TEMA

søndag 13.05 2018
Jugend: Posthuset i Dronningens gate er en av Trondheims aller flotteste bygg i jugendstil. 
        
            (Foto: Christine Schefte)

Reklame har overtatt for den røde postsparebankboka

Mange trondhjemmere har vært der med sine røde postsparebankbøker. Nå har 50 kommunikasjonsfolk overtatt det gamle postbygget i Dronningens gate.

lørdag 21.04 2018
 
        
            (Foto: Illustrasjon: Britt Eirin Johansen)

Tagg en tulling

Det er lite som irriterer oss mer enn reklame.

tirsdag 17.04 2018
 

Ordet fritt

Mine venner får sikkert sjokk når de ser at jeg, født og båren sosialist, anbefaler en reklamefinansiert TV-kanal

lørdag 17.03 2018
Blogging: Noen av de «verste» blogginnleggene er reneste oppskriften på lavt selvbilde og en følelse av at man bør fikse på utseendet sitt eller slanke seg for å være bra nok, mener kronikk-forfatteren.  
        
            (Foto: Shutterstock)

Kronikk

Bak bloggerne lurer større syndere

For annonsører, bloggnettverk og reklamebransjen er det gull verdt at pene jenter går i bresjen for å få oss til å kjøpe mer, mer, mer.

onsdag 07.02 2018
«Det er ikke bare en eller to butikker som slår inn feil beløp, nesten alle gjør det» skriver innleggsforfatteren. 
        
            (Foto: Gorm Kallestad,, NTB scanpix)

Debatt

Jeg sjekker alltid kassalappen mot oppgitt pris. Jeg tjener på det nesten hver eneste gang!

«Det er ikke bare en eller to butikker som slår inn feil beløp, nesten alle gjør det» skriver Shahnaz Rahimipoor i dette debattinnlegget.

fredag 24.11 2017
«Hvem liker vel egentlig reklame?» spør innleggsforfatteren. 
        
            (Foto: Gorm Kallestad,, NTB scanpix)

Debatt

Mange reklamer er så frastøtende at man skrur ned lyden og bygger opp hat

«Hva med måten mannfolkstemmer snakker på i en reklame? En intens kommentatorstemme som med merkelig overdrevet dyp røst roper ut de fantastiske kvalitetsvarene» skriver Tore André Øyås i dette debattinnlegget.

tirsdag 08.08 2017
Tjener millioner på YouTube: Salg av effekter, sponsing og reklame er noe av det YouTube-duoen Dennis Vareide og Preben Fjell tjener gode penger på. Her er Prebz & Dennis på Filmens hus i Oslo Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix 
        
            (Foto: Bendiksby, Terje, NTB scanpix)

Bor på hemmelig adresse:

Tør ikke å ha sitt eget navn på ringeklokka

Norges største Youtube-stjerner prøver som best de kan å verne om privatlivet sitt.

mandag 31.07 2017
Sterkt medium: Tiden er over da tv var det sterkeste mediet i påvirkning av mennesker og det var gode grunner for forbud mot politisk reklame på fjernsyn, mener Adresseavisen. 
        
            (Foto: Storløkken, Aage, NTB scanpix)

Adresseavisen mener

Forbudet mot politisk reklame på tv bør oppheves

For hver valgkamp blir det norske forbudet mot politisk reklame på tv mer og mer utdatert.

torsdag 06.04 2017
 

Pepsi latterliggjort - trekker reklame etter én dag

Brusgiganten ber hovedpersonen, Kendall Jenner, om unnskyldning.

tirsdag 28.02 2017
 
        
            (Foto: Øystein Aldridge)

Våpenprodusenten Nammo får kritikk: – Denne annonsen kunne NS laget på 30-tallet

Bildet av hopplandslaget foran det norske flagget har sendt tankene til totalitære bevegelser.

torsdag 29.12 2016
Æ kjæm snart: Disse reklameplakatene står i busskur over hele landet. 
        
            (Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen)

Rema reklamerer med bokstaven æ

Rema har noe på gang med en æ. Men ingen som vet, vil si hva det dreier seg om.

mandag 29.08 2016
GT Nergård, rektor ved Norsk fotofagskole synes det er vemodig å måtte legge ned stylistlinja ved Norsk fotofagskole, men de har slitt med for få søkere. 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

- Rosabloggerne har ødelagt litt av forestillingene om hva styling er

søndag 14.08 2016
 

- Treningssenteret hjelper innbruddstyver

Stian Grasli (34) er oppgitt over at det blir hengt opp reklame på ytterdøra hans.

mandag 01.08 2016
Skreddersydd: Både nyheter og reklame tilpasses akkurat deg, basert på klikk og søk du har gjort på sosiale medier. Dette er bekymringsfullt, mener artikkelforfatteren. 
        
            (Foto: BERIT Roald,, NTB scanpix)

kronikk

Vi strykes medhårs, og får bekreftet fordommer og verdensbilder

Informasjonen vi får gjennom sosiale medier baseres ofte på tidligere klikk. Da er vi på vei inn i en verden hvor vi strykes medhårs, og får bekreftet våre verdensbilder og fordommer.

tirsdag 07.06 2016
Alfred Bois Lundqvist (f.v.), Roger Høyem, Didrich Haugskott-Westgård, Anders S. Rønningen, Ragnhild Dyrnes Rokstad, Lars-Tore Finnanger i Utbrudd fikk pris fra Google. 
        
            (Foto: Utbrudd Performance Marketing)

Trondheimsselskap fikk pris av Google

Det lille trondheimsselskapet Utbrudd Performance Marketing fikk pris under Google-arrangement i Berlin.

lørdag 28.05 2016
Utvalget delte seg: PFU-medlem Eva Sannum stemte for å dømme Aftenposten for brudd på god presseskikk. Redaktørene stemte imot. 
        
            (Foto: Jarl Fr. Erichsen)

Fripenn

Dårlig merking av redaktørene

Norske redaktører er altfor dårlig merket. Uoppmerksomme lesere kan lett få inntrykk av at de kjemper for pressens troverdighet. Slik er det jo ikke.

søndag 15.05 2016
 
        
            (Foto: Fasimiler fra internasjonal presse)

Forbudet mot plakater med unaturlig tynne modeller vekker oppsikt internasjonalt

Trondheim trekkes fram som et godt eksempel i flere land.

fredag 29.04 2016
Solid apparat: - Rørosingenes solide erfaring med kulturarrangementer har vært en stor fordel i arbeidet med å få Berlinfilharmonien på besøk, sier festivalsjef Bjørn Nessjø (t. v.) og styremedlem Erling Dahl jr. når de gjør de siste forberedelsene i Røros kirke. 
        
            (Foto: GEIR TØNSET)

De har sørget for Røros-reklame verdt utallige millioner

Berlinfilharmoniens konsert på Røros, som vil bli sett av mange millioner mennesker, betyr norgesreklame som er verdt enorme summer.

mandag 14.03 2016
 

Reklamerte for billig vin på avisens hjemmeside

Lesere av Namdalsavisa kunne kjøpe vin på billigsalg.

tirsdag 03.11 2015
Tydelig merking: Slik har den såkalte innholdsreklamen hittil blitt presentert på adressa.no, på gul bunn merket

Kontroversiell reklame skal merkes bedre

– Vi vil ikke lure leserne. Derfor skal innholdsreklame tydelig merkes «Annonsørinnhold» eller «Annonse».

lørdag 03.10 2015
 

Sjekk hva Martin (7) har funnet opp

- Ideen kom bare ned i hodet mitt, sier sjuåringen fra Melhus.

søndag 27.09 2015
Kampanjebilde fra Norske kvinners sanititesforening. De krever merking av retusjert reklame. 
        
            (Foto: Norske kvinners sanititesforening)

Krever varseltrekant på retusjert reklame

Sanitetskvinnene mener retusjert reklame skaper kroppspress og dårlig psykisk helse. Nå vil de merke reklamen med varseltrekant.