TEMA

onsdag 14.02 2018
 
        
            (Foto: Nye Veier AS)

Anbefaler den billigste E6-traseen

- Det alternativet vi anbefaler koster et tresifret millionbeløp mindre, sier utbyggingssjefen i Nye Veier.

mandag 23.10 2017
 

Veiutbygging avslørte sjeldne graver

Arkeologer har avdekket 3000 år gamle graver i Melhus.

fredag 18.08 2017
Her skal det fylles ut: Selve Langøra og utfylt gammelelv vil gi Avinor en 300 000 kvadratmeter større flyplass. 
        
            (Foto: Illustrasjon: Avinor)

Utvidelse av Trondheim lufthavn Værnes:

Sjøørret kan stoppe utvidelse av Værnes

Værnes trenger utvidelsesmuligheter. Planen er å fylle ut gammelelva sør for rullebanen, noe som sies vil ha «svært stor negativ betydning for sjøørreten».

onsdag 12.07 2017
9Matjords-laget har blitt fjernet, og under der har de blant annet funnet kokegroper og spor etter hus. Ragnar Vennatrø er en av dem som arbeider på stedet. 
        
            (Foto: Kristin Slotterøy, Adresseavisen)

Her har det bodd folk i 2000 år

På en åker i nærheten av Kvål, har arkeologer blant annet funnet gravhauger, ildsteder og enkelte gjenstander fra jernalderen.

tirsdag 06.06 2017
 

I dag tar fylkestoppene stilling til bompenger på nye E6 gjennom Trøndelag

onsdag 10.05 2017
 

SVs Haltbrekken:

Derfor er 110-sone til Værnes en dårlig idé

SVs Lars Haltbrekken mener motorveien bør ha fartsgrense 90 kilometer i timen for miljøets skyld.

søndag 30.04 2017
Ny E6: Assisterende prosjektleder Idar Lillebo (t.v.) og prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegsen peker på traseen for ny E6 mellom Vindåsliene og Korporalsbrua. 
        
            (Foto: Frank Lervik)

Klart for seks kilometer E6 sør

Samferdselsdepartementet har gitt grønt lys for bygging og finansiering på en del av nye E6 sør.

tirsdag 25.04 2017
 

Nye Veier vil ha høyere fart sør for Trondheim

Regjeringens vegselskap ønsker 110 km/t mellom Melhus og Ulsberg, og tar til orde for at det bygges firefelts veg på en større del av strekningen en det som var planlagt.

lørdag 11.02 2017
Ny prosjektleder: Lars Bjørgård kommer til Nye Veier fra stillingen som prosjektleder i Statens vegvesen. Her fra støpingen av Rotvollbrua. 
        
            (Foto: Kjell A. Olsen)

Nye Veier styrker staben

Nye Veier har ansvaret for å bygge ny E6 mellom Ulsberg og Åsen og henter inn to erfarne personer til å lede prosjektet.

lørdag 17.12 2016
 

Bygger E6 fra Ranheim til Åsen først

Veiselskap prioriterer 55 km motorvei mot Nord-Trøndelag før ny E6 i Melhus.

torsdag 17.11 2016
 

Signert

Jeg har alltid vært omstillingsdyktig. Men nå sliter jeg

En mann med navn Trump har snudd opp ned på min virkelighetsoppfatning, og løfter verdier som er i direkte konflikt med mine egne.

tirsdag 13.09 2016
Flertall: Bare Miljøpartiet De Grønne ved varaordfører Hilde Opoku og SVs kommunalråd Ottar Michelsen stemte imot forslaget om å bygge ut E6 øst med doble tunnelløp og fire felt. 
        
            (Foto: Berit Baumberger)

Vet ennå ikke når det blir byggestart på ny E6 øst

Vedtaket i bygningsrådet i Trondheim om at ny E6 øst skal bygges, mottas med glede i selskapet Nye Veier AS.

mandag 12.09 2016
Front mot front: Oppgradering av E6 gjennom de mest trafikkerte delene av Trøndelag vil redusere antallet alvorlige trafikkulykker. Før veien blir bygd, ligger det an til en møteulykke av politisk art mellom regjeringens selskap Nye Veier og rødgrønne politikere, inkludert trondheimspolitikerne på bildet opp til høyre, unntatt Høyres Yngve Brox (nummer to fra venstre). 

Rødgrønne politikere får vondt i viljen av E6

Det smerter for rødgrønne, trønderske politikere å gjøre som den blåblå regjeringen vil.

Doble løp: Dersom årsdøgntrafikken i tunnelene overstiger 20 000 kjøretøy, krever EU at det bygges doble tunnelløp. Tirsdag vedtar bygningsrådet planene om å utvide E6 Øst. 
        
            (Foto: Glen Musk, Adresseavisen)

Ap har bestemt seg for hva som skal skje med E6 Øst

Arbeiderpartiet i Trondheim går nå inn for å utvide E6 Øst til fire felt og doble tunnelløp.

torsdag 08.09 2016
Høyre i Trondheim kritiserer rådmannen for å prioritere jernbane fremfor motorvei østover. Bildet er fra Væretunnelen. 
        
            (Foto: Glen Musk, Adresseavisen)

Det er tøft å si nei til 26 milliarder

Den som takker nei til 26,7 milliarder kroner er enten tjukk i huet, henger opp politiske snubletråder, eller har veldig stor selvtillit.

I debatt: I en pause under konferansen oppsto en diskusjon mellom fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) og Nye Veier-direktør Ingrid Dahl Hovland. 
        
            (Foto: berit baumberger)

Fare for at E6 i Trøndelag nedprioriteres

Nye Veier-direktør i debatt med fylkesordfører.

mandag 05.09 2016
Dilemma: Statens vegvesen og Nye veier mener det er behov for trafikksikkerhetstiltak gjennom å utvide E6 Øst til fire felt og doble tunnelløp, samtidig som en ny overordnet areal- og transportpolitikk skal motvirke at personbiltrafikken øker. Politikerne i Trondheim står overfor et dilemma. 
        
            (Foto: Vegard Eggen)

- Næringsfiendtlig å ikke bygge ut E6 Øst

Næringslivet i Trøndelag frykter dyrere varer for forbrukerne om ikke E6 Øst blir rustet opp. De ser heller ikke bort fra at virksomheter kan bli flyttet til regioner med bedre veier.

lørdag 03.09 2016
Utvider: Nye veier vil utvide E6 øst til fire felt og doble tunnelløp. Politikerne i Trondheim skal smnart ta stilling til delstrekningen Reppekrysset - Væretunnelen. 
        
            (Foto: Vegard Eggen)

- Dramatisk å ikke bygge ny E6 Øst

- Det er stor vekst i biltrafikken og en kraftig økning i antall alvorlige ulykker. Derfor vil det være en dramatisk beslutning å ikke bygge ut E6 Øst, mener ordfører Ingrid Aune (Ap) i Malvik.

torsdag 01.09 2016
Ett felt: Rådmannen i Trondheim lar det skinne gjennom at han er svært skeptisk til å utvide E6 Øst til fire felt og doble tunnelløp. Alternativt vil han utvide til doble løp, men åpne for trafikk i bare ett felt. 
        
            (Foto: Glen Musk, Adresseavisen)

- Rådmannen spenner bein under ny E6 Øst

Rådmannen i Trondheim er svært skeptisk til å utvide E6 Øst til fire felt og doble tunnelløp. Veien vil kunne være i strid med Bymiljøavtalen om nullvekst i biltrafikken.

fredag 19.08 2016
Doble løp: Trondheim kommune ønsker å asfaltere bare det ene løpet i de nye tunnelene på E6 Øst, for på den måten å sikre penger til bygging av E6 sør for byen. 
        
            (Foto: Kjell A. Olsen, Adresseavisen)

- Frykter Ap vil torpedere ny E6

Stortingsrepresentant Frank Jenssen (H) frykter utbyggingen av E6 kan stoppe opp om Ap i Trondheim ikke helt og fullt støtter opp om utbyggingsplanene.

torsdag 19.05 2016
 

- Det blir dyrere å parkere

Ordfører Rita Ottervik sier at de blir nødt til å innføre restriksjoner for å få ned biltrafikken. – Sjansen for at det blir dyrere å parkere er stor. Også elbiler må betale.

torsdag 10.03 2016
Lukket møtet: Anne Marit Mevassvik (Ap) og Tore O. Sandvik (Ap) ønsket ikke å ha tilhørere på møtet med Nye Veier AS. I bakgrunnen administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland (t.v.), Guro Angell Gimse (H) og Henrik Kierulf (H) 
        
            (Foto: ©RICHARD SAGEN;Adresseavisen)

Kommentar:

Meningsløs lukking av viktig møte

De nyforlovede fylkespolitikerne i Trøndelag bør lære å praktisere bevisst åpenhet. Det er mye bedre enn ubevisst lukkethet.