikt vil føre til økonomisk vekst, skriver Sondre Henriksen om jernbaneutbygging. 
        
            (Foto: Privat)

Det er ingen tvil om at dette er et fremtidsrettet tiltak

 

Debatt:

Vi må droppe motorvei og heller utvikle bane og buss

torsdag 03.09 2020
Hedwig Thiery Aresvik, Natur og Ungdom 
        
            (Foto: privat)

Debatt:

I dag er det opp til Arbeiderpartiet i Trondheim å vise om de holder løftene sine

Sitkagran. Bilde av Anna Ceselie Brustad Moe , næringspolitisk sjef i Allskog. FOTO: OLE MARTIN WOLD 986 31 898 
        
            (Foto: Ole Martin Wold)

De ser ikke køene på E6 fra Adressa-bygget!

onsdag 02.09 2020
Statsminister Erna Solberg markerte anleggstart for ny firefelts E6 mellom Ranheim og Værnes tirsdag - to dager før Trondheim kommune sluttbehandler saken.   
        
            (Foto: Martin Andersen)

Debatt:

En E6-utsettelse vil neppe ha betydning for framdriften, for Erna har allerede tatt det første spadestikket (!)

tirsdag 01.09 2020
Une Aina Bastholm, Ola Renolen 
        
            (Foto: Helene Mariussen)

Jeg tror ikke på den påståtte samfunnsøkonomiske nytten av ny E6

onsdag 26.08 2020
 

Debatt:

Varsler omkamp om behandling av E6 i Malvik

lørdag 22.08 2020
 
        
            (Foto: Karen Seierstad)

«Monsterveien E6»: Har trønderske politikere glemt kunsten å stå imot motorpopulisme?

mandag 17.08 2020
Korn. Kornåker. Hvete. Hvetekorn. Jordbruk. Landlig. Livet på landet. Blå himmel og skyer. Wheat Foto: Frank May / NTB scanpix Åker, illustrasjonsbilde 
        
            (Foto: FRANK MAY NTB Scanpix)

Beløpet for fratatt dyrkamark bør økes

mandag 10.08 2020
E6 er planlagt utbygd mellom Ranheim og Åsen. Her fra Malvik. 
        
            (Foto: Marianne Tønset)

Lei av forsøkene på å sabotere ny E6

tirsdag 04.08 2020
Det nye Bystyret er samlet i Rådhuset. 
        
            (Foto: Håvard Jensen)

Åpent brev til bystyret: Ny E6-nord må stoppes!

onsdag 15.07 2020
LEISTADKRYSSET: Illustrasjon av Leistadkrysset på nye E6. 
        
            (Foto: NYE VEIER AS/MULTICONSULT/ACCIONA CONSTRUCCIÓN)

Mener E6-vedtak er ugyldig - prosjektet kan bli utsatt

Kommunestyret i Malvik blir kalt inn til ekstraordinært kommunestyremøte i august.

fredag 26.06 2020
Politisk skolebygg-duell mellom Stine Hostad fra Høyre og Ottar Michelsen fra SV. 
        
            (Foto: Christine Schefte)

Selvfølgelig kan en kommune si nei til Nye Veier

Leserbrev skribenter i Adresseavisen Tore Sørung på sitt kontor i Nordre/Dronningens gate 
        
            (Foto: Kim Nygård)

Det virker meningsløst at Trondheim og Malvik skal få synse seg fram

onsdag 24.06 2020
ivar vigdenes ordfører stjørdal kommunesammenslåing 
        
            (Foto: jens petter søraa)

Tre grunner til at E6-utsettelse får dramatiske konsekvenser

HOMMELVIK: Nye Veier ønsker å bygge ny E6 i Hommelvik uten bruk av tunnel. Ap og Sp vil ha tunnel. 
        
            (Foto: NYE VEIER AS/MULTICONSULT/ACCIONA CONSTRUCCIÓN)

Ny E6-debatt: Sparer 3-4 minutter på å øke hastigheten mellom Stjørdal og Trondheim

tirsdag 23.06 2020
E6 er planlagt utbygd mellom Ranheim og Åsen. Her fra Malvik. 
        
            (Foto: Marianne Tønset)

Debatt:

Jeg trodde det var en selvfølge at vi bygger ny E6 for å komme fortere frem

mandag 22.06 2020
En utbedring av E14 er påkrevd av hensyn til trafikksikkerheten, skriver debattanten. Her er den nye Forrabrua som åpnet i 2016.  
        
            (Foto: Glen Musk (ARKIV - Forrabrua 2016))

Debatt:

Hvor er logikken i at et E6-nei skulle utsette E14 til Sverige?

torsdag 18.06 2020
 

Debatt:

En slik nedlatende holdning i en så alvorlig sak, er ganske opprørende å lese

onsdag 17.06 2020
E6 Skatval ved Krøkesberget er del av Nye Veiers videre plan for ny E6 mellom Ranheim og Åsen. 
        
            (Foto: Christine Schefte)

Ny E6: Som taxisjåfør og fremtidig pendler ser jeg behovet og den sprengte kapasiteten

søndag 14.06 2020
Vegard Frøseth Fenes, leder Trøndelag Senterungdom 
        
            (Foto: Senterpartiet)

Debatt:

Statlig plan for ny E6 er en dårlig idé 

torsdag 11.06 2020
 

Kommunen anbefaler å si nei til nye E6: - Overraskende, sier Nye Veier

Kommunedirektøren i Trondheim anbefaler at bystyret ikke vedtar Nye Veiers planforslag.

onsdag 10.06 2020
Prosjektet fullføres dermed fortsatt i 2024/2025 forutsatt at reguleringsplanene blir godkjent medio-2020, skriver Nye Veier. 
        
            (Foto: Faksimile midtnorskdebatt.no)

Debatt:

Ny E6: Bygger senere, men kjappere

søndag 07.06 2020
Stavsjøfjelltunnelens nordlige tunnelåpninger, og de nye bruene som Nye Veier ønsker å bygge i Hommelvik. 
        
            (Foto: Illustrasjon: NYE VEIER AS/MULTICONSULT/ACCIONA CONSTRUCCIÓN)

Debatt:

Nye Veiers presentasjon er en studie i sirkelargumentasjon og manipulasjon

fredag 05.06 2020
Jeg hadde sett frem til å få veien ferdig - noe jeg tror mange av innbyggerne, spesielt langs fylkesveien (Malvikvegen) også gjør, skriver Eva Lundemo Fosmo. 
        
            (Foto: Google maps)

Debatt:

Trafikkmengden gjennom Malvik tilsier at kapasiteten på E6 må økes

Ivar Vigdenes er ikke overrasket over at Avinor kaller løsningene for krevende. 
        
            (Foto: jens petter søraa)

En utsettelse vil være en katastrofe for hele regionen

tirsdag 02.06 2020
Er det ikke verdier det som skal fylles ut? Verdier som ikke har en pris i kroner og øre? spør Gunnar Uglem i MDG Stjørdal 
        
            (Foto: Illustrasjon: Nye Veier)

Debatt:

Hvilke kompenserende tiltak har Nye Veier AS planer om i Stjørdal?

søndag 31.05 2020
Johan Arnt Vatnan i Nye Veier orienterte onsdag pressen om veiselskapets planer for E6-utbygging i Trøndelag. 
        
            (Foto: Martin Andersen)

Debatt:

110 km/t gir vesentlig større samfunnsøkonomisk nytte

tirsdag 26.05 2020
Johan Arnt Vatnan og Nye Veier svarer på enda et innlegg. 
        
            (Foto: Sebastian S. Bjerkvik)

Nye Veier-Vatnan: Flere feil om Nye Veier

mandag 25.05 2020
Strekningen Ranheim-Værnes skal bygges ut som firefelts motorvei. 
        
            (Foto: Christine Schefte)

Debatt:

La politikere og brukere kunne sammenlikne alternativene for ny E6

tirsdag 19.05 2020
 

Målet er å bygge fylkesveier like effektivt som Nye Veier

Stavsjøfjelltunnelens nordlige tunnelåpninger, og de nye bruene som Nye Veier ønsker å bygge i Hommelvik. 
        
            (Foto: Illustrasjon: NYE VEIER AS/MULTICONSULT/ACCIONA CONSTRUCCIÓN)

Det jeg reagerer mest på, er at Nye Veier sier E6 ikke blir lagt gjennom Hommelvik

lørdag 16.05 2020
Prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan svarer på innlegg om E6-utbyggingen. 
        
            (Foto: Sebastian S. Bjerkvik)

Debatt:

Nye Veier-Vatnan svarer: Dette er feil i innlegget om ny E6 nordover

fredag 15.05 2020
 
        
            (Foto: Sebastian S. Bjerkvik)

Nye Veier svarer om «naturvandalisme»: At de velger å bruke så sterke ord, får stå for deres regning

søndag 10.05 2020
Regjeringen har gitt Nye Veier et stort fortrinn, skriver Dieter Manka. Her er prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan i Nye Veier. 
        
            (Foto: Martin Andersen)

Debatt:

Det er altfor mye ufortjent skryt i avisene om Nye Veier

onsdag 06.05 2020
 

Nye veier vil droppe E6-tunnel og heller ha fire kjørefelt

- En mer fremtidsrettet og trafikksikker vei for samme kostnad, sier Nye Veier.

tirsdag 14.04 2020
Ferske trafikktellinger viser at reduksjonen i biltrafikken på E6 nord for Trondheim nå er halvert, skriver innleggsforfatterne. 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Debatt:

Nye tider etter korona: Ny E6 nord for Trondheim må vente

torsdag 26.03 2020
Johan Arnt Vatnan (bldet) i Nye Veier tar det for gitt at Nye Veiers forslag skal vedtas og bygges, skriver debattanten. 
        
            (Foto: Martin Andersen (arkiv))

Ny E6 i utakt med vedtatte mål

søndag 22.03 2020
Infrastruktur vi bygger nå, bygges ikke for bruk de neste fem-ti årene, men de neste 50-100 årene, skriver debattanten. 
        
            (Foto: Martin Andersen)

Debatt:

Vi må ha veier å kjøre på - uansett om vi liker bilen eller ikke

fredag 20.03 2020
Nye Veier planlegger ny E6 mellom Ranheim og Værnes. 
        
            (Foto: Illustrasjon: Nye Veier))

Debatt:

Viktig at politikerne setter ned foten for motorveiplanene

tirsdag 17.03 2020
Antall kjørefelt har betydning for trafikksikkerheten, skriver Johan Arnt Vatnan i dette innlegget. 
        
            (Foto: Illustrasjon: Nye Veier)

Nye Veier-direktør: Faktafeil og unyanserte påstander om E6-utbygginga

fredag 14.02 2020
 

Debatt:

NHO og E6 på rett spor?

 

Debatt:

Nei til utbygging av E6 som firefelts motorvei

Ketil Solvik-Olsen bekrefter nå offisielt at Nye Veier AS for lov til å bygge E6 i Trøndelag med høyere standard enn det som ligger inne i opprinnelige planer. På bildet: JOHAN ARNT VATNAN 
        
            (Foto: Sebastian S. Bjerkvik)

Kronikk:

Nye Veier om ny E6: Mer effektiv og trafikksikker vei – og mindre klimagassutslipp

søndag 05.01 2020
En 4-felts motorveg fra Melhus til Ulsberg, som synes å være målsettingen, er å skyte langt over mål, mener innleggsforfatteren. 
        
            (Foto: Nye veier)

Debatt:

Veier med 90 km/t er framtidsrettet

torsdag 05.12 2019
Gunn Kari Kvaal Hygen ivrer etter å ta fatt som første direktør i Næringsforeningen i Trondheim brukt 06.09.2000, side 15 - brukt 22.08.2001 side 14 
        
            (Foto: Terje Visnes)

Debatt:

Går Trøndelag med ryggen først inn i framtida?

mandag 02.12 2019
FULL FART: Nye Veier lover fartsgrense 110 km/t på mye av den nye motorveien mellom Ranheim og Værnes. Nå starter jakten på entreprenøren som skal bygge ut veien. 
        
            (Foto: Skjermdump fra Statens Vegvesen)

Debatt:

Kjære Nye Veier: Dropp fartsgrense 110 km/t på E6!

torsdag 24.10 2019
SKAL BYGGE E6: Torsdag markerte Nye Veier starten på sin E6-utbygging i Trøndelag ved Hofstad like nord for Melhus sentum. 
        
            (Foto: Martin Andersen)

Markerte starten på gigantutbygging av E6 i Trøndelag

Nye Veier skal bygge 106 kilometer med ny E6 i Trøndelag, i all hovedsak med fire felt og for fartsgrense 110 km/t. Først ut er strekningen mellom Melhus sentrum og Kvål.

fredag 28.09 2018
Utvider: Nye veier vil utvide E6 øst til fire felt og doble tunnelløp. Politikerne i Trondheim skal smnart ta stilling til delstrekningen Reppekrysset - Væretunnelen. 
        
            (Foto: Vegard Eggen)

Skal bygge trøndersk vei for 4 milliarder kroner

Spanske Acciona har signert en av landets største veiutbyggingskontrakter noen sinne for utbyggingen av E6 mellom Ranheim og Værnes.

onsdag 14.02 2018
 

Anbefaler den billigste E6-traseen

- Det alternativet vi anbefaler koster et tresifret millionbeløp mindre, sier utbyggingssjefen i Nye Veier.

mandag 23.10 2017
 

Veiutbygging avslørte sjeldne graver

Arkeologer har avdekket 3000 år gamle graver i Melhus.

fredag 18.08 2017
Her skal det fylles ut: Selve Langøra og utfylt gammelelv vil gi Avinor en 300 000 kvadratmeter større flyplass. 

Utvidelse av Trondheim lufthavn Værnes:

Sjøørret kan stoppe utvidelse av Værnes

Værnes trenger utvidelsesmuligheter. Planen er å fylle ut gammelelva sør for rullebanen, noe som sies vil ha «svært stor negativ betydning for sjøørreten».

onsdag 12.07 2017
9Matjords-laget har blitt fjernet, og under der har de blant annet funnet kokegroper og spor etter hus. Ragnar Vennatrø er en av dem som arbeider på stedet. 

Her har det bodd folk i 2000 år

På en åker i nærheten av Kvål, har arkeologer blant annet funnet gravhauger, ildsteder og enkelte gjenstander fra jernalderen.

tirsdag 06.06 2017
 

I dag tar fylkestoppene stilling til bompenger på nye E6 gjennom Trøndelag

onsdag 10.05 2017
 

SVs Haltbrekken:

Derfor er 110-sone til Værnes en dårlig idé

SVs Lars Haltbrekken mener motorveien bør ha fartsgrense 90 kilometer i timen for miljøets skyld.

søndag 30.04 2017
Ny E6: Assisterende prosjektleder Idar Lillebo (t.v.) og prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegsen peker på traseen for ny E6 mellom Vindåsliene og Korporalsbrua. 

Klart for seks kilometer E6 sør

Samferdselsdepartementet har gitt grønt lys for bygging og finansiering på en del av nye E6 sør.

tirsdag 25.04 2017
 

Nye Veier vil ha høyere fart sør for Trondheim

Regjeringens vegselskap ønsker 110 km/t mellom Melhus og Ulsberg, og tar til orde for at det bygges firefelts veg på en større del av strekningen en det som var planlagt.

lørdag 11.02 2017
Ny prosjektleder: Lars Bjørgård kommer til Nye Veier fra stillingen som prosjektleder i Statens vegvesen. Her fra støpingen av Rotvollbrua. 

Nye Veier styrker staben

Nye Veier har ansvaret for å bygge ny E6 mellom Ulsberg og Åsen og henter inn to erfarne personer til å lede prosjektet.

lørdag 17.12 2016
 

Bygger E6 fra Ranheim til Åsen først

Veiselskap prioriterer 55 km motorvei mot Nord-Trøndelag før ny E6 i Melhus.