TEMA

onsdag 18.09 2019
Trondheim: Vanlig rushtidstrafikk i midtbyen en fredag ettermuddag. Foto: MARIANN DYBDAHL, Adresseavisen 
        
            (Foto: Mariann Dybdahl)

Adresseavisen mener

Olav Tryggvasons gate som miljøgate framstår som en flopp

Hvis biltrafikken gjennom Midtbyen skal reduseres, må bussene prioriteres.

onsdag 17.04 2019
Uenighet. Det er splittelse mellom flertallspartiene i formannskapet om sykkelfeltene i Olav Tryggvasons gate mellom Kjøpmannsgata og Søndre gate skal fjernes og det istedet skal innføres tre kjørefelt. 
        
            (Foto: Håvard Jensen)

Debatt

Midtbyen vil ALDRI fungere uten at biler får rimelig tilgang. ALDRI

«Det må være lov å spørre seg hva hensikten med all disse merkelige forslagene egentlig er» skriver Tore Sørung i dette debattinnlegget.

tirsdag 09.04 2019
Formannskapet har vedtatt å fjerne sykkelfelt i Olav Tryggvasons gate mellom Søndre gate og Kjøpmannsgata. 
        
            (Foto: Håvard Jensen)

Nå har politikerne bestemt seg om Olav Tryggvasons gate

Flertallet av politikerne i formannskapet har vedtatt å forlenge prøveprosjektet med miljøgate i Olav Tryggvasons gate.

fredag 22.03 2019
 

Klesbutikk i Midtbyen stenger dørene

Merkeklesbutikken Lounge i Olav Tryggvasons gate avvikler etter 12 år.

mandag 25.02 2019
Ukeadressa før og nå til bruk 23 Februar 2019 oversikt Olav Trygvasons gt. 
        
            (Foto: Kjell A.Olsen)

Før og nå

I 1904 var Olav Tryggvasons gate en skikkelig miljøgate

Olav Tryggvasons gate har forandret seg mye det siste året, og ingen kan vel si hvordan gata vil bli i årene som kommer, med eller uten biltrafikk.

fredag 22.02 2019
Trilleavstand. Det er blitt lengre trilleavstand mellom laste – og lossesonene og kunden som skal ha varene. - Dess lenger distanse jeg må gå, jo lengre tid bruker jeg, sier sjåfør Tengel Borge. 

Levering av varer i Midtbyen tar mer enn dobbelt så lang tid som tidligere

Endret kjøremønster og kjørerestriksjoner i Trondheim sentrum, har ført til en fordobling av kostnadene for vareleveranser i Midtbyen.

mandag 18.02 2019
Bussene må raskere fram i Olav Tryggvasons gate. En evalueringsrapport vil snart gi grunnlag for å vurtdere hvordan trafikken bør organiseres. 

Adresseavisen mener

For tidlig å ha bastante meninger om miljøgata

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) tar hardt i når han krever at sykkelfeltene skal fjernes fra Olav Tryggvasons gate umiddelbart.

søndag 17.02 2019
Disse sykkelfeltene i Olav Trygvassons gate mener fylkesordfører Tore O. Sandvik må fjernes umiddelbart. 

Sterke reaksjoner på sykkelfeltforslag:

Full slakt av sykkelfeltforslag: - Useriøst av Tore O.

Tore O. Sandvik møter stor motstand. Det blir ingen umiddelbar fjerning av sykkelfeltene i Olav Tryggvasons gate som han ønsker.

tirsdag 05.02 2019
P-kjeller. Det foreligger planer om en p-kjeller med 460 plasser mellom Prinsens gate (Frostakaia) fram til østre side av Nordre gate. Planen skal nå utredes på nytt. 

Kan bli p-kjeller med 460 plasser under Olav Tryggvasons gate

Flertallet i bygningsrådet ga tirsdag grønt lys for en ny utredning om å bygge parkeringskjeller under Olav Tryggvasons gate. Utredningen blir en del av planprogrammet for gata.

 

Fire innfartsveier til Midtbyen skal bygges om for 1,7 milliarder kroner

I løpet av de neste årene skal det brukes milliardbeløp for å ruste opp innfartsveiene til Trondheim sentrum. Startskuddet for planarbeidet går i bygningsrådet tirsdag.

mandag 04.02 2019
«Mener vi noe med at bussen skal prioriteres, da prioriterer vi bussen! Derfor må møblene i gata fjernes, sykkelfeltene flyttes til andre gater, lysregulering for gående slås på og bussen få de feltene den trenger» skriver kronikkforfatteren. 

Kronikk

Hvem finner det attraktivt å sitte midt i ei bussgate?

torsdag 31.01 2019
«Må det et fakkeltog og et «midtbyopprør» til før politikerne skjønner alvoret» spør Linda Vavik (til venstre) og Marie Hilsent i butikken Scent. 

Debatt

Vi hadde en positiv kurve frem til Miljøgata ble etablert sist sommer

«Må det et fakkeltog og et «midtbyopprør» til før politikerne skjønner alvoret og hva som er i ferd med å skje i sentrum?» spør Linda Vavik og Marie Hilseth i dette debattinnlegget.

mandag 21.01 2019
 

Debatt

Hva tror han vi driver med, sirkus? Vi kan ikke ha Toilldag hver dag.

Skal vi klare å snu den negative trenden så må straksløsningen være å åpne for all trafikk inn og ut av byen.

lørdag 19.01 2019
Bussen gjennom Midtbyen må frem, det må politikerne sørge for. Det er ingen grunn til å skrinlegge prøveprosjektet med miljøgate i Olav Tryggvason, skriver Adresseavisen på lederplass. 

Adresseavisen mener

Bussene må få førsterett i bygatene

Prøveprosjektet med miljøgate i Olav Tryggvasons gate har foreløpig ikke fungert etter planen. Men det er likevel ingen grunn til å skrinlegge prosjektet.

fredag 18.01 2019
Slik gikk trafikken over Bakke bru og Olav Tryggvasons gate i går klokken 15.45. 

Rådmannen vil endre kjøremønsteret i Midtbyen nok en gang

Enkelte busser bruker nå dobbelt så lang tid enn før gjennom sentrum. Rådmannen ønsker strakstiltak.

tirsdag 15.01 2019
Med mange busser i begge retninger og blinkende, gule trafikklys, er det ikke rart at det oppstår noen farlige situasjoner i Olav Tryggvasons gate. 

Adressavisen mener

Miljøgata må bli mer trafikksikker

Olav Tryggvasons gate som miljøgate er en omlegging vi støtter.

fredag 30.11 2018
Innleggsforfatter: Ole R. Berg er i Fagforbundet Buss- og Sporveisarbeidernes Forening 

Debatt

Hver gang jeg kjører buss i miljøgata sitter jeg med hjertet i halsen

«Spesielt i rushtida og på lørdager er det tilnærmet kaos» skriver bussjåføren Ole R. Berg i dette debattinnlegget.

onsdag 21.11 2018
 

Debatt

Det blir ikke gratis parkering fordi det tar tid å endre skiltene? What? Nå tuller du

«Her ligger det noe annet bak» skriver Cecilie Klein Reinertsen i dette debattinnlegget.

Vil ha kontroller: Miljøpakken ønsker at politiet skal ha kontroller i gata, men politiet sier at det skjer ikke så lenge skiltingen ikke er fullstendig på plass. 

Derfor vil ikke politiet ha kontroller i denne gata – selv om folk kjører ulovlig

Politiet akter ikke å gjøre en eneste kontroll før skiltingen er på plass i Olav Tryggvasons gate i Trondheim.

fredag 26.10 2018
«Måten kjøremønstrene blir lagt opp i byen, gjør at det å gjøre en ærlig jobb med å levere varer, er et rent mareritt» skriver innleggsforfatteren. 

Debatt

Det å kjøre bil i Trondheim, er uten tvil noe av det mest horrible jeg har gjort

«Til sommeren flytter jeg heldigvis, og med litt flaks må jeg aldri tilbake hit», skriver forfatteren av dette debattinnlegget.

fredag 21.09 2018
 

Gjestekommentar

Da jeg steg av flybussen i Midtbyen, oppdaget jeg raskt at byen var forandret

tirsdag 11.09 2018
God plass: Stille i Fjordgata mandag morgen litt over klokken 8.30. Litt graving, noen sykler og en rekke ledige parkeringsplasser. 

Vanskelig å kjøre bil i Midtbyen? Selv har jeg opplevd noe helt annet

Vanskelig å kjøre bil i Midtbyen? Umulig å parkere? Best å holde seg unna? Selv har jeg opplevd noe helt annet.

fredag 07.09 2018
Ingrid Bouwer Utne foretrekker sykkel framfor bil når hun drar til Trondheim sentrum. 

Flest innbyggere er for bilfritt sentrum i Trondheim

De fleste innbyggerne i Trondheim ønsker et mest mulig bilfritt sentrum. Det viser en spørreundersøkelse gjennomført av Opinion for Trondheim kommune.

tirsdag 28.08 2018
19Vinter: Snøfall i Olav Tryggvasons gate - 1903. Foto: Adresseavisens fotoarkiv 

Historiske trondheimsbilder:

Fra trikketrasé til miljøgate

OlavTryggvasons gate har gjennomgått uttallige forandringer i årenes løp.

torsdag 23.08 2018
Høyden på planene har blitt en diskusjon, både i formannskapet i Trondheim tidligere i år og onsdag i fylkesutvalget. 

Fylkespolitikere gir tommel opp for Reitan-selskaps store Midtby-planer

I Trondheim kommune har politikerne allerede overprøvd rådmannens råd om å si nei til den store utbyggingen. Nå har det samme skjedd i fylkeskommunen.

søndag 19.08 2018
 

Statens vegvesen:

Tusenvis av biler må finne nye ruter. Men avlastningveien er allerede full

Olav Tryggvasons gate ble stengt for gjennomkjøring i sommer, og tusenvis av bilister må finne seg nye reiseruter. Veien som skulle avlaste Midtbyen for gjennomfartstrafikk, er imidlertid allerede full i rushtiden.

torsdag 16.08 2018
Ignorant eller forvirret? Mange privatbilister respekterer ikke det nye kjøremønsteret i Olav Tryggvasons gate i Trondheim som nå testes ut som miljøgate. Bildet er tatt utenfor kjøpesenteret Byhaven.  
        
            (Foto: Espen Bakken )

Adresseavisen mener

Bedre skilting i miljøgate før pisken tas fram

I midten av juli ble Olav Tryggvasons gate i Trondheim sentrum miljøgate. Privatbilister har ikke lenger mulighet til å kjøre gjennom sentrumsgata.

mandag 13.08 2018
 

Ingen unormalt store forsinkelser for bussene mandag morgen

I sommer ble antallet kjørefelt for busser og biler i Olav Tryggvasons gate halvert, og kjøremønsteret lagt om. Busstrafikken fløt imidlertid greit etter at bussene var tilbake i normal trafikk mandag morgen, ifølge AtB.

mandag 06.08 2018
 

Slik har trafikken endret seg mens du var på ferie

Prøveprosjekt i Olav Tryggvason, stengte veier og metrobussutbygginga kan gi forsinkelser i trondheimstrafikken når folk er tilbake på jobb etter ferien.

onsdag 25.07 2018
Miljøforbedring: Kristina Solheim og Thomas Linaker nyter sin daglige lunsj ved Dromedar i Olav Trygvasons gate. De trives bedre etter at det ikke lenger er lov å kjøre tvers gjennom gata. Men mange bilister gir blaffen. 

Lunsjer mens bilene bryter skiltreglene

En jevn strøm av biler durer gjennom Olav Tryggvasons gate. Ved kafébordene sitter folk og prøver å innta en matbit og en kopp kaffe i godværet.

lørdag 30.06 2018
 

Nok en restaurant i Midtbyen konkurs

- Det er på grunn av det som skjer i byen. Torget, miljøgate. Jeg har nesten ikke ord, og er veldig lei meg.

Wenche Bakke som eier Lille Martine på Byhaven, har økt omsetningen til nå i år, men hun er enig i mange av forslagene fra Odd Reitan om hva som bør gjøres for å snu nedgangen i Midt byen. 

- Hvis nedgangen fortsetter, kan vi ikke fortsette i Midtbyen

Barneklesbutikken Lille Martine i Byhaven kjøpesenter har økt omsetningen. Men færre folk i Midtbyen gjør at eier Wenche Bakke vil vurdere å flytte butikken til et senter utenfor sentrum.

torsdag 28.06 2018
Odd Reitan vil ha en større debatt om Midtbyens fremtid, og foreslår fem tiltak for å få mer liv i sentrum. 

- Noen må si at det går den gærne veien

Odd Reitan er bekymret for utviklingen i Midtbyen, og gir bilbegrensningene og andre restriksjoner skylda for fallende butikkomsetning. Han frykter store butikkaktører vil forlate Trondheim og foreslår fem tiltak.

tirsdag 26.06 2018
Bakke bru skal likevel ikke stenges for biler. Det har formannskapet bestemt. Det virker som om dialogen om Midtbyens fremtid nå er inne på et langt bedre spor enn hva vi har sett før, skriver vår kommentator. 

Heldigvis lytter politikerne til næringslivet

Politikerne trekker i nødbremsen og skal likevel ikke stenge Bakke bru for trafikk inn til byen. Det er fornuftig. Kanskje kan vi få til en utvikling som tar hensyn til alle?

mandag 25.06 2018
Bakke bru som var planlagt stengt for bilkjøring inn til sentrum, blir likevel ikke stengt. Det er det bredt flertall for. 

Du får kjøre her likevel

Det er bred politisk enighet om at Bakke bru likevel ikke skal stenges for biltrafikk. I tillegg diskuteres gratis parkering, og andre tiltak for å sikre at folk skal bruke Midtbyen.

lørdag 23.06 2018
Miljøgate som krigssone: Olav Tryggvasons gate er i ferd med å bli miljøgate med færre kjørefelt og bedre plass til syklister. I mellomtiden ser det nesten ut som en krigssone, skriver Adresseavisen på lederplass. 

Adresseavisen mener

Men må det være så stygt?

Miljøgater og opprustning av Torget er bra, men det bør kunne gjøres med litt mer stil.

torsdag 21.06 2018
Olav Tryggvasons gate skal omgjøres til miljøgate.   
        
            (Foto: Christine Schefte)

- Gata framstår nesten som en krigssone

Olav Tryggvasons gate framstår nærmest som krigssone i disse dager, mener Venstres Erling Moe.

onsdag 20.06 2018
«Jeg anbefaler å oppleve Olav Tryggvasons gate i sommer» skriver Heidi Fossland. 

Signert

Opplev Olav Tryggvasons gate i sommer

I sommer vil Olav Tryggvasons gate friskes opp og bli mer attraktiv. Det blir flere utekafeer, bredere fortau å boltre seg på og tryggere å sykle. Arbeidet med å transformere gata starter denne uka.

tirsdag 19.06 2018
 

Her står bussene i kø i nystengte Olav Tryggvasons gate

Tirsdag stengte to av kjørefeltene i Olav Tryggvasons gate i Trondheim for trafikk.

søndag 17.06 2018
Stoppestedet utenfor Nova kino blir beholdt i prøveperioden, mens holdeplassen vestover blir flyttet til nær krysset Nordre gate. 
        
            (Foto: Tegning: Miljøpakken)

I dag stengte to kjørefelt i Olav Tryggvasons gate

I forbindelse med at Olav Tryggvasons gate i sommer blir en miljøgate, stenger de allerede i dag to av kjørefeltene.

fredag 15.06 2018
Omstridt: Kvartalet mellom Olav Tryggvasons gate og Thomas Angells gate. 

Debatt

Rent estetisk er byggene ikke vakre. Nei. Man burde rive hele kvartalet

«Er det virkelig høyden som er problemet?» spør Jon-Jon Vinkenes i dette debattinnlegget.

tirsdag 12.06 2018
E. C. Dahls Eiendom vil bygge opptil åtte etasjer inni den ellers lave bebyggelsen i Midtbykvartalet. Her er prosjektet sett fra krysset Nordre gate og Olav Tryggvasons gate. 

Noen vil nok kalle dette Reitans monsterprosjekt

Tåler Midtbyen et bygg på åtte etasjer midt inne i den gamle bebyggelsen, et prosjekt som vil ruve i omgivelsene? Kjør debatt.

mandag 14.05 2018
Historier: Olav Tryggvasons gate har mange historier å fortelle. Byhaven fra tidlig 30-tall og Idungården fra sent 50-tall er bare to av dem. 

Det skal mer til enn noen blomsterkasser før denne gata blir trivelig

Mange raser, noen jubler. Men er det mulig å gi Olav Tryggvasons gate et løft når den får færre biler?

torsdag 22.03 2018
Olav Tryggvasons gate skal bli miljøgate. Det er klokt å legge opp til prøveprosjekter og trinnvise tiltak, slik politikerne nå har gjort, når restriksjoner skal innføres, skriver Adresseavisen på lederplass. 

Adresseavisen mener

Miljøgater gjør byen til et bedre sted å handle

Prøveprosjektet for miljøgate i Olav Tryggvasons gate kan bli et viktig bidrag til å sikre Midtbyen som handels- og kultursentrum i årene som kommer.

onsdag 21.03 2018
Fra juli er det gjennomkjøringsforbud i Olav Tryggvasons gate, mellom Munkegata og Kjøpmannsgata. Men formannskapet endret forslaget fra rådmannen, og fjernet innkjøringsforbudet for annen trafikk enn buss ved Munkegata og Kjøpmannsgata. 

Miljøgate i Olav Tryggvasons gate:

- En dramatisk endring på forslaget

Politikerne i formannskapet endret rådmannens forslag til prøveprosjekt for miljøgate i Olav Tryggvasons gate, slik at kjøremønsteret i Midtbyen ikke endres så mye.

mandag 19.03 2018
Miljøgate.  Slik blir Olav Tryggvasons gate i prøveperioden fra juli med sykkelfelt på begge sider av gaten og ett kjørefelt i hver retning mellom Kjøpmannsgata og Munkegata, reservert for buss.  
        
            (Foto: Illustrasjon: Miljøpakken)

Prøveprosjekt for miljøgate i Midtbyen

Prøveprosjekt: Olav Tryggvasons gate stenges for all biltrafikk fra juli

I sommer blir det omfattende endringer for biltrafikken i Midtbyen. Olav Tryggvasons gate stenges for gjennomkjøring mellom Munkegata og Kjøpmannsgata og Bakke bru stenges for biltrafikk mot sentrum.

lørdag 17.03 2018
Utålmodig: – Man kan ikke være evig sur for at det ikke blir sånn som en sjøl mener. I et demokrati er det sånn, vi er mange. Men ting kunne kanske gått litt fortere da, sier Odd Reitan, som mener mye om byutviklingen i fødebyen. 

Drømmen om Reitan Tower lever fortsatt

Odd Reitan er både rørt og fascinert av «Trondheimsreisen». Og har allerede begynt å tenke på oppfølgeren.

fredag 17.11 2017
Stenges.  Ett kjørefelt for bil mot sentrum på Bakke bru stenges for biltrafikk og bygges om til sykkelareal fra 2018. 
        
            (Foto: Vegard Eggen)

Bystyret: Vedtok tre prøvetiltak for trafikken i sentrum i 2018

Samtlige partiet i bystyret, med unntak av Fremskrittspartiet og Pensjonistpartiet, vedtok torsdag en rekke prøvetiltak for regulering av trafikken i Midtbyen i 2018.

mandag 06.11 2017
 

Før og nå

Se hvordan gården som er kåret til byens vakreste så ut i 1958

Leserne av Adresseavisen kåret i 1997 Mathesongården i Olav Tryggvasons gate 14 til byens vakreste bygning.

torsdag 26.10 2017
 

Bystyret

Utsatte saken om veistenging i Midtbyen

Uenighet innad i partiene i fylket og kommunen om veistenging, og hvor bussene skal gå, i Midtbyen, sørget for utsettelse av siste ukers snakkis i byen.

tirsdag 24.10 2017
Informerer: «I dag vil kommunen og fylkeskommunen være tilstede i Midtbyen Managements frokostmøte, for å orientere interessert næringsliv og gårdeiere» skriver Heidi Fossland. 

Signert

Om å prøve seg fram i Midtbyen

Forslaget om å teste ut stenging av Olav Tryggvasons gate og Prinsenkrysset for personbiler har vakt stor debatt den siste uka. Rådmennene i fylkeskommunen og kommunen har fått både ris og ros for forslaget. Hvorfor blir slike forslag lansert?

 

Slik vil politikerne stemme i bystyret: Holder dette krysset åpent, men stenger ene gata

Prinsenkrysset blir åpent for biltrafikk også i 2018, men Olav Tryggvasons gate og ett kjørefelt mot sentrum på Bakke bru stenges for biltrafikk.

mandag 23.10 2017
Prinsenkrysset er foreslått stengt for all biltrafikk fra 2018. Bystyret avgjør sakenn 26. oktober. 

Midtbyen:

Planla forslaget om stengte gater uten å spørre handelsnæringen

Forslaget om å stenge deler av Midtbyen for biltrafikk fra 2018, ble planlagt uten at handelsnæringen var orientert eller spurt om sin mening.

 

Debatt

Det er noen som gleder seg over at de kverker Midtbyen

«Kjøpesentrene. De vil ta ytterligere en bit av kaken» skriver Einar Aas i dette debattinnlegget.

fredag 20.10 2017
Forslaget om å stenge Olav Tryggvasons gate for biltrafikk har utløst en heftig debatt på sosiale medier. 
        
            (Foto: Marianne Tønset)

Heftig debatt om bilfrie gater i Midtbyen på sosiale medier

Forslaget om å stenge Prinsenkysset og Olav Tryggvasons gate for biltrafikk fra 2018 har utløst heftig debatt på sosiale medier.

 

Politikerne har vedtatt miljøgate i Olav Tryggvasons gate fire ganger på ti år

Byplansjef Hilde Bøkestad avviser kritikken om at forslaget om å stenge Olav Tryggvasons gate for biltrafikk fra 2018 blir fremmet uten utredning og offentlig debatt.

torsdag 19.10 2017
Miljøgate. Dersom Olav Tryggvasons gate blir stengt for biltrafikk, blir gata en miljøgate for busser, syklister og fotgjengere. 

- Bilfri Olav Tryggvasons gate kan bety et løft for handelen

Sier bystyret ja, kan Olav Tryggvasons gate bli en bilfri miljøgate fra 2018. Blant næringsdrivende i gata er oppfatningene sprikende og meningene sterke om prøveprosjektet.

tirsdag 17.10 2017
Økende biltrafikk: Midtbyregskapet for 2016 viste at stadig flere reiser til Midtbyen i bil. Adresseavisens kommentator kjører gjennom Midtbyen med bil - og trives med det. 

Sentrum stenges for privatbiler og jeg får klump i magen

Mindre biltrafikk, CO₂-utslipp og kjappere busser. Hva mer kan en miljøbevisst urbanist ønske seg? Ganske mye.

Ingrid Skjøtskift (H) 
        
            (Foto: Christine Schefte, Adresseavisen)

Prinsenkrysset og Olav Tryggvasons gate kan stenges for biltrafikk Dette er politikernes svar

 

Disse gatene får mest trafikkøkning dersom Prinsenkrysset og Olav Tryggvasons gate blir stengt

Fjordgata får en trafikkøkning på flere tusen kjøretøy i døgnet dersom Prinsenkrysset og Olav Tryggvasons gate stenges for biltrafikk. – Uholdbart og uforsvarlig, sier beboer Jan Erik Slind.

mandag 16.10 2017
Prinsenkrysset  
        
            (Foto: Vegard Eggen)

Prinsenkrysset og Olav Tryggvasons gate kan bli stengt for biler fra 2018

Fra 2018 kan det bli mye vanskeligere for trondheimsbilistene å kjøre gjennom Midtbyen. Både Prinsenkrysset og Olav Tryggvasons gate foreslås stengt for all biltrafikk.